88% от четвъртокласниците не знаят какво е пожарникар

От МОН отчитат по-слаби резултати на НВО, спрямо предходната година

Близо 90% от четвъртокласниците не могат да обяснят какво означава “пожарникар”. Това показва анализът след националното външно оценяване. Резултатите от изпитите са по-слаби от миналогодишните, отчитат от МОН, като го обясняват с пандемията и онлайн обучението. 

“Пожарникар” не е единствената дума, затруднява учениците от 4-ти клас. Сред другите сложни и непознати за тях се оказват “високомерен”, “срамежлив” и “горделив”. А изводите на експертите са. че има обедняване на ре1ника по български език при децата и все повече думи, чието значение голяма част от тях не знаят. 

И тази година обаче резултатите по математика са по-слаби. Пропуски има най-вече в геометрията, пространственото мислене и практическото прилагане на науеното е реални ситуации. 

Средната оценка за страната е “много добър 5” по БЕЛ и “добър 4” по математика. С най-високи резултати са децата от Смолян и София – град, а с най-ниски – от Сливен и Кърджали. Едва трима от 53 хиляди са учениците, които имат максимален брой точки и на двата изпита.     

Само един от всеки 9 четвъртокласници е обяснил правилно думата „пожарникар“. Стефани помни какво е написала в теста. 

Според учители обедняването на речника на децата е резултат от все по-дългото време, прекарвано в гледане на филми и компютърни игри. 

Предизвикателство за учениците у нас остава и правописът на степенувани прилагателни и на съгласни в средата на думата, казват от МОН. По математика обаче пропуските са най-сериозни. 

Министърът на образованието не видя изненади в резултатите от външното оценяване, тъй като по традиция математиката затруднявала повече учениците. 

“При прегледа, който правим на програмите в момента се вижда, че 2-ри и 4-ти клас има специфични проблеми с математиката, така че това е част от задачата ни – да променим програмите, така че децата по-добре да разбират какво учат и да имат повече време за упражнения, за да усвоят по-добре материала”, каза образователният министър Николай Денков. 

Изготвянето на новите учебни програми се очаква да стане през лятната ваканция, допълни той.

Нова

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram