Световен ден на потребителите

За първи път Световният ден на потребителите се отбелязва на 15 март 1983 г. Оттогава се превръща във важна дата за всички организации и институции, ангажирани със защита правата на потребителите. Целта е да се напомни на гражданите за техните основни права при закупуването на стоки и ползването на услуги, както и да бъдат насърчени да бъдат взискателни към търговците и техните предложения, а също и нетърпими към проявите на нелоялност и некоректност, които ги засягат.

Световният ден на потребителите се приема за отбелязване на годишнината на изявлението на президента на САЩ Джон Кенеди в Конгреса през 1961 година. Смята се, че той пръв повдига въпроса за правата на потребителите и дава идеята да бъде приет Закон за защита на техните права. В речта на президента са били формулирани четири основни права на потребителите:
право на безопасност,
право на информация,
право на избор и
право да бъдеш чут.
По-късно към тях са добавени още четири:

правото на обезщетение,

правото на образование,

правото на удовлетворяване на основните човешки потребности и

правото на здравословна околна среда.

Именно тези осем права са залегнали в Правилата за защита на потребителите, приети от ООН.

С развитието на икономиката, глобализацията, отварянето на границите на държавите и свободното движение на стоки и услуги, нараства и значението на потребителската защита. Потребителите в Европейския съюз получават все повече права:

Правото на образование по въпроси, отнасящи се до защитата им.

Право на неподвеждаща реклама.

Право дефектните стоки да бъдат ремонтирани или заменени.

Право на договори без неравноправни клаузи.

Право за връщане на стоки, закупени от разстояние, в срок от 14 дни.

Право на безплатна помощ от Европейските потребителски центрове за проблеми с търговци в чужбина.

Правото на сдружаване.

Всички тези права и редица други са гарантирани за потребителите от Европейския съюз посредством развитието на нормативната база и действащи контролни органи. Тяхната реализация е подпомогната от усилията на неправителствени организации и браншови сдружения.

В България всяка година по инициатива на Комисията за защита на потребителите и на Европейския потребителски център у нас се провеждат различни мероприятия, насочени към правата на българския потребител.

 

Клиентът винаги е прав. Автор на тази популярна фраза е милионерът Маршал Фийлд, живял в края на 19-ти началото на 20-ти век. Роден е в Масачузетс, в семейство на фермери. На 17 г. започва работа в магазин, а на 28 г. бил вече съсобственик на верига магазини в Чикаго.

От самото начало наложил в магазините си политика, изцяло насочена към интересите  на своите клиенти. Именно това го отличавало от другите магазини. Клиентите можели да върнат стоката без никаква причина, а на продавачите било забранено да им противоречат. Друга негова популярна фраза е „Дай на дамата това, което иска“.

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram