Министър не назова името на фирма, представила фактура за 10 милиона

Ds olil

През август трябва да бъде готова една полоса във военното летище Граф Игнатиево, стана ясно при инспекцията на министъра на отбраната Димитър Стоянов в авиобазата, предаде репортер на „Фокус“. Ето още от изявлението:

„Самолет F-16 блок 70 беше определен за основен боен самолет на българските ВВС още през декември 2018 година, а договорът беше сключен август 2019 година, припомни министърът. От 2019 до 2022 г. няма открита строителна площадка.

Първата строителна площадка беше открита през октомври 2022 година. Към момента има сключени 36 договора – те са сключени през периода 2020-2022 г., като два от тях са сключени 2022 година. Всички договори са с директно възлагане и със 100% авансово плащане. Т. е. раздадените авансово суми са от порядъка на 202 милиона лева. 

През 2019 г. беше коментирано, че сумата, която е необходима, за да се трансформира инфраструктурата на авиобаза Граф Игнатиево, ще е около и над 300 милиона. До момента има сключени договори за 202 милиона. 

Октомври 2022 г. са открити 16 строителни площадки. Тези 3 години няма как да бъдат наваксани за три месеца. Въпреки всичко, Министерство на отбраната полага невероятни усилия тези срокове да бъдат съкратени. Надяваме се до края на 2024 година авиобаза Граф Игнатиево да има сертификат от американска страна, за да може да приеме самолетите F-16. 

Много проблеми има – предстои откриването на още 21 строителни площадки, четири от които ще бъдат открити до края на този месец. Виждате с какви темпове се работи – октомври 16, сега – още 4 февруари месец и останалите 17 трябва да бъдат до май месец открити. Имаме девет обекта, за които предстоят обществени поръчки и след това да се открие строителна площадка, за да може да продължим по-нататък с изграждането на авиобазата. 

Споменах, че 3 площадки са открити служебно, без присъствието на изпълнителя. Това най-вероятно ще доведе до прекратяване на договора за тези три строителни площадки, за тези три обекта. Само един пример ще дам: възложен договор през 2020 г. за 300 000 лева авансово платени 100%. Сметката, която беше представена от фирмата след проектирането, е 10 милиона. Няма кой да разпише такъв договор при условие, че са 300 000 заложени, дадени авансово и сега са вече 10 милиона, за да бъде изпълнен този проект. Там със сигурност вървим към прекратяване на договора. 

Това, което направи Министерство на отбраната за времето от август 2022 досега – създадохме необходимата организация, това беше най-важното. Създадохме работната група, запознах се днес с ръководителя полк. Методиев. Работната група работи чудесно, събира се ежеседмично в авиобаза Граф Игнатиево, имат срещи с абсолютно всички фирми, коментират изпълнението, забавянето, следят за линейните графици.

Линейният график няма нищо общо с графика за цялостната подготовка на летището. Линейният график е за всяка строителна площадка по отделно. Там забавяне след откриването няма. Забавянето е стартирането на процесите. Надявам се това забавяне да бъде компенсирано. Дали ще успее сегашното служебно правителство? Не, няма да успее. Най-вероятно следващото редовно правителство трябва да продължи със същите темпове, които ние ще им завещаем, да работят, за да преодолеят всички тези дефицити. 

Другото, което успяхме да направим, е, че процедурите, които откриваме, ние търсим конкурентност. Не търсим участие само на една фирма, търсим конкурентност и възможност за най-ниските цени. Другото което е, залагаме 30% авансово плащане, а не 100% авансово плащане. С банкова гаранция, е нашето виждане. Да, ЗОП позволява и с банкова гаранция, и със застрахователна полица. Не винаги обаче застрахователните полици покриват сумата, която е получена авансово. Имаме такива случаи, не тук конкретно.

Основната дейност, която върши Министерството на отбраната, е контрол и следене на процесите, и ускоряване на проектирането на всички обекти и възлагането на обществени поръчки“, заяви Стоянов.

Министърът отказа да съобщи името на фирмата, която е представила фактура за 10 милиона. Възлагането е по процедура инженеринг, включваща проектиране и строителство. „При такива изходни условия, зададени първоначално, очакването е било, че ще струва 300 000 лева. В действителност промяната в изходните условия е довело до оскъпяване на цената и се е стигнало до 10 милиона. Тези поръчки ще бъдат прекратени, ще бъдат обявени нови и ще се възложат на други фирми“ – допълни той. 

Фокус

Последвайте ни и в Телеграм