Как брандовете губят репутацията си

Съвременният бизнес е като ходене по минно поле. В желанието да бъдат разпознаваеми или в резултат на непредпазливи действия на мениджърите си големите брандове редовно попадат в шумни скандали, които развалят имиджа им.

Rolls-Royce: Обвинения в корупция

Началото на 2015-а се оказа трудно за Rolls-Royce. След съобщенията, че чистата печалба на компанията за 2014-а е намаляла почти 20 пъти, тя бе обвинена и в даването на подкупи.

Освен Rolls-Royce в историята е замесена най-голямата бразилска нефтена фирма Petrobras, за чиито платформи британският концерн произвежда газови турбини. Разследването започна, след като бившият топмениджър на бразилския гигант Педро Баруско призна, че е получил 200 хил. долара от англичаните. Според следователите наред с Баруско подкупи срещу контракти през последните няколко години са получавали бразилски политици (нефтената компания се контролира от държавата) и високопоставени служители на Petrobras. В отговор на обвиненията Rolls-Royce заяви, че ще вземе всички необходими мерки, за да гарантира спазването на правилата.

La Perla: Твърде кльощави модели

Брандът на дамско бельо La Perla се оказа в центъра на скандал през 2014-а. Вниманието на минувачите бе привлечено от прекалено слабите манекени на витрините на нюйоркския бутик. Снимките на болезнено кльощавите пластмасови кукли с изпъкнали ребра се появиха в интернет, а потребителите в социалните мрежи заговориха за пропаганда на анорексията.

Някои заплашиха повече да не купуват нищо от La Perla. Междувременно представители на марката бързичко махнаха от витрините „анорексичните“ манекени. Последваха и изявления, че кльощавите кукли няма да се използват занапред. 

Не само брандът La Perla  е заподозрян в пропагандата на анорексия. В началото на юни 2015-а комисията по рекламните стандарти на Великобритания забрани новата кампания на модната къща Saint Laurent заради нездравословно слабия модел Кики Уилямс.

Lufthansa: Сексистка реклама

Няколко авиокомпании са били обвинявани в сексизъм. На критика първо бе подложен ирландският превозвач Ryanair заради рекламната му кампания за ниските тарифи на билетите. В нея бяха използвани снимки на собствените стюардеси, позиращи разсъблечени или само по бански костюми, придружени от мотото: „Горещи цени и екипаж“. Рекламата тутакси бе квалифицирана като сексистка и на британската комисия по рекламните стандарти не й остана друго, освен да я забрани. Вместо да се извини за действията си, Ryanair подчерта, че всички членове на екипажите са се снимали доброволно в рекламата. Нещо повече – от авиокомпанията заявиха, че и в бъдеще ще подкрепят правото на своите служители да се събличат.

Затова пък немският превозвач Lufthansa, който също се оказа замесен в сексистки скандал, предпочете извиненията. Той бе подложен на критики след реклама на специални кредитни карти за дами. В промоционални писма, разпратени до клиенти  на  Lufthansa от мъжки пол, измислени възлюбени ги молят да им подарят „чудесните кредитни карти“. Първи се възмутиха господата, заявявайки, че дамите и сами могат да се сдобият с карти.

„Детски свят“: „Заведете децата си на „Лубянка““

„Обичаш ли детето си? Заведи го на „Лубянка“!“ Реклама с такова мото се появи в интернет през пролетта на 2015-а малко преди откриването на най-големия магазин за деца в Москва след шестгодишен ремонт. Появиха се и клипове, заснети заедно с детското хумористично списание „Ералаш“,  които рекламират по твърде странен начин новото име на търговския обект – „Централен детски магазин на „Лубянка““. Филмчетата показват импровизирани сцени на разпити, на които децата подлагат родителите си.

Цялото това „творчество“ предизвика разбираемо възмущение заради недвусмисления намек, че точно срещу магазина, разположен на площад „Лубянка“, се намира управлението на руската Федерална служба за сигурност. След многобройни протести, че децата от малки се приучават на изтезания и терор, скандалните клипове бяха премахнати, но след това се появиха отново. Някои потребители в социалните мрежи споделиха, че рекламата е имала 100-процентов  ефект.

Red Bull: реклама с Исус Христос

През 2012-а Исус Христос стана главен персонаж в рекламата на енергийната напитка Red Bull. В клипа той лови риба заедно с учениците си, а после слиза от лодката и тръгва по водата. Когато апостолите го питат дали това е чудо, или Red Bull му е дал крила, Христос признава, че просто знае местата, където може да стъпи върху камъни.

Рекламният клип предизвика огромно негодувание сред християните и дори сред мюсюлманите. Католическата църква настоя за забраната му и посъветва енориашите си да не употребяват енергийната напитка. В края на краищата производителят се отказа от него, поднесе извиненията си и обясни избора на персонажа с желанието да намери разпознаваем образ.

Банкеръ

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram