Мариян Калестров: Откриха с фанфари рециклирани вагони. Представят се като нови. Но не са. И са опасни

Вчера откриха с фанфари локомотиви на БДЖ и едни рециклирани вагони. Представят се като нови, европейски, на световно ниво. А са изключително опасни за пътуване и използване. Документацията им е отпреди 25 години. Това са си същите рециклирани вагони, проектирани в периода 1994-1996 г. Конструкцията им е абсолютно несигурна. Спирачната система е преустроена от старата, но елементите са наслагвани. Казано с прости думи – тунинговали сте “Москвич”. Но по най-некадърния начин.

Това заяви пред ФрогНюз Мариян Калестров. 


Повече от 15 години е собственик на машиностроително предприятие – един от големите производители на резервни части за подвижен ЖП-състав. 90% от производството на фирмата се изнася от България. БДЖ – Пътнически превози не купува нищо от него. Фирмата на Калестров е изхвърлен от всички търгове за резервни части за пътнически вагони, въпреки че е един от хората, конструирали, произвеждали и въвели в експлоатация вагоните. Онези, с които вчера се похвали Борисов. 


Ето и какво разказа още пред екипа ни: 


Господин Калестров, вчера Борисов показа нови мотриси, които влизат в състава на БДЖ. Категорично заяви, че разликата между старите и новите е като между „Москвич“ и „Мерцедес“. Вие видяхте проблем. Защо? 


Де факто аз съм главният конструктор на вагоните през втората половина на 90-те години. Вагоните се произвеждаха във вагонния завод в Дряново.


Те са серия 63 (конструктивен номер В96 и В97 – т.н. рециклирани вагони). Един от бившите ръководители на Министерството на транспорта през 1995-1996 г. каза, че ще имат компютри и климатик. През последните 20 – 25 години се добави само идеята за Wi-Fi. Имат най-елементарното микропроцесорно управление на антиблокиращата система на осите, входните врати и отоплението, което за непрофесионалисти (за да не казвам идиоти) може да мине и за „компютър“.


Ако за климатик може да се приеме ръчно включващият се охладител – да, имат (а той е с мощност 3,5 kW вместо необходимите поне 30 kW). Но това може да се приема за „климатик“ само от технически неграмотни лица. Вентилацията също е отчайваща (напълно е объркан потока на въздуха) и поради общото пространство, разделено само от две стъклени прегради, въздуха от помещението за пушачи свободно преминава в помещението за непушачи. Но най-дразнещото може би е състоянието на тоалетната. Всички усилия през последните 25-30 години за монтаж на контейнерна/вакумна тоалетна останаха безрезултатни.


Тоест това са същите вагони, правилно ли Ви разбирам? 


Да. Това са си същите, т.н „рециклирани вагони“. Проектирани са в периода  1994-96-та година. Конструкцията им е абсолютно несигурна. Спирачната система е преустроена от старата чрез произволно наслагване на допълнителни елементи.


Казано с прости думи – тунинговали сте “Москвич”. Но по най-некадърния начин. Няма никаква степен на защита спрямо горимост, например. В производството на транспортни средства за живи хора материалите трябва да отговарят на определени изисквания. При по-сериозно късо съединение отнема между 3 и 5 минути целият вагон да пламне.


Вие сте един от хората, въвели тези вагони в експлоатация обаче. След като са опасни, защо?  


Дадоха ми врати, седалки,електрическо оборудване, множество пневматични елементи и един стар вагон и ми наредиха: “Сглоби нов вагон”. Получи се пълна глупост. Но сме направили възможно най-доброто, което е позволявало времето. Времената бяха други. Бях млад инженер. Нямах право, нито избор да откажа. 

Състоянието на БДЖ, нивото на техническия персонал са под всякаква критика. Те нямат връзка с реалността. Повече от безотготворност е да продължават да се произвеждат тези типове вагони. Те никога на се преминавали задължителната Сертификация по безопасност и логично никой не ги допуска да излизат от страната.


Джесика Вълчева

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram