122-ма депутати подкрепиха текстове, наричани в залата “популистки, тъпотии и глупости”
БСП брани стикерите на съпартиеца
Малоумни, популистки, тъпотии и глупости – с тези думи бяха наричани част от предложените поправки в Закона за движение по пътищата (ЗДвП) по време на 4-часовото им обсъждане в парламента вчера. Въпреки това депутати ги подкрепиха на първо четене с ясното съзнание, че повечето от предложенията или трябва да отпаднат за второ четене, или да бъдат така променени, че да не приличат на себе си.
Приетите по принцип проекти са четири. Единият е на ГЕРБ-СДС, с който се дават права на общините да изграждат системи от камери, по които МВР да се налага глоби, като 70% от сумите се връщат в общинските бюджети. За това настояват кметовете и общинските съвети в София и други градове от години, като на много места вече има изградени такива системи. Включването им ще даде възможности на КАТ да налага в пъти повече наказания на нарушителите, но стои въпросът дали пътната полиция е в състояние да обработва толкова глоби. Само за първите 8 месеца в София са заснети над 210 000 автомобила с превишена скорост, а ако и с камери на общината бъдат заснети още толкова или половината, това означава, че е нужно да се назначи цяла армия от служители, която да изготвя фишове, да търси нарушители и им ги връчва.
При обсъжданията от МВР възразиха, че камерите на общината само ще снимат, а цялата работа ще вършат полицаите, затова тези 70% за общините им се виждат множко. Имаше и още един спорен момент – дава се право на полицаите, ако спрат една кола, да проверят за невръчени глоби не само водача, а и пътниците. По този повод Тошко Йорданов попита: “А защо направо да не спират и проверяват пешеходците на случаен принцип?”
Вторият проект на ППДБ се отнася до изчезването на синия шофьорски талон и всички стикери от стъклата на колите, включително и лепенката с чип за технически преглед, по-известна като екостикер. Синият талон, заедно със златният, обаче изчезнаха още в края на юли с приемането на Закона за бюджета, въпреки това МВР продължава да няма достъпна за гражданите система за точките, нито регистър на нарушенията, който всеки да си види на телефона или таблета. (Съвет на “Труд news” към читателите: не си изхвърляйте нито сините, нито златните талони, не се знае какви акъли ще дойде на депутатите и катаджиите – б. р). Вменява се на полицаите от КАТ, ако засекат на камери нарушители с 10 невръчени глоби, да ги спират и да им ги връчват, а ако автомобилът не е техен да получават глобите на собственика на автомобила.
Депутати юристи обаче възразиха, че всяко връчване изисква и 14-дневен срок за обжалване. Как така в този срок един човек ще може да обжалва 10 глоби на един път, а още по-абсурдно е да приеме 10 глоби от името на отсъстващ човек, който може и да живее в чужбина и въобще да изгуби правото да обжалва. По проекта възражения имаха и от БСП, тъй като екостикерите се печатат от фирмата на колегата им Петър Кънев, който загуби милиони от изчезването на хартиените винетки и превръщането им в електронни.
Най-много отрицателни епитети събра проектът на група депутат от ПП-ДБ начело с известния нормотворец Настимир Ананиев. През 2016 г. той ръководеше транспортната комисия в тогавашния парламент, която нанесе над 100 поправки на ЗДвП, пътната обстановка с нищо не се промени, а се наложи Конситуционният съд да отменя текстове. Сега Ананиев е автор на няколко правила, свързани с новите шофьори, които са взели книжка до 24 месеца. Предлага се през първите 12 месеца за тях точките да са по-малко, да са допустими 0,1 промила алкохол, а не 0,5 промила като за останалите шофьори. Забранява им се да карат нощем от 22 до 6 ч сутринта и да сядат зад волана на автомобил, по-мощен от 90 киловата – 120 конски сили.
Интересното е, че проектът на Ананиев и ко бе отхвърлен от три комисии – от правната, от транспортната и от вътрешната, но вчера събра цели 112 гласа “за” и едва 45 “против” и 38 въздържали се. Ситуацията се опита да обясни Мартин Димитров от ППДБ, според когото парламентът на първо четене не приема предложените текстове, а по принцип, че трябва да се измислят текстове, които да ограничават новите шофьори. Тоест – очакват ни бъдещи предложения (по вчерашните стандарти – малоумни, популистки, тъпотии и глупости – б. р.).
Само по четвъртия проект почти нямаше спорове, защото в него депутатът от ППДБ Димитър Найденов 3000 лв. глоба за неправилно преминаване през жп прелез и 5000 лв. глоба за повторно такова нарушение. Тук коментарите бяха само, че ако веднъж го блъсне влак, едва ли нарушителят ще има физическата възможност за повторно такова нарушение.
От 1 януари до 7 септември 2023 г.
349 жертви по българските пътища
Докато МВР и в частност КАТ продължава всеки ден да ни облъчва с всеобхватни, широколентови, твърдолинейни и едромащабни акции, жертвите по българските пътища през тази година се увеличават. 349 души са убити от началото на годината към 7 септември, като загиналите са с 3-ма повече от същия период на 2022 година. По-голям е и броят на тежките катастрофи – те са повече с 301. Нараснал е и броят на ранените – 6137 тази години при 5567 през миналата, разликата е 570.
При тази черна статистика, депутатите от сутрин до вечер ни облъчват от тв екраните колко много били направили срещу пияните и дрогираните шофьори като им вземат колите. Никой от тях не с осмели да каже, че годишно жертвите на пияни и дрогирани шофьори са незначителен процент. Ето за миналата 2022 година убитите при катастрофи в България са общо 531 и от тях 7 души са загинали при катастрофи от пияни шофьори и 3-ма от дрогирани. А какви са причините за смъртта на останалите 521 жертви? И колко души спасиха господа депутатите, че имат очи да застават пред почернените майки и да ги лъжат най-безсрамно, че нещо вършат в памет на децата им?
Пак ще променят Наказателния кодекс
Законодателният хаос расте
Поправките в Наказателния кодекс, които засягат отнемането на автомобили на пияни и дрогирани шофьори, изгласувани от същите тези депутати, докато бързаха да излязат във ваканция, пак ще трябва да бъдат поправяни, но още няма идеи как. Това стана ясно по време на вчерашните дебати. От думите на депутати като Атанас Атанасов, Георги Свиленски и Настимир Ананиев се разбра само, че те са възхитени от “конфискацията” и не виждат нищо нередно, ако на някой шофьор на тролей му се наложи доживот да изплаща равностойността на тролея.
Миналата седмица пък премиерът Николай Денков обяви, че впрегнал цял отбор юнаци от научната и експертната общност да прави преглед на законодателството, за да се изработят нови правила за по-безопасни пътища. В МВР от януари насам пък отлежава цял том с предложения за промени в Закона за движения по пътищата, писани от служебния министър Демерджиев и даже по едно време приети от Министерския съвет на Гълъб Донев, но така и не стигнали до 49-то НС. Говори се, че именно на този проект сега му правят изкуствено дишане и електрошокове, за да се опитат да го пробутат на Денков идната седмица.
Така Министерският съвет изневиделица трябва да покаже около 15 септември колко страшно много държавата работи за пътна безопасност на децата. Е добре – този “министерски” законопроект ще завари в парламента и поправките на поправките на НК, и вчерашните четири проекта, приети на първо четене, сред които и на Настимир и ко. И всичко щеше да бъде много смешно ако не ставаше дума за убити хора по българските пътища.
Тошко Йорданов, депутат от ИТН: Г-н Ананиев, ако имате книжка, трябва да ви я вземат
Предложенията на ПП, начело с Настимир Ананиев – това са поправки в закон, правени от хора, които не са шофирали в живота си, или са шофирали 100 метра от вкъщи до магазина и обратно. Самият той (Настимир Ананиев) каза, че са правени медицински изследвания кога е безопасно и кога ти спадат рефлексите и границата е 0,5 промила, а прави предложение за 0,1 промила. Защо? Неясно, див популизъм. Още по-забавното е – на нов водач. Значи старите водачи да си къркат до 0,5, а новите не може.
Следващото малоумно предложение, защото наистина е така – ограничение да управлява МПС с максимално мощност до 90 киловата, 120 конски сили. Проблемът на млад шофьор е, ако колата е примерно над 300 конски сили. Всеки един шофьор, който е карал по скапаните ни пътища и е тръгнал да изпреварва някоя друга кола на разрешено място с видимост и този, когото го изпреварват дава газ. Шансът млад шофьор с маломощна кола да се делне челно в идващ насреща и да загине в такава ситуация е в пъти по-голям, ако е с мощна кола и избяга от тази ситуация. Това може да напише човек, който никога не е шофирал.
Или пък да забранят на младите шофьори да шофират между 22 и 6 ч сутринта за една година. Ами след една година откъде ще му дойдат умения за нощно каране? Ами нали ПП имате министър на спорта автомобилен състезател – ами питайте го него? Човекът ще ви каже какви тъпотии предлагате. Никой шофьор не може да стане шофьор, когато не шофира…
Що се отнася до стикерите – стикерите са безсмислени по стъклата на колите, при положение, че електронно са въведени. И тука ще вметна една репличка към БСП – коя фирма прави стикерите, колеги? Не е ли фирмата на един ваш човек, който се казва Петър Кънев, та затова толкова ревете за стикерите…
А да кажа и за звездата на пътното законодателство г-н Ананиев, който даже е бил председател на транспортната комисия в едно друго Народно събрание, без да има книжка. Първо – за конфискацията. Естествено, че е тъпотия да се посяга на частна собственост. Вие комунистите освен да взимате собствеността на другите хора нищо друго не можете да измислите. Да, ако кара дрогиран, наложете му глоба 10 000 лева. Защо трябва да взимат да речем семейна кола и така да лишавате цялото семейство от кола. Майката с децата при криза на кого да се обади да я закара, сигурно ще я закарате вие, дето ако ви кача на полигон, сигурно ще блъснете всички колчета. Вие като ги спрете тези млади шофьори да шофират нощно време една година, те след една година ще могат ли да шофират нощем бе, г-н Ананиев, творецо? Вие вечер шофирал ли сте, знаете ли, че от светлините преценката за разстоянието, дистанцията и габаритите на колите са различни? Той, като шофира през деня, как ще го придобие това умение за вечерно шофиране, без да е шофирал? На вас, ако имате книжка, трябва да ви я вземат, защото вие сте опасен за шофирането! И да се возите като куфар в някоя кола.
Настимир Ананиев, депутат от ПП: Г-н Йорданов е тежък популист и използва винаги фалшиви новини
Г-н Йорданов е тежък популист и използва винаги фалшиви новини, с които си служи и мисля, че повечето хора са наясно с неговата фиксация към мен, с което аз нямам никакъв проблем. Но друга част от неговата фиксация към мен е кой от кога имал книжка. Той излъга няколко пъти, че съм нямал книжка, когато съм бил председател на транспортната комисия през 2016 г., което е чиста лъжа, но не е това истината. Това не е важното. Г-н Йорданов по-важното е, че не знае, че в закона има много участници в движението по пътищата – има хора, които са уязвими – има пешеходци, велосипедисти, мотористи, той единствено мисли за водачите и за техните права. Абсолютно всеки от останалите може да предлага начини да се подобри това движение и да има по-малко жертви. И моля, г-жо председателстваща, реагирайте, когато се използва такъв език на омразата.
Тошко Йорданов – лично обяснение: Ако не предлагате неща, които са глупави, и аз ще си мълча
Г-н Ананиев, аз нямам фиксация към вас. Ако вие си седите кротко и не предлагате неща, които са глупави и аз ще си мълча кротко и няма да говоря с вас. Просто вие по някакви причина се изживявате като разбирач специално в тази сфера с шофирането и предлагате нещо, които засягат шофьорите и просто не са такива. Затова ви питам откога имате книжка. Ако имате книжка от 2016 г. – ами жалко за вас. Обективно има практични неща, които всеки един шофьор, всеки един таксиджия, вашият министър на спорта, който е рали състезател, ще ви обясни, че просто не е вярно това, което казвате.
Не се придобиват умения вечер, ако не шофираш вечер. Нов водач, млад водач, всички знаем за какво говорим. Който е взел книжка и 24 месеца не шофира, той пак толкова знае да шофира. Мощността на колата помага да се измъкнеш от опасни ситуации, да ускориш бързо. Аз мога и с кола с 90 конски сили да вдигна 200 км/ч и кола със 120 конски сили също може да кара с 200 км/ч, въпросът е, че когато си в ситуация и колата ти е по-мощна, по-бързо излизаш от ситуацията. Това са практични неща, а вие се навирате в тези неща от чист популизъм. Да, според мен вие сте ужасен популист, неразбиращ ужасен популист, който използва трагедията на хората да се вее тука по трибуната и да приема неща, които после ще са вредни. И после да ги променяме.
Източник: Труд
Последвайте ни и в Телеграм