Опозиционери от Народния театър създадоха „Движение за култура“, ще променят закони

Знакови лица от Народният театър „Иван Вазов“, обявяващи се против настоящия директор на културната институция Васил Василев, както и други културни дейци, създадоха неправителствена организация „Движение за култура“. Основната цел – промени в законодателството в сферата на културата и деполитизацията на културните институции. Освен това – на 16 март творците ще организират протест-шествие пред Министерството на културата, Президентството и Министерски съвет, на което ще представят в конкретика идеите си.

„Това, което Морфов направи – измъкна духа от бутилката, което изкара от там ужасни работи. Оттам се отвори перспектива към многоизмерни проблеми в управлението на нашата култура – конституирането на комисиите, правното управление, начина на контрол и т.н. Ние търсим по-дълбоки причини за това, което се случва, което дълбоко не ни харесва“, заяви проф. Георги Каприев.

Не е нормално повече от половината от членовете на комисиите да са чиновници, изтъкна на свой ред актьорът Никола Додов. „След като миналата година не реагирахме на прецедента Просто Наско, получихме Просто Васко. И докато единият бе просто един оперетен персонаж, то вторият ни напомня на едни времена, които се надявах, че сме забравили.“

От своя страна Камен Донев се обърна към цялата театрална гилдия – всички да вземат отношение и да се включат активно, когато дойде времето за промени.

„С болка констатирам колко хора искат да кажат нещо, но не го казват. Постоянно ме срещат колеги и ми казват – с вас сме, подкрепяме Морфов, но обаче нещата свършват до там. Да, законът е нещо много хубаво, той е трегерът на всяко общество, но идва момент, в който виждаме, че законът някак си не решава проблема, когато той минава в морално измерение. Какво значи една буква, какво значи една алинея? Когато виждаме с кални ботуши да се потъпква светинята на театъра…“, констатира огорчено известният актьор.

Донев сподели, че е прочел обстойно заповедта за уволнение на Морфов, състояща се от 10 страници, а това, което го е поразило в нея било – зад юридически издържания текст се виждала „толкова много злоба, злост и тържество на чиновника“.

Основен формален повод за уволнението на Морфов било това, че не се явил два последователни дни на работа. Това обаче, защитиха го колегите му, не значело, че той не е работил, като доказателство за това са и разменени имейли. А освен това творческият процес не следвало да бъде приравняван към работата в производствен цех например с нормирано работно време.

„Когато един директор печели конкурс, той става като че ли едноличен собственик на този театър, все едно, че го е купил, той може да прави каквото си иска с него. Да, може да до изведе напред, ако е добър директор, но в повечето случаи виждаме, че това не става така“, каза на свой ред актрисата Албена Колева.

И подчерта – обвиненията на директора Василев, че скандалът с Морфов не трябвало да бъде изнасян извън сградата на театъра не са състоятелни, тъй като самият директор раздухал случая, публикувайки снимката на надрасканата от Морфов врата, а след това давайки „злостно“ интервю.

Моралният наратив не може да бъде наложен чрез законови норми, но може да не се допуска един-единствен човек да има „правото и възможността да унищожи природата на артиста“, добави режисьорът Юлия Абаджиева.

Тотална деполитизация на министерствата и всички институции на културата – за това пък настоя Костадин Бонев, режисьор и сценарист.

Над 30 тесни специалисти в сферите си са напуснали Народният театър след като начело застава Васил Василев, посочи на свой ред едно от лицата на протеста срещу директора – актьорът Валери Йорданов. На тяхно място пък били назначени много повече – 81 души, като в много случаи по няколко човека вършат работата на един уволнен.

Освен това – вътрешният одитор на театъра бил съпартиец на Василев, а дъщерите на външния одитор пък били назначени в Плевенския театър, чиито директор бе Василев преди да застане начело на Народния театър. Имало и подписани договори за сътрудничество с „Инса ойл“, както и с „Инфлуенсът БГ“, в чието управление влизала и дъщерята на Велислава Кръстева. Дискриминация имало и към публиката – билетите варирали от 40 до 120 лева, а квотата за ученици и пенсионери била почти премахната. Незнайно защо и само веднъж месечно или дори веднъж на два месеца били поставяни представления, пълнещи залите, което водело до загуби за държавата.

Йорданов възпроизведе и диалога между Василев и напусналите му колеги: „Или подаваш молба за напускане, давам ти 4 заплати, или утре-вдругиден те уволнявам.“ И вече има хора, които са готови да свидетелстват“.

„Трябва да има разграничаване между това, което прави администрацията, и това, което прави художественото тяло, тези, които са двигателите на една трупа – режисьорите, актьорите, хората, които правят нещата, а не администрацията“, настоя Камен Донев.

„Можем да вземем опит отвън – в един театър има административно отговорно лице, има и художествено отговорно лице и те не се бъркат един друг. Но за нас най-важното е – няма място за политици и партии в театъра“, допълни Валери Йорданов.

На 16 март от 14 часа недоволните творци ще организират шествие, което ще започне пред Министерството на културата, ще продължи пред Президентството и ще акостира пред Министерски съвет. „Това е демонстрация, на която ще се постараем да предоставим текст, който да бъде депозиран в държавните институции. Ние не протестираме изобщо, а искаме да зададем параметри, по които да се работи занапред“, даде подробности проф. Георги Каприев.

Нюз бг

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram