Кап. Мустафа Джан: Украйна използва турските моряци за щит, вече нападнаха един кораб

Украйна използва турските моряци за щит. Това обяви основателят на турската „Transbos“ капитан Мустафа Джан в ефира на местната телевизия Tivi6. В просторен материал в специализираното морско издание „Дениз хабер“, кап. Джан изразява много остра позиция по повод намиращия се в пристанище Черноморск турски кораб RAHMI YAGCI (IMO: 9550852). По думите му „въоръжени милиции са направили опит да откраднат товара на кораба“.

„Турските моряци, които са блокирани от първия ден на войната между Русия и Украйна, започнаха да се тревожат за безопасността и живота си, да не говорим за нуждата от храна и чиста вода. И накрая турският кораб RAHMI YAGCI беше нападнат от въоръжени милиции в пристанище Черноморск. Нападателите искали да откраднат товара на кораба. В резултат на борбата на екипажа досега не се е случило още по-тъжно събитие, а отказът на Украйна да позволи на турските моряци да отплават от „пристанищата под неин контрол по съображения за „сигурност“ предизвикват дискусии“, коментира капитанът.

Кап. Джан е зам.-председател на турската партия „Зафер“ и отговаря за морската политика. Той твърди, че с действията си, свързани с турските кораби – „Украйна се опитва да привлече Турция във войната“.

„Първата работа на руските сили, поели контрола над украински пристанища, е да освободят корабите“, твърди турският капитан.

Той изразява възмущение, че Украйна не допуска отплаване на блокираните кораби под предлог, че има мини. „Що за мини са това, които създават опасност в пристанищата под контрола на Украйна, но не създават опасност в пристанищата под контрола на Русия“, пита капитанът.

Освен трудностите, които турските моряци изпитват при достъпа до храна, чиста вода, електричество и комуникации, според кап. Мустафа Джан вече има морски специалисти със здравословни проблеми.

„Можем да комуникираме с нашите моряци там само чрез сателит. Знаем, че Украйна въоръжава и цивилни в региона. Те плячкосват всичко, което има стойност, като създават терор по неконтролиран начин. При последния инцидент група въоръжени украинци нападнаха нашия кораб и се опитаха да откраднат товара. Все още не са напуснали пристанището. Те още чакат“, алармира капитанът.

Той съобщи, че 24 кораба, контролирани от турски компании, са блокирани в пристанища на Украйна.

„В началото на войната имахме общо 38 блокирани кораба. Но щом Русия пое контрола над пристанищата, те конвоираха нашите кораби със закъснение от ден-два. За съжаление украинската държава използва кораби, собственост на Турция, като щит и обяснява причината за неосвобождаването на нашите моряци с „положените мини от руснаците“. Тези твърдения не са верни“, отсича капитанът.

По повод минната опасност в Черно море, турският капитан заявява, че морската общност в страната има пълно доверие на своя флот.

„Мините са психологическа операция на Украйна, за да привлече вниманието на света. Защото [в Украйна] знаят, че колкото повече се засяга търговията, толкова повече се чува гласът им“, коментира той и добавя: „Условията за турските моряци, използвани като щит от Украйна, стават все по-тежки с всеки изминал час. Турция трябва да окаже натиск по този въпрос“.

Maritime.bg припомня, че в неделя близки на български моряци на блокирания в Мариупол кораб „Царевна“ съобщиха пред медиите, че „Украйна държи моряците като жив щит“. Пресконференцията се проведе в партийната централа на партия „Възраждане“. Председателят Костадин Костадинов заяви, че държавата не е направила нужното за извеждане на българските кораби. Това стана причина за специално изявление в социалните мрежи на премиера Кирил Петков. „Недопустимо е да се прави политически ПР на гърба на хора в беда. От седмици българското правителство е в непрекъснат контакт с двата кораба в Украйна и техните екипажи“, обяви премиерът.

Припомняме, че Турция забрани риболова в акваторията между границата с България и Кефкен, след като в района на северния вход на Босфора бе открита морска мина. През почивните дни бе подаден сигнал за втори обект в същия район, „наподобяващ мина“, но той не бе потвърден.

Maritime.bg припомня, че плаващият под флага на Маршаловите острови бълкер YASA JUPITER (IMO: 9848132), контролиран от турска компания, бе първият търговски кораб, който бе поразен в конфликта между Русия и Украйна. При инцидента нямаше пострадали. След ремонт в Турция, YASA JUPITER натовари 50 хил. тона царевица за износ от българското пристанище Варна. Моряците от екипажа отказаха да разговарят с български медии.

По материали на: „Дениз Хабер“

Гласове

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram