Диана Рамналиева: Умират и се травмират предимно пешеходци. Защо?

– В Казанлък хората ходят по улиците. Улиците са за коли, не за хора. Хората не са толкова глупави, просто, няма тротоари, годни за ползване – счупени плочки, дупки, автомобили по тротоарите, клони от дърветата, които подпират главите им…

В Казанлък бордюрите на тротоарите, са износени и пределно ниски, не представляват никаква пречка за паркиране на тротоара. Настилките на асфалт от години наред се полагат без съответния ремонт на окръжаващите го бордюри, защото било много скъпо.

В Казанлък хиляди се придвижват до работните си места на колело. А също – с лични автомобили и безброй таксита.

Защо? – Защото в Казанлък няма градски транспорт. Правилото за градски транспорт още преди 30 години беше: автобус или метро, или трамвай, тролей – на интервал от 3 до 5 минути. Дали в Казанлък това е така, няма да нужда да коментираме. Всеки знае, че – не. И на 10 минути да бяха автобусите, щяха гражданите да са доволни, но… Движението на маси от хора с колело по улиците е направо ужас за шофьорите, оформят се задръствания от коли и таксита, но…, това е положението към момента.

В Казанлък няма добра маркировка по улиците. Маркировката, доколкото знам, се прави с обикновен латекс с цел икономии, вместо със специалната за целта боя. Пешеходните пътеки са изтъркани до смърт.

В Казанлък няма все още, паяк. Механизмът, заложен в последните промени на общинската наредба № 4 за реда за спиране, престой и паркиране, на практика, не работи.

В Казанлък няма обособени пешеходни зони като в големите градове – подлези и надлези за пешеходци. Няма и да има.

В Казанлък бяха премахнати през годините загражденията по основните улични артерии, каквито все още има частично край училище „Георги Кирков“, Хуманитарната гимназия „Кирил и Методий“, ДСК и прочие. Където ги има, не са боядисвани с години. На други места всеки е забил както може, я метални пръчки, я грозни бетонни прегради./Справка – улицата към пазара/.

В Казанлък няма достатъчно светофари. Там, където ги има, не вършат работа до край. Пешеходци и коли са на зелен сигнал едновременно. Справка – в зоната на свръ хнатовареното кръстовище на ул.“Христо Ботев“ с „Батенберг“, примерно.

В Казанлък безразборно шофьорите паркират в градинки и зелени площи. Един пример – градинката на изток от Културния дом на ъгъла с „Мазалат“, „Паркингът“ зад читалище „Искра“.

В Казанлък, единствено от който и да е голям град, можеш да видиш паркирани коли на централни градски кръстовища, току под светофара. Справка – възловото кръстовище на центъра пред площад „Севтополис“.

В Казанлък и в цялата община масово собствениците на жилища, магазини и офиси си спират колите непременно под носа на прозореца си, независимо, дали е разрешено или не.

– В Казанлък санкциите за нарушители на правилата за движение, са епизодични и само в района на централната улица.Полицията не изпълнява задълженията си по санкциониране на паркирали по тротари и градинки, където Общината е безсилна да наказва по закон. Справка – колите по тротоара след Малкото площадче към паметника на Георги Кирков.

В духа на градивната критика, каквато дори по Бай Тошово време, се допускаше, могат да бъдат изброени и други, както пак тогава се казваше, „обективни“ причини за ПТП. И за непрестаните травми и смърт по улиците. Има и субективни – културата на населението не е такава, каквото има у гражданите на големите градове. А Казанлък е голям и все по-жив град. С развит бизнес и хиляди работници, които все някак, трябва да се придвижат до работните си места.

Горното, според мен, пък и според хората, налага СПЕШНО следните мерки, ако не и Специална програма, която да бъде изготвена и внесена в Общинския съвет за одобрение и разписана за изпълнение от Общината. Успоредно с това да се ангажират и неправителствените организации.

  1. Спешно освежаване на цялата пътна маркировкана градската мрежа – особено, пешеходните пътеки, с професионално определената за целта устойчива на времето боя.
  2. Приемане на общинска програма от дългосрочни благоустройствени действия, разписани по години и съответно – финансово обезпечени от общинския бюджет, за цялостно подновяване, а не закърпване на тротоарите.Нова настилка от плочки и високи бордюри, които да бъдат реална пречка пред нарушителите, които сега лесно паркират на тротоара. Това е скъпо, но планово през годините е възможно, както това стана с асфалтирането на улиците. Уеднаквяване на тротоарните заграждения и колци. /Справка – тротоарите във Велико Търново/.
  3. Ежегодно пролетно или есенно почистване, а не тотално изсичане на клоните на дърветата над тротоара. В целия град, а не само в центъра./Ако общинските работници не знаят, как – могат да обменят опит с „Арсенал“, където пешеходната пътека със стогодишни липи от портала към вътрешните площадки, е перфектна/.
  4. Регулярно почистване на тротоарите от бурените, които са превзели пешеходните пространства в целия град.Средства за това има в сметката на Звеното по чистотата, което към момента, предимно сее цветя и храсти в центъра. Спешно преразпределение на средствата на Звеното от закупуване на нови храсти и цветя, към наемане на повече работници, с цел почистване на тротоарите в целия град.
  5. Спешно осигуряване на „паяк“ за вдигане на нарушителите по градинки и тротоари.
  6. Спешна програма на полицията и КАТ от планови, внезапни и ежеседмични акции из целия град, за санкциониране на нарушителите на Закона за движение по пътищата– паркирали безразборно и организиращи нощни скоростни отсечки по улиците и пътищата. Осигуряване на полицаи за всяко село.
  7. Планова работа с децата и учениците и непременно – с пенсионерските клубове,защото пенсионерите са най-недисциплиниранете пешеходци.
  8. Безкомпромисно санкциониране на паркиралите по кръстовищата на „Батенберг“, независимо от това, „Кой – кум, кой-сват, кой на зълвата – брат“.
  9. Изграждане на нови платени паркинги.
  10. 10. Бърза нова схема на градски транспортпо примера на градове като София, Бургас и Пловдив, където вече са реализирани модерни евпропроекти с нови автобуси и прекрасни европейски спирки и пешеходни пространства.

За обща радост, нормативната уредба на въпросите от местно етество, които касаят реда за движение на територията на общината, е вече факт. В сила са наредбите с номера 1, 2 и 4, които регулират обществения ред, опазването на зелените площи, спирането, престоя и паркирането. Има изградени нови кръгови движения, велоалеи и паркове, където да се кара колело и да се забавляват деца и възрастни.

Остава най-важното, обаче – малки, разсрочени във времето дейности, с финасово осигуряване по години от местния бюджет. И жесток контрол с огромни глоби. Не е толкова страшно, нито толкова скъпо. Хората на Казанлък го заслужават. Нищо лично.

Д.Рамналиева

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram