Бивши и настоящи управници мълчат за поправката ”Менда” в хазарта. Всичко за случая-стенограма, дебати

Емблематични имена от ГЕРБ, като Делян Добрев, Ивайло Московски, Лиляна Павлова, Димитър Главчев, Валери Симеонов, Петър Чобанов са в комисията по бюджет и финанси през 2014 г., когато председателят й Менда Стоянова внася по спешност нов законопроект за поправки в Закона за хазарта. Това показва проверка на Фрог нюз.

Заради „поправката“ на Менда, хазартният бос Васил Божков твърди, че е трябвало да плаща такса „помагане“. Как се случва всичко това и наистина ли „другите не разбират“?

Според хронологията на събитията Георги Кадиев, тогава депутат от БСП внася своите предложения за промени в закона за хазарта на 29 октомври 2014 г., но те не са приети още на първо четене от Народното събрание.  Законопроектът на Георги Кадиев може да видите ТУК.


За да гарантира приходи в държавната хазна Менда Стоянова и негови колеги от ГЕРБ се мятат на амбразурата и скоростно внасят чисто нови предложения само няколко дни след отпадането на предложените от Кадиев. ТУК може да видите и законопроекта на Менда Стоянова.

За последствията от промените на Менда Стоянова два дена подред разказва хазартния бос Васил Божков, първо в комикс, а след това и в инфографика. Именно на моментът, по който минава втория законопроект, предложен от Менда Стоянова през ръководената от нея комисия тогава Фрог обърна специално внимание. Интересно е, че комисия заседава точно 15 минути,  според стенограмата от заседанието и реално обсъждане на новите предложения няма. Още по любопитен е и начинът, по който Стоянова обяснява липсата на ново становище от страна на Министерството на финансите и фактът, че ще ползват предишното – нямали време…

Става въпрос за този отрязък от време, между 29 октомври и 5 декември 2014 година, от инфографиката на Васил Божков.

.

От сайта на Народното събрание става ясно, че четирима депутати, които са членовете на комисията по бюджет и финанси са и вносители на законопроекта. Трима от тях са от ГЕРБ, четвъртия от Патриотичния фронт.  Това са Медна Стоянова, Владислав Николов и Диана Йорданова от ГЕРБ и Емил Симеонов от НФСБ. Петият вносител е също от ГЕРБ, казва се  Димитър Танев, той е инженер и е от Комисията по околна среда и водите. 

Интересно е те дали всички тези депутати сазнаели за договорката, която Божков твърди, че е имало между премиера Бойко Борисов, Менда Стоянова и него самия.

Кой друг е в комисията?

Състав на Временна комисия по бюджет и финанси от 29/10/2014 – 28/11/2014 

Как се пълни държавнат хазна за 15 минути

С много малки съкращения ви предлагаме да прочетете съвсем кратката стенограма от 15 минутния „дебата“ в  Комисия по бюджет и финанси, проведен на 20 ноември 2014 г. Депутатите трябва да одобрят предложението на Менда Стоянова и го правят съсвем безропотно, дори си подмятат шеги и закачки колкото да има нещо в протокола. Интересен факт се оказва, че на заседанието присъства и Огнемир Митев от Комисията по хазарта, за който до момента не сме чули, нито че участва на това заседание, нито причината да е там.

/ Начало 17 часа и 15 минути /

ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Колеги имаме кворум. Откривам заседание на Временната комисия по бюджет и финанси.  Предлагам ви то да премине при следния дневен ред:
1. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за хазарта, № 454-01-48, внесен на 19.11.2014 г.
[…]
Уважаеми колеги, аз като вносител ми позволете накратко да ви представя законопроекта, защо се наложи да внесем спешно този законопроект. Защото вчера на пленарно заседание, законопроекта на господин Кадиев беше отхвърлен. В този законопроект имаше едно съществено предложение. И то беше за запушване на дупката, която към момента е в Закона за хазарта. А именно игрите лотария, лото и кено не се облагат с такса по този закон. В неговия законопроект имаше и множество други предложения за промени, които също не бяха приети. Но тъй като тази най-основна промяна е изключително важна за приходите в бюджета и следва да бъде приета сега преди Закона за държавния бюджет, аз и мои колеги вчера спешно внесохме този законопроект, който включва тези две основи неща.
Едното е именно облагането на изпуснатите досега хазартни игри лотария, лото, кено и други подобни. И другото е вноските за социално отговорно поведение, които ние не променяме, но дописваме начина по който Комисията по хазарта следва да използва тези вноски и целите, за които те да се използват. Другите са съвсем редакционни. Добавя се, че информацията от он лайн операторите, освен към сървъра на НАП, както е в сегашния закон, следва да се подава и към сървъра на Комисията по хазарта, което е пропуск в някои членове.
Това са основните неща.


И накрая ви предлагам една разпоредба § 12, с която ви предлагам, ако приемете, да задължим Министерски съвет до 28 февруари 2015 г. да разработи концепция за облагането на хазартните игри, придружени с оценка на въздействието. И да ги внесе в Народното събрание и предложение за законодателни промени.
Това го предлагам, защото и на миналата комисия имаше много дебати по темата. Как се облага он лайн, как се облага оф лайн хазарта. В самия законопроект на господин Кадиев има множество предложения, които касаят различни текстове. И всичко това на парче само допълнително обърква закона и неговото приложение. И може пак, ако действаме по този начин, да се стигне до това пред което сме изправени днес, а именно да се направи пропуск и да бъде изпуснат от облагане някой или някой да се облага двойно.
Така че мисля, че е редно Министерски съвет, който притежава и капацитета и експертните възможности, да ни предложи такава една концепция и законодателните промени към нея, които ние да обсъдим. И това да се случи следващата 2015 г. Това е накратко законопроекта. Ако иска някой да зададе въпроси или да даде мнение.

Но общо взето нищо различно от това, което обсъждахме миналата седмица.
Заповядайте.


ПЕТЪР ЧОБАНОВ: Благодаря ви госпожо председател.
Уважаеми дами и господа, смятам че в този си вид законопроекта наистина е доста стегнат и фокусиран и отговаря на целта, за която е създаден на практика. А именно да се преодолеят тези пропуски.
Радващото е, че въпреки пропуска, който се допусна тогава, благодарение на добрата работа на самата Комисия по хазарта, се навакса на практика това изоставане, по отношение на приходите, тъй като имаше допълнително регистрирани, ако не се лъжа около 3000 игрални автомата, които горе долу, на годишна база дават 6 млн. допълнителни приходи. Но разбира се, тези пропуски трябва да бъдат отстранени. И затова аз принципно подкрепям предложението за изменение в закона.
Благодаря.


ДИМИТЪР ТАНЕВ: Уважаема госпожо председател, колеги, ние също подкрепяме проектозакона, така както е предложен. Удовлетворени сме от добавката, която е направена във връзка с ангажимента на Министерски съвет, да предложи режим на облагане на хазартните игри.
Всъщност ние на миналото заседание видяхме едно, бих казал доста шумно присъствие на представители на съответната браншова организация. Доста шумно отсъствие на представители на Държавната агенция за хазарта. Считам, че ние трябва да работим заедно и заедно да изчистим всички текстове и да направим добър закон.
Благодаря.


ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: За първи път го виждам този документ. Не ми е ясно какво ще стане, ако този човек, който организира он лайн залагания и внесе 50 000 лева на 31 март, а на 1 април умре.


ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Организаторът на он лайн залаганията обикновено е някаква фирма, корпорация и се надявам, че тя не може така скоропостижно да умре за един ден. А и да умре, тези 50 000 отиват за социално отговорен хазарт. И ще бъдат получени от Комисията. И тя ще финансира мероприятия в тази посока, такива каквито са описани в закона.


ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Под форма на шега беше въпроса. Но внасят се тези пари на 31 март на текущата година. С други думи, те се предплащат за цялата година. Ако тази фирма нещо фалира или прекрати дейност, не мисля че това е справедливо, както и за останалите. Но при тях е много голяма разликата. Те внасят 50 000, а игралните казина внасят 10 000.


ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Съобразена е горе долу сумата с обема, който работят съответните видове хазартни игри. Това че ще внесат една сума за социално отговорен хазарт не смятам, че е драма и да приключат хазартната си дейност, защото са извършвали такава и предишните години. И ако тези суми наистина се използват за превенция на младите хора от хазарт и за лечение от хазартна зависимост, така както пише в закона и то от Държавната комисия, мисля че ще има добър ефект.
Господин Търновалийски.


ГЕОРГИ ТЪРНОВАЛИЙСКИ: Благодаря госпожо председател.
Колеги, дами и господа, не знам защо беше нужно това да се случва. Можеше в зала да бъде подкрепен законопроекта на господин Кадиев и да направим промените между първо и второ четене. Но не за това взимам думата.
Имаме ли становище на Министерство на финансите и какво е становището на Комисията по хазарта?


ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА:  Комисията по хазарта е тук. Господин Огнемир Митев може да изрази становището. Заповядайте.


ОГНЕМИР МИТЕВ: Комисията по хазарта имаше възможност и вчера и днес да се запознае с новия законопроект. Подкрепя изцяло текстовете. Като имаме съвсем дребни неща, чисто редакционни, които евентуално бихме могли да обсъдим между двете четения.


ПРЕДС. МЕНДА СТОЯНОВА: Благодаря. А колкото до Министерство на финансите нямаме неговото становище по този законопроект, защото съгласно Правилника на Министерския съвет, Министерство на финансите трябва да даде становището си на Министерския съвет и ние да го получим от там, което не е възможно в краткия срок, с който разполагаме от вчера до днес. Тъй като имаме становището по предходния законопроект и то е положително в тази част, в която този законопроект го включва, смятам че с това мога да ви гарантирам, че те също имат положително становище към този законопроект.


Ако няма повече изказвания, предлагам да гласуваме.
Който е за, моля да гласува.
Гласували 13 “за”.
Против? Един против.

Въздържали се? Трима.

Законопроектът е приет.
Много ви благодаря за спешната комисия, но за да може да влезем в графика на останалите закони.
Закривам заседанието.
/ Закрито в 17 часа и 30 минути /

Изводи може да си изваде всеки.

Дали твърденията на Васил Божков са верни или не?

Дали е нормално и редно подобни промени в закони, които касаят попълването на бюджета  да преминават с такова „обсъждане“ ?

Колко такива са приети с използване на становище на Министерството на финансите, отнасящо се за съвсем други поправки?

Надяваме се някой от тези 23-ма души да обясни.

За сега знаем само, че според твърденията на Васил Божков, след тези действия  в Народното събрание през 2014 година за него се случва това:

.

Фрог Нюз

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram