За пореден път Министерство на културата под ръководстото на проф. Минеков представя България навън по най-унизителния и срамен начин.
За 70 000 лева народни пари България ще се „похвали“ на най-авторитетния форум в света на архитектурата – биеналето във Венеция, с грозота и разруха. Българското Министерство на културата показва на света свето разбиране за авангард – разрушени училища, изоставени и ръждясали детски площадки и всякакви негативни неща в този дух.
„Това е духовно падение! Това е бездарие! Нито е авангард, нито е изкуство“, изригна пред Епицентър. бг председателят на парламента и бивш министър на културата Вежди Рашидов.
Той недоумява как на гърба на България държавна институция с бюджетни пари унижава по този начин страната ни.
Позорен и срамен проект ще представлява България на най-авторитетното в света архитектурно биенале, провеждащо се във Венеция, алармира БГНЕС.
Страната ни за втори път след 14-годишно прекъсване ще участва на този най-авторитетен форум в света на архитектурата. Темата на тазгодишното издание е свързана с бързото развитие и възхода на Африка и е озаглавена „Лаборатория на бъдещето, вдъхновена от Африка“. Тя е избрана от кураторката Лесли Локо.
Докато всички страни по света се стремят на подобни форуми да покажат най-доброто от себе си, за да могат да привличат симпатии, които впоследствие да бъдат осребрени с инвестиции и приятелства, Министерството на културата е решило да заложи на обратния подход.
На фона на развита Африка, България ще покаже грозота и разруха. Спечелилият проект, съдържащ много снимки, което също не е добре прието на Венецианското биенале, показва разрушени училища, изоставени и ръждясали детски площадки и всякакви негативни неща в този дух.
Избраната концепция на арх. Борис Тикварски се нарича „Образованието е придвиждването от тъмнината към светлината“ и е създадена заедно с белгийския архитектурен и документален фотограф Александър Думарей, Божидара Вълкова, Мария Гяурова, Майк Фритш, Костадин Кокаланов.
Арх. Борис Тикварски (вляво)
Идеята на този проект е силно критикувана, тя не може да впечатли с нищо чужденците, даже точно обратното ефектът ще бъде отрицателен. Може би авторите и журито, което го е приело, робуват на фалшивата представа, че страната ни е по-зле от Африка, което естествено не е така.
Спечелилият проект е само едната страна на проблематичното ни участие. Оказва се, че не само той, но и цялата процедура на конкурса повдига много въпроси към неговите организатори. А организатор е държавата в лицето на Министерството на културата, начело на което в момента е проф. Велислав Минеков.
На 4 януари 2023 г. Министерски съвет прие решение за участието ни в 18-ото издание на Венецианското биенале за архитектура, което ще се проведе от 20 май до 26 ноември 2023 г. във Венеция.
„Участието на страната в подобен международен форум … подпомага издигането на международния авторитет на България и използването на нейния капацитет за постигане на значими външнополитически цели и приоритети“, подчертават от МС.
Според правилника за национално участие на Биеналето само правителствена институция (governmental authority – бел.ред.) като МК може да е официален представител и организатор, а не обществена или неправителствена организация. Конкурсът, организиран от държавата, е с жури, доминирано от членове на Камарата на архитектите в България (КАБ) – общо четирима от седем, като от страна на МК е включен само един човек – началникът на кабинета на министъра Боби Данаилов.
Другите двама членове са от Съюза на архитектите в България (САБ), който е положил много усилия през годините да имаме участие в този престижен форум.
Медията напомня, че италианците през изминалите години не са ни допускали до участие на предните няколко биеналета, защото КАБ са настоявали да организират и журират.
Явно тази година са успели да намерят начин и да се скрият зад държавата, която ще плати сметката, докато КАБ се разпореждат. КАБ, според Закона за камарите, имат и друга функция, която е свързана с лицензи, авторски права, архитектурен бизнес, т.е. те са доста далеч от творчеството.
Камарата погрешно разглежда Венецианското биенале като официозно изложение на архитектурно-строителната индустрия, докато Биеналето, дефакто, е за творческо експериментиране на иновативни, концептуални идеи, граничещи с другите изкуства, като видео и дигитални инсталации и дори пърформанси.
За подобни креативни биеналета и творческата страна на архитектурата е създаден и действа творческият съюз САБ, който е имал само 2 члена в журито от 7.
Конкурсът е критикуван и заради съмнително краткия срок от 26 календарни дни. Той е обявен на 20 декември следобeд до 16 януари в 12.00 часа на обяд, като тук се включват дългите празници по Коледа и Нова година, които естествено са почивни дни.
Поражда съмнение и ниският бюджет от 70 000 лева, което всъщност е горният лимит, с който дефакто се заобикаля Законът за обществените поръчки, за да няма обжалване.
Конкурсите за Биеналето в другите европейски и съседни страни обикновено са двустепенни, за 2-3 месеца с 200-300 000 евро бюджети.
Епицентър. Бг припомня:
През 2019 година България се представи на Венецианското биенале с чаши от ИКЕЯ за половин милион лева, подредени във витрини. И тогава журито, назначено със заповед на министъра на културата,класира на първо място проекта „Ето къде си“ с куратор Ирина Баткова и автор Михаил Михайлов.
Епицентър.БГ
Последвайте ни и в Телеграм