Около 10 автомобила годишно се преустройват за шофьори с увреждания

По 10-12 автомобила годишно се пригаждат за използване от шофьори с физически увреждания. Това съобщиха от „ВИП Плюс Медикотехническа лаборатория“, която е единствената компания в България, лицензирана от Агенцията за хората с увреждания да прави такива преустройства. Цената е между 600 и 1 200 лв., като до този праг разходите могат да се финансират от Агенцията за социално подпомагане (АСП).

На практика всеки автомобил може да бъде пригоден за шофиране от инвалиди, казва 47-годишният Стефан Тенев, който съчетава работата на протезист и автомонтьор в лабораторията на „ВИП Плюс“ в Стара Загора. Той пояснява, че е препоръчително преди преустройството скоростната кутия на колата да се смени с автоматична, ако не е поставена такава производствено. Възможните преустройства са над 20, като се правят различни комбинации. За да може автомобилът да се управлява от човек с ампутация, с протези или просто с намалена подвижност на краката, най-често се налага изграждането на лостови системи, с помощта на които газта и спирачката се прeхвърлят на волана. Друго преустройство е свързано с поставянето на специална въртяща топка на волана за по-лесно управление при проблем с ръцете. Може да се смени мястото на лоста за мигачите, да се разширяват и повдигат педалите на автомобила, да се удължи скоростният лост и др. Възможно е да бъдат монтирани и различни помощни устройства и принадлежности, като например предпазител върху педала на газта или устройство за освобождаване и застопоряване на ръчната спирачка. Техническите промени отнемат между 1 и 3 дни, а гаранцията е 12 месеца.

Стефан Тенев е единственият специалист у нас, който лицензирано се занимава с преустройство на автомобили за шофиране от хора с увреждания. Прави това вече повече от 17 години и казва, че няма готова схема за преустройство – всичко е напълно индивидуално съобразно нуждите на шофьора. При него идват хора от цяла България, преустройвал е автомобили дори за Италия. Всеки автомобил преминава през комисия на „Технотест“, за да се потвърди готовността на автомобила за движение и управление след преустройството. До момента Стефан е работил по над 400 коли и досега няма върнат автомобил за корекции.

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram