Няма време за програмата за безплатно саниране на жилищни сгради. Няма и конкретни указания за кандидатстващите. Много е възможно заради политическите турбуленции у нас да ударим на камък и с европарите за саниране.
По Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ) са предвидени 1.4 милиарда лева и колкото и голяма да изглежда сумата, парите ще стигнат едва за 1000-1500 блока или кооперации, алармират от Асоциацията на дружествата, управляващи етажна собственост (АДУЕС). А според експертни оценки сградите, които се нуждаят от енергийно обновяване, в цяла България са повече от 54 000.
За т.нар. безплатно саниране сдруженията на собствениците трябва да кандидатстват до края на март догодина. След тази дата до края на 2023 година безвъзмездната финансова помощ ще е само 80%. Останалите 20 на сто трябва да се осигурят от собствениците на имота. Така че за да се докопат до безплатно саниране, сдруженията трябва да бързат и да предадат изрядна документация в следващите шест месеца. А това не е толкова лесно.
Има две условия, за да се кандидатства по програмата
Първото е да има вече създадено сдружение на собствениците на сградата, посочва Лилия Чолакова, председател на АДУЕС. Второто обаче е по-тежко – сградата да разполага с технически паспорт. Ваденето на този документ обаче изисква време – около два месеца, ако всичко е изрядно, обяснява Лилия Чолакова пред „Марица“.
По-големият проблем е, че струва немалко пари. На апартамент в жилищен блок се падат като разход между 300 и 500 лева. Колкото по-малка е сградата, толкова по-скъпо излиза за обитателите ѝ ваденето на технически паспорт. Цената зависи от разгърнатата застроена площ, от липсите в документацията, дори от вида на строителството – ако е типово, процедурата се улеснява. С технически паспорт у нас по задължение разполагат само сградите, строени след 2007 година, но те пък по презумпция не се нуждаят от саниране, обяснява омагьосания кръг дамата. Така че колкото и да им се иска на съседите да побързат, за да се класират за безплатно саниране, бързането ще е бавно.
Цялата информация, с която разполагаме и ние като професионален домоуправител за Националната програма за енергийно обновяване на жилищните и нежилищните сгради със средства от НПВУ, засега се базира само на устни изявления от страна на представители на МРРБ. Все още се очаква финализиране на методическите указания и изготвянето на типови документи за кандидатстване, допълва председателят на асоциацията.
Иначе от страна на регионалното министерство още по времето на предишния министър имаше обещания за „обслужване на едно гише“ на кандидатстващите сдружения и техническа помощ при подаване на документацията. Според първоначалния план на първия етап сдруженията кандидатстват в МРРБ, а след това чрез обществени поръчки ще бъдат избрани специализирани компании, които да оперират в шестте района за планиране и да управляват програмата.
новини бг
Последвайте PRESSTV вече и в Telegram