Проф. Богомил Петров: В магистралата край Стара Загора вложиха проблемен материал

Експертиза доказа, че се влага проблемен материал при изграждането на автомагистрала “Тракия” в участъка между Стара Загора и Нова Загора. Един добре направен път може да издържи до 70 години.

Това разкри пред Фрог нюз проф. Богомил Петров, преподавател по строителни материали в Университета по строителство, архитектура и геодезия. Ето какво още уточни той:

Проф. Петров, преди години вие сте изследвали определен материал, който се вложил при строежа на проблемната автомагистрала “Тракия”. Бихте ли ни казали за какво става дума и какъв беше резултата от проверката? 

Преди да ви обясня, че уточня само, че става дума не за проблемния в момента участък между Чирпан и Стара Загора, а за този между Стара Загора и Нова Загора. В момента в този участък също има проблеми, но засега са малки. Не  са толкова фрапиращи, като тези в отсечката Чирпан-Стара Загора. 



Кажете ни какво сте проверявали? 

Там са  влагани едни отпадъчни материали от рудниците в  района на Димитровград. На нас тогава, като университет, ни бе възложено да се направи изследване на този материал. Направихме го по правилата. Оказа се, обаче че има  проблем с материала, защото той изискваше много голяма влажност, за да се постигне оптималната плътност. Практически на место това  не се изпълняваше.  Количеството беше огромно. 

Този материал беше ли поставен в изграждането на магистралата?

Да, този материал беше сложен. Спомням си, че бяха направени две независими експертизи. АПИ тогава възложи едната на някаква бургаска лаборатория. Другата, покойният Димчо Михалевски, тогава депутат, я донесе в университета. И на двете места се доказа, че това не е подходящ материал за изграждане на магистралата, защото във времето ще създаде проблеми. 

Може ли такъв материал да е поставен и във участъка, който в момента прилича на вълни? 
 Не зная. Но при възникналите проблеми може да се очаква, че пак са слагани подобни материали. 


Казвате, че и в участъка между Стара Загора и Нова Загора също има проблеми. От какво естество са те? 

Този участък е  още нов, пуснаха го преди 4-5 години.  Онзи ден минах и забелязах проблеми.  Но не са така фрапантни, както тези от 38 километровата отсечка, която е  просто уникална за българските условия. 

Като експерт как си обяснявате нагъването на пътя?
По всяка вероятност има нещо в конституцията на пътното платно. Тук не става въпрос за асфалто-бетона, положен като финишен слой. Става въпрос за това, което е под него. Не съм пътищар, занимавам се само със строителни материали. Но, че е свързано със самата конструкция на пътя и недостатъчно уплътнение, е ясно. Има пътища, които са на по 70 години, където основата е направена както трябва, с необходимото уплътнение.  И те не са мръднали, независимо от натоварването. 


Един добре направен път колко време може да издържи без да мръдне ?

Това трудно може да се прогнозира, но добре направен път означава добре проектиран за съответното натоварване, което се предвижда за него. Да се използват добри материали, добре да е уплътнен всеки един пласт поотделно. Да е организирано отвеждане на водите, за да не влизат в конструкцията на пътя. И един такъв път може да издържи до 60-70 години. Като, разбира се, регулярно се сменя само настилката отгоре, защото се износва. 


Като казвате, че скоро сте минали по проблемният участък, какво констатирахте?
Има пропадания през точно определено разстояние, което ме кара да мисля, че има проблем в технологията на изпълнение. И то точно във връзката между отделните участъци, които са на 50-60 метра. Явно не е направено добро уплътнение между тях и това си личи. Периодично трака. 

Интервю на Катя Илиева

Фрог нюз

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram