Родителите са разделени по темата как да започне новата учебна година

Ds olil

Министерствата на образованието и на здравеопазването, родители, учители и директори умуват какви планове да разработят за новата учебна година.

С наближаването на 15 септември родителите се разделиха по темата как да започне новата учебна година. Едните са категорични, че е добре децата им да се върнат на училище, с уговорката, че ще се предприемат всички мерки за спазване на хигиена и дезинфекция. За да се социализират и по-лесно да научават уроците. А и не на последно място, за да могат спокойно да ходят на работа

Другите обаче се страхуват и държат обучението да продължи онлайн, както по време на карантината. Повечето деца се движат с градски транспорт, в който в пиковите часове хората са плътно притиснати един до друг и спазването на дистанция е абсолютно невъзможно. Това създава идеална предпоставка за бързо разпространение на коронавируса, разказва майка на две ученички в голямо училище в София. Само малките ученици прекарват всички учебни часове в една стая, останалите обикалят от кабинет на кабинет. Майката задава няколко въпроса. Как ще бъдат дезинфекцирани всички стаи всяко междучасие, преди да влезе нов клас?

Полицейски мерки ли ще бъдат вземани, за да бъдат накарани учениците да стоят на разстояние в междучасията? Кой ще следи дали всички – стотици на брой хлапета в едно училище, носят маските си? Доводите, че и сега децата играят заедно, не са обективни. Много от хората са ограничили контактите на децата си до минимум, казва  майката.

Министерството на образованието и науката предвижда учебната година да започне във всички училища в страната присъствено при спазване на дистанция, дезинфекция и ползване на предпазни средства. Изключение ще се прави за децата с компрометиран имунитет. Ще има списък със заболявания, които ще позволят тези ученици да се включат електронно – ще участват в часа през компютъра вкъщи. В случай на заразен учител или ученик ще се следват указанията на здравните инспекции, като не се предвижда затваряне на цялото училище, а само карантина за отделен клас, съобщиха от МОН. Ако има повече заразени, може да се стигне до затваряне на училище за дните, в които се налага да се изчакат резултати от тестове и да се извърши старателна дезинфекция. В такива случаи може да се превключи на дистанционно обучение за няколко дни, но само за съответния клас или училище.

Много лични лекари са на мнение, че учебната година трябва да започне в реална среда. Отсъствието от клас не осигурява 100% защита, децата и бездруго се срещат с много хора, родителите им ходят на работа в различни колективи. Това е основният аргумент на джипитата, според които да се минава онлайн е добре само при необходимост.

Доц. Андрей Чорбанов от Департамента по имунология в Института по микробиология към БАН е категоричен, че новата учебна година трябва да започне присъствено.

 “Децата и в момента играят заедно, така или иначе са на групи, не мисля, че училището е някакъв много по-рисков фактор”, каза доц. Чорбанов по Нова телевизия. И припомни, че далите положителни проби за коронавирус деца не са болни. Грипът например често водел до много по-сериозни последствия за здравето им. Той посъветва родителите, които се притесняват да пускат децата си на училище, да погледнат статистиката за Европа и България, и увери, че много малко деца са починали от коронавирус спрямо децата, починали от грип.

Яна Алексиева, изпълнителен директор на асоциация “Родители”: Трябва да имат право на избор

 Родителите трябва да имат право на избор. Такава е позицията на асоциация “Родители”, която сме изпратили в Министерството на образованието и науката. Има група от родители, които апелират да се учи дистанционно. Те имат своите притеснения. Излагат различни аргументи. Някои деца са с нарушен имунитет. Има обаче и родители, които са категорични, че искат учебната година да започне в присъствена форма. Разбира се, при спазване на всички необходими мерки както за дезинфекция, така и за учебния процес. Ще бъдат изслушани родителските мнения, за да измислят институциите най-подходящите форми. Важно е да има максимална удовлетвореност.

Емилия Паламаркова, начален учител в 119-о училище в София: В училище получават помощ на живо, която е незаменима.

Настояваме РЗИ незабавно да провери дали във всички училища в страната има свободен достъп до топла вода и сапун за всички ученици и да наложи предписания за попълване на пропуските там, където няма такъв достъп. Tова е въпрос от първостепенна важност за живота и здравето на децата и не можем да си позволим да си затваряме очите или да отлагаме решаването му.

Присъствената форма на обучение е за предпочитане. Чест прави на всички учители, които направиха онлайн обучението по време на карантината, но тази форма не е достатъчна. Онлайн формата е подходяща за студенти. Присъствената форма е по-резултатната за учениците. Чрез нея те се социализират. Социализацията е определяща за развитието на едно съвременно дете.

Възможност за дисциплина в много по-голяма степен има именно в присъствената форма. Имаме фиксиран час за заниманията, учебният час се планира и се постига максимален резултат. При онлайн формата говорим за самодисциплина, която трудно може да бъде постигната.

При работа в училище няма разсейващи фактори или те са сведени до минимум. Вкъщи те са купища. В присъствената форма на обучение ученикът наистина се научава да учи. Ученикът разбира, че всички учебни предмети са важни. В онлайн формата предметите се делят на важни и на маловажни. В училище ученикът получава помощ на живо, която е незаменима. Не на последно място, присъствената форма е по-лека и за ученици, и за учители. На всички, които са против и се страхуват, искам да кажа да вярват повече на училището.

24 часа

Последвайте ни и в Телеграм