ГЕРБ отново с „бомба“ в парламента: ЕК спира тунела под Шипка

Ds olil

КРОСС/ ГЕРБ отново хвърлиха „бомба“ в парламента – Европейската комисия е спряла два важни инфраструктурни проекта – за тунела под Шипка и Западната тангента. Това обявиха в кулоарите на НС лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов и Томислав Дончев, бивш министър по еврофондовете. По думите им, причината била, че правителството не е изпълнило задълженията си.
Неотдавна министърът на инвестиционното проектиране Иван Данов заяви: „Проектът под Шипка е много напред, и трудно ще има друг обект, който не е проектиран, който да го измести. Аз стоя зад този проект и докато съм министър ще го подкрепям“.
„Замразяват се на 50 % изпълнени проекти, заради едно цикламено костюмче, което щяло да прави селски пътища“, коментира с обичайния си тон Борисов и добави: „Без злорадство мога да кажа, че докато си играем с казуси месеци наред, губим огромни пари, за проекти, които са 50 % изпълнени, вследствие на нашето добро управление“.
„Когато се има предвид, че Сърбия се присъединява към ЕС и нейната магистрала е готова, точно за София – Калотина, сегашното правителство спря да говори. Замразяват Западната тангента, замразяват Северната дъга, замразяват жизненоважнения в момента тунел под Шипка, който 2014 г. щеше да е готов, ако ГЕРБ беше на власт“, каза още лидерът на ГЕРБ.
Борисов припомни: „Нееднократно съм казвал на Орешарски – явно е, че вицепремиерката му, министрите му, са изключително некомпетентни. По тези теми, които касаят всеки българин, съм готов да предоставя целия екип, да отиде, да им дава акъл, да спасят програмите. В противен случай ще стане така, че не само ще загубим тези няколко проекта. Накрая ще загубим финансирането и след това ще ни трябва пак поне година и половина да ги пуснат отново“.
„Всеки ден търпение да държат тези хора на власт означава едно по едно ще почнат да падат жизненоважните проекти на държавата. Има малък шанс да помогнем да се случи, но трябва някой да ни покани поне да разговаряме на тази тема“, заключи Борисов.
Спирането на проекти не буди злорадство, а само съжаление, коментира още Томислав Дончев. Става дума за проекта за тунел под Шипка и обход на град Габрово – фаза 1, както и за София – Калотина Лот 1, в частта Западна дъга на Софийския околовръстен път, уточни той и допълни: „С писмо от 4 октомври, ЕК уведомява Министерство на транспорта, че двете апликационни форми, подадени на 26 и 30 септември, се отхвърлят. Като конкретна причина за отхвърлянето на двете апликационни форми е посочено, че правителството не е изпълнило ангажимента си да осигури финансиране за вече течащи изпълнения в проекти в ЖП сектора, ползвайки заемното споразумение с Европейската инвестиционна банка“.
Проектите са на обща стойност над 131 милиона евро. Ситуацията е допълнително усложнена предвид факта, че и двата проекта вече се изпълняват. Ако въпросът не бъде уреден в следващите месеци, те ще трябва да бъдат платени с бюджетни пари, предупреди Томислав Дончев.
„Още по-сложна е ситуацията с тунела под връх Шипка и обхода на Габрово, защото това е единственият инфраструктурен проект, който е включен в договора за присъединяване на България към ЕС с краен срок за изграждане 2014 г.“, обясни депутатът.
„Това са първите отхвърлени апликационни форми от страна на българското правителство от ЕК. Можем да гадаем какво е било качеството на изпратената документация в Брюксел. Редно е да зададем въпросът – това некомпетентност ли е или е нарочно саботиране на проектите? Трябва да получим отговори бързо. В следващите дни и седмици трябва да бъде направено необходимото да се уредят отношенията с Европейската инвестиционна банка, да се използват и малките възможности тези проекти да бъдат спасени. Окончателното им проваляне означава не само липса на транспортна свързаност, не само факта, че няма да бъдат усвоени европейски пари, но и че вече започнати обекти трябва да се платят с пари от бюджета“, подчерта Томислав Дончев.
Колежката му Лиляна Павлова, бивш министър на регионалното развитие и благоустройството в правителството на ГЕРБ, заключи: „Със спрените проекти, България отказва да развива пътна инфраструктура“.
„Бюджетът на Оперативна програма „Транспорт“ е 2 милиарда евро. Втора приоритетна ос, която финансира пътища, включва достатъчно финансов ресурс – малко над 900 милиона евро, с които да се финансират всички текущи проекти. Магистрала „Тракия“ и магистрала „Хемус“ в участъка на гара Яна, които трябваше да бъдат приключени предсрочно, с много усилия, закъснения и за съжаление човешки жертви бяха въведени в експлоатация със закъснение. Текущите проекти като магистрала „Марица“, магистрала „Струма“ – Лот 4, Кърджали – Подкова, вървят със закъснение“, поясни Павлова.
По думите й обходът на Монтана, на Враца, на Габрово и Западна дъга се изпълняват от около една година. „Имаме проекта за Западната дъга, което е връзката на магистрала „Люлин“, която свършваше в нищото, с бул. „Сливница“ и важния транспортен коридор и направление към София – Калотина. Стойността на договора е от около 50 милиона, 50 % вече са изплатени. Физическото изпълнение е на много над 50 %. Вместо да го изплащаме с безвъзмездно европейско финансиране, благодарение на това отстъпление да се защити националния интерес, сме в ситуация, в която или бюджетът ще трябва да ги покрие, или ще трябва да се вземе поредният заем“, каза още Лиляна Павлова.
Ивайло Московски, бивш министър на транспорта в правителството на ГЕРБ, каза: „Без да има никакъв риск за загуба на средства, без причина тези проекти да бъдат свалени от изпълнение, наблюдаваме точно това. България се лишава от редките си възможности, минавайки 5 коридора през територията, да бъдат осигурени безвъзмездни средства за реализиране на пътни и железопътни проекти. За голямо съжаление оттук нататък тези проекти ще струват пари, извадени от джобовете на българските граждани. Апелираме за максимално усилие от всички институции, от които зависи, тези проекти да се рестартират и продължат“.
През декември 1897 г. Народното събрание единодушно одобрява проекта за прокарване на тунел под Шипка (тогава железопътен тунел) след направени проучвания. За съжаление година по-късно правителството пада и теснопартийните интереси налагат друг проект – линията Царева ливада – Кръстец – Дъбово.
С решение от април 1991 г. на Министерския съвет за няколко обекта с общонационално значение се приема да се проведат търгове с международно участие. Главно управление на пътищата подготвя тръжните проекти за участъка от първокласен път I – 5 (Е-85) Русе – Маказа в участъка  Габрово – гр. Шипка, включващи тунелно преминаване под Стара планина. Търгът се провежда през 1994 г. В него участват 14 фирми от Франция, Швейцария, Австрия, Гърция, Турция и България. Политическата нестабилност в този момент проваля търга, въпреки че той е спечелен от голяма европейска фирма.
През 1999 г. Министерството на регионалното развитие и благоустройството чрез ИА „Пътища“ възлага на „Трансконсулт – БГ“ ООД да разработи актуализация на строителната стойност на проекта, след като той е бил утвърден заедно с три други проекта от Съвета за развитие на инфраструктурата да бъде предложен за финансиране от OECF – японски фонд за задгранично икономическо сътрудничество. Интерес проявяват много японски фирми. Очакваната стойност на проекта е 125 млн. щатски долара. Правителството обаче дава държавната гаранция за софийското метро. Средствата, отпуснати от Японската банка за възстановяване и развитие, отиват там, а проектът за тунела пак е забравен. Обектът не е включен в Националната стратегия за интегрирано развитие на инфраструктурата в Република България за периода 2005 – 2015 г., който се изготвя при управлението на Симеон Сакскобургготски. През август 2005 г. на власт идва ново правителство.
След проведен търг в края на 2007 г. проектирането е възложено на „Пътпроект“ ЕООД. То трябва да се извърши за 12 месеца. За последния участък има работен проект, актуализиран през 2005 г.. Към този участък се включва и етапната връзка със съществуващия път за връх Шипка. Трасето е изцяло по нов терен. Петият етап с тунела е обособен като отделен самостоятелен обект. Участъкът е осигурен с технически проект и предварителни проучвания за тунела.
Ръководство на Агенция „Пътна инфраструктура“ включи проекта в обхвата на ОП „Транспорт“.
Предвижда се строителството да започне през 2014 година, в зависимост от това кога ЕК ще включи проекта в Оперативна програма „Транспорт“.
 
Реакция от правителството:http://www.presstv.bg/index.php?option=com_portal&view=article&id=34107
 
Информация от извора – ЕК: http://www.presstv.bg/index.php?option=com_portal&view=article&id=34139
 

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram