Асансьорите в панелните сгради в България са най-старите, амортизирани и занемарени в цяла Европа. Само от началото на тази година са спрени общо 90 опасни лифта в цялата страна. Българската асансьорна асоциация предлага подемните устройства да бъдат включени в програмата за саниране на жилищните сгради. Въпреки това МРРБ ги изключи от финансиране от плана за възстановяване и така сдруженията на собствениците няма да могат да подменят дори енергийните им табла с нови. Това става ясно от проекта на насоки за кандидатстване, чието обсъждане завърши преди два дни и от възражения на сдружения на собственици в жилищни сгради.
България е една от водещите страни в света по брой асансьори в експлоатация на глава от населението – около 17 асансьора на хиляда човека. Световен лидер по този показател е Испания с приблизително 20 асансьора на хиляда човека, а в Германия са около 8 асансьора на хиляда. 80% от асансьорите в България обаче са на повече от 30 години, докато в Германия средната възраст на всички е около 30 г. По данни на Българската асансьорна асоциация у нас има около 120 000-130 000 действащи лифта, които превозват пътници, но около 90 000 от тях са монтирани преди 1999 г. и не отговарят на европейските стандарти и изисквания за безопасност.
Асансьорите са определени от законодателя като съоръжения с повишена опасност. За тях са въведени допълнителни изисквания с наредби по прилагане на Закона за техническите изисквания към продуктите.
При направените проверки през 2022 г. служителите на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН) са спрели от експлоатация със заповед 24 броя асансьори и чрез запис в ревизионните книги 66 броя, или общо 90 асансьора, съобщиха за „Телеграф“ от агенцията.
Приложени са 222 принудителни административни мерки, издадени са 62 акта за установяване на административни нарушения. Започнало е производство по обезсилване на издадените от председателя на ДАМТН удостоверения по чл. 36, ал. 1 от ЗТИП на лица, осъществяващи поддържане, ремонтиране или преустройство на асансьор. Към момента вече са обезсилени 17 удостоверения. Не са установени нарушения от представители на етажната собственост.
Ползвателите са допускали асансьорите да се поддържат от неоторизирани и незаписани в регистъра лица за осъществяване на такава дейност. Сериозно нарушение е и че асансьори, на които не е бил извършен задължителният периодичен технически преглед, са транспортирали хора. Открити са кабели с напукана външна изолация и неработещи устройства за двустранна разговорна връзка, монтирани в кабината на асансьора.
До 31 декември 2023 г. във всички асансьори в жилищни сгради трябва да бъдат поставени предпазни щитове, както изисква наредбата за безопасна експлоатация. За всички останали асансьори срокът изтече на 31 декември 2018 г., напомниха от ДАМТН.
През 2021 г. е имало 3 инцидента с асансьори. Единият е заради неправилно пренасяне на товар в кабината. Другите са заради механично повредена заключалка на етажната врата и принудително отваряне на шахтна врата от лице без правоспособност, обясниха от ДАМТН. От началото на 2022 г. до момента има 2 инцидента с асансьори. Те се дължат на неспазване указанията за ползване на асансьора и освобождаване на пътник при аварийно спиране на кабината и след възникване на пожар в таблото на асансьора.
Проблем за българските стари асансьори е, че са произведени в отдавна затворения държавен завод и днес за тях не се произвеждат оригинални резервни части. Това води до плачевното им техническо състояние, налагат се постоянни ремонти с компоненти, които не са специфично произведени за тях и са съответно с кратка издръжливост, обясниха от асоциацията.
Подмяната на старите амортизирани асансьори с такива, които консумират около 90% по-малко електроенергия и дори произвеждат такава, и нямат нужда от постоянни доставки на резервни части, отговаря на европейските изисквания. Румъния е включила финансирането на подмяната на старите амортизирани асансьори със съвременни енергоефективни устройства от техния план за възстановяване и развитие, поясни председателят на организацията Валентин Маринков.
Типично за общите части на панелните сгради в България е, че асансьорът е най-големият консуматор на електроенергия. Модерното асансьоростроене и най-новите технологии позволяват днес да бъдат произвеждани асансьори, които консумират около 90% по-малко електроенергия от съществуващите и дори да произвеждат такава и да я връщат в електроразпределителната мрежа или сградната инсталация, каза още Маринков. Чрез подмяната на асансьорите по програмите за енергийна ефективност ще бъде решен и един от най-тежките проблеми, касаещ сигурността на населението, категоричен е той.
1 час бг
Последвайте ни и в Телеграм