Сезонът на летните пътувания започва ударно. Докога ще продължи бумът?


Сезонът на летните пътувания в Европа току що започна, а те вече отбелязват рекорден ръст на фона на затихването на пандемията от КОВИД-19. 

След като преживяха няколко трудни години, сега авиопревозвачите, автобусните компании, ресторантите, кафенетата и редица други бизнеси от сектора на услугите регистрират все по-големи печалби. 

Туроператорите и туристическите агенции буквално са затрупани с поръчки на клиенти, които желаят да пътуват, а хотелските вериги трупат рекордни печалби.

Авиокомпании „се къпят“ в пари 

Глобалният авиационен сектор е сред най-облагодетелстваните от бума на желаещите да пътуват.  

Британската нискотарифна авиокомпания „ИзиДжет“ (EasyJet) два пъти повиши своите прогнози за приходите си през тази година. 

Най-големият авиопревозвач в Европа „Райънеър“ (Ryanair) и авиационната група Ай Ей Джи (International Airlines Group – IAG), собственик на редица авиокомпании, сред които „Бритиш еъруейз“ (British Airways) и „Иберия“ (Iberia), излязоха на печалба за първи път от началото на пандемията.

„Сингапур еърлайнс“ (Singapore Airlines) пък започна да раздава на своите служители част от рекордните си печалби под формата на бонуси, които достигат до 8 месечни заплати. 

Тъй като самолетните билети поскъпват по-бързо от темповете на нарастване на инфлацията, шефове на авиокомпании от целия свят вече очакват общата им нетна печалба да достигне 9,8 милиарда долара през тази година. Това е повече от два пъти над първоначалните прогнози, според Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA – ИАТА).

„Уиз еър“ гледа с оптимизъм към летния сезон

Нискотарифната авиокомпания „Уиз еър“ (Wizz Air) е уверена, че увеличеният брой на резервациите за нейните полети в комбинация със значителните инвестиции, насочени към развитието на нейната дейност, ще й помогнат да избегне затрудненията, с които се сблъска през миналото лято, предаде Ройтерс.

Главният изпълнителен директор на „Уиз еър“ Йозеф Варади заяви, че авиокомпанията е по-добре подготвена за полетите през това лято. Това означава, че са осигурени резервни самолети и самолетни части и са наети още пилоти и кабинни екипажи, отбелязва Ройтерс.

„Уиз еър“ е получила от европейския авиостроител „Еърбъс“ (Airbus) 35 нови самолета „А320 нео“ (A320neo) през 12-те месеца до 31 март 2023 г., се казва в съобщение, публикувано на сайта на  авиокомпанията. 

 Хората харчат парите си за пътуване

На фона на рязкото увеличение на пътуващите, броят на туристическите регистрации в местата за настаняване през тази година ще достигне до 95 на сто от нивата преди пандемията (63 на сто през 2022 г.), прогнозира Световната организация по туризъм (СОТ) към ООН.

Акциите на компаниите от туристическия сектор отново започнаха да поскъпват, след като в началото на 2022 г. се сринаха на фона на опасенията на инвеститорите поради нарастващата инфлация и задаващата се рецесия. 

Високите цени на туристическите услуги все още не обезкуражават тези, които търсят повече слънце и приятни преживявания.

„Хората предпочитат да похарчат парите си за пътуване, когато планират разходите си, които не са от жизненоважно значение“, казва Дейвид Гуджър, управляващ директор в консултантската компания „Оксфорд Икономикс“ (Oxford Economics).

Много хора все още разполагат със спестявания, натрупани по времето на строгите ограничения срещу разпространението на КОВИД-19 и сега харчат тези пари, за да пътуват по света. Някои дори спестяват от ежедневните си разходи, като не си купуват нови дрехи и не вечерят в ресторанти, за да могат да отидат на почивка, според анализатори на туристическия пазар. 

 Докога ще продължи този бум?

Няколко фактора ще определят колко дълго ще продължат добрите времена за бизнесите, свързани с туризма и пътуванията като цяло, отбелязва британското издание „Економист“.

Част от тези, които планират да пътуват със самолет, може да се откажат от тази идея, ако и през това лято се повторят проблемите от миналия летен сезон. Тогава поради недостиг на служители и сривове в компютърните им системи много летища в Европа и САЩ рязко понижиха работния си капацитет. Това доведе до хаос и огромни опашки от недоволни пътници. На всичкото отгоре много полети бяха забавени с часове или направо отменени в последния момент. Причината – авиокомпаниите също изпитваха недостиг на служители, като проблемите им се задълбочиха поради липсата на достатъчно самолети и поскъпването на самолетното гориво. 

Една четвърт от полетите, които бяха планирани през миналото лято в Америка, бяха отменени или забавени. 

Подобни проблеми подкопават доверието на потребителите и може да принудят част от тях да се откажат да пътуват, ако отново настъпи хаос на летищата или се стигне до отмяната на много полети.

Освен това тези проблеми струват скъпо. Американската авиокомпания „Саутуест еърлайнс“ (Southwest Airlines) изчислява, че само през декември миналата година са отменени около 17 000 полета, което е предизвикало загуби в размер на 800 милиона долара. 

По-същественият въпрос е свързан с това доколко устойчиво е търсенето на услугите, свързани с туризма. Може да се окаже така, че в един момент желанието на много хора да пътуват ще се изпари на фона на поскъпването на кредитите поради продължаващото повишаване на лихвените проценти от страна на водещите централни банки.

Китайците, които през 2019 г. са третата по големина в света пътуваща нация след американците и германците, може да не подновят толкова бързо своите туристически пътувания, които буквално бяха забранени по време на пандемията, отбелязва „Оксфорд Икономикс“. 

Когато в края на миналата година много от ограниченията в Китай бяха отменени, гражданите на азиатската страна масово посетиха близки дестинации, като Тайланд и самоуправляващия се китайски административен район Макао. Туристите от Китай обаче едва ли ще тръгнат да пътуват масово към по-далечни дестинации през тази година, според мултинационалната хотелиерска верига „Акор“ (Accor).

Ако се стигне до спад на пътуванията, то това ще бъде лоша новина за индустриите, свързани с тях, които и без това са обременени с огромни дългове. Само авиокомпаниите загубиха 138 милиарда долара през 2020 г. 

Международната рейтингова агенция „Мудис“ (Moody’s) очаква разходите на авиопревозвачите за работни заплати и за осигуровки на служителите им да се увеличат с близо една пета през тази година.

Много от хотелите изпитват недостиг на служители, въпреки че заплатите в сектора продължават да нарастват. Във Великобритания те са с 15 на сто по-високи спрямо нивата отпреди пандемията. 

Дали след очертаващия се бум на туристическите пътувания през това лято, ще се стигне до нов спад, времето ще покаже. 

Източник:БТА

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram