Китайският конгломерат „СИТИК Констракшън“ проявява инвестиционен интерес към изграждането на тунела под Шипка и автомагистралата Русе – Велико Търново.
Това стана ясно по време на проведената среща между министъра на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков (МРРБ) с представители на китайската компания, съобщиха от МРРБ.
Двете делегации обсъдиха възможностите за подписване на Меморандум за сътрудничество, включващ конкретни параметри за публично-частно партньорство.
„Ще бъда щастлив, ако успеем да отбележим напредък в нашите съвместни усилия за реализиране на инфраструктурни проекти под формата на публично-частно партньорство“, подчерта по време на срещата Нанков. Той допълни, че за напредъка на бизнес отношенията между България и Китай ще допринесе и предстоящият форум 16+1 в София. Целта на тази инициатива е да поощри сътрудничеството между Китай и шестнадесетте страни от Централна и Източна Европа, чийто домакин ще бъде София.
Припомняме, още през 2008 г. се заговори за строеж на тунел под връх Шипка. По тогавашни изчисления цената му щеше да бъде 250 млн. лева.
През 2013 г. еколози се противопоставиха на изграждането на тунел под Шипка. На 3 юни 2013 г. адвокат Александър Коджабашев заяви, че във Върховния административен съд се води дело срещу решението за издаване на ОВОС. Той се надяваше, че съдът, след като вече се е запознал с някои ключови експертизи, ще постанови отмяна на решението за издаване на положителен ОВОС.
Според тогавашния шеф на АПИ Лазар Лазаров това съдебно дело забавя усвояването на европейските средства за обхода на Габрово и това може да доведе до невъзможност за тяхното усвояване.
Само идейният проект за тунела под Шипка през 2014 г. струваше 104 хил. лева. На 25 юни 2014 г. председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) инж. Стефан Чайков подписа договора за изработване на разширен идеен проект за обект: Път ІІІ-5004 Обход на гр. Габрово от км 0+000 до км 31+000, тунел под връх Шипка. Той е с дължина 3220 м от км 24+400 до км 27+620″. Проектът се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез ОП „Транспорт“ 2007-2013 г. Проектът е разделен на 5 етапа.
Година по-късно – през 2015-та, китайски инвеститори проявиха интерес към изграждането на тунела под Шипка.
Последвайте PRESSTV вече и в Telegram