МВР предприе акция с дрон по пътя на милиардите, дадени за строителството на магистрала „Хемус“, превърнала се в символ на непрозрачно харчене чрез инхаус възлагане на държавната компания „Автомагистрали“ при третия мандат на Бойко Борисов, предаде Медиапл. ВИЖ ВИДЕО ТУК! и ТУК!
„Целта ни е да проследим в детайли цялостното движение на отпуснатите, преведени и усвоени до момента средства“, каза главен комисар Станимир Станев, директор на Главна дирекция „Национална полиция“ (ГДНП), цитиран от пресцентъра на МВР.
Преди два дни вътрешният министър Бойко Рашков многозначително обяви, че има данни за престъпления, които миришат на асфалт. Той каза още, че „един български пътен строител“, без да посочи кой, е превеждал милиони в Обединените арабски емирства. Става въпрос за 21 млн. лв., каза Рашков и обеща в близките дни още информация по случая. Разкритията на вътрешния министър стават по време на предизборната кампания за президент и парламент.
Предприетата от МВР акция идва след разменените преди това обвинения между главния прокурор Иван Гешев и вътрешния министър Бойко Рашков по повод значими дела.
Първо Рашков обяви, че Иван Гешев спира всички дела срещу бившите управляващи и не се работи по сигналите, подадени от служебния кабинет. Едни от тях са за магистрала „Хемус“ и договорите за пътно поддържане.
Главният прокурор обаче върна топката в полето на МВР, като обяви, че полицията се бави с разследванията.
В сряда главен комисар Станимир Станев увери, че се работи с ускорени темпове и
е ангажиран сериозен ресурс от служители на ГДНП и областните дирекции на МВР.
Проверката започна след разклона за Плевен/Ловеч
Проверката на МВР за строителството на магистрала „Хемус“ започна днес от лотове 4 и 5 – след разклона на пътя Ловеч/Плевен в посока Велико Търново. За двата лота няма издадено строително разрешение.
От Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) вече обявиха, че лотове 4 и 5 се строят незаконно. Причината е прокараното трасе без да има разрешение за строеж и да са направени отчуждителните процедури.
Служебният министър на регионалното развитие арх. Виолета Комитова дори се учуди, че няма жалби от собствениците на имоти, през чиито парцели са минали строителите. Освен това коментира, че никой не си признава, че е строил незаконно, поради което не може да се открие кой е направил просеката.
Бившите управляващи отричат обвиненията. Бившият регионален министър Николай Нанков (ГЕРБ) заяви преди време, че незаконно строителство няма, а е извършена подготовка за строителни дейности с прокарване на временни пътища и разчистване на терена.
От разпространените днес от МВР кадри с дрон се вижда, че трасето на магистралата е прокарано и на практика би трябвало да става въпрос за незаконно строителство.
Снимките, заснети с дрон на терена, обхващащи лот 4 и 5, ще се приобщят към документацията на проверката, която извършва МВР, обясни главен комисар Станимир Станев.
Кой строи лотове 4 и 5?
По договор магистрала „Хемус“ се строи от държавната компания „Автомагистрали“. С договори за доставка на материали, техника и специфични дейности тя превъзлага работата на частни изпълнители. Официално обаче те не са подизпълнители и цялата отговорност за строителството на магистралата е на държавата и на „Автомагистрали“. Именно това е причината никой доставчик да не признава, че той е извършил незаконното строителство. В същото време новото ръководство на държавната компания не желае да поеме отговорност.
Според одита на Сметната палата лот 4 на магистрала „Хемус“ се строи от „Автомагистрали Хемус“ АД с договор за доставка на материали. По този договор софийската фирма е получила 72.67 млн. лв. до края на 2020 г., показва проверката на одиторите.
Главен комисар Станев каза, че „по данни на МРРБ средствата, отпуснати за лот 4, са 75 милиона лв., от които 72 млн. са преведени на пловдивска фирма“.
„Автомагистрали Хемус“ не е пловдивска фирма, а е регистрирана в София в съседство с представителството на Европейската комисия у нас.
Лот 4 е с дължина 26.8 км. За него има изработен подробен устройствен план (ПУП), но не са приключили отчуждителните процедури, няма одобрен инвестиционен проект и не са издадени разрешения за строеж. Въпреки това хумусният слой е отнет, направени са 3 подлеза и са изпълнени водостоци, каза преди време арх. Влади Калинов, началник на Дирекцията на национален и строителен контрол (ДНСК).
Тогава той каза още, че се е работило по 16.5 км от фирма „Парсек“. Проверка на Mediapool показва, че „Парсек груп“ също е регистрирана в София, а едноличен собственик на капитала ѝ е Бончо Бонев. Фирмата изпълнява обекти на община Пловдив. Според одита на Сметната палата тя е получила аванс от 452 626 лв. за „специфични дейности“ на лот 4, докато договорът ѝ е за близо 1.9 млн. лв.
„Парсек груп“ е наета и за специфични дейности по лот 5 на магистрала „Хемус“ с договор за над 2.5 млн. лв., по който е получила аванс от 609 703 лв., показва проверката на Сметната палата.
Лот 5 на магистрала „Хемус“ е с дължина 23 км. За него има изготвен ПУП, но друго нищо не е направено, въпреки това е започнало отнемането на хумусния слой – трасирането на пътя върху 8.5 км.
Главен комисар Станимир Станев каза, че за лот 5 има договор за 91 млн. лв., от които 74 милиона са преведени на фирма подизпълнител без да посочи името ѝ.
Според одита на Сметната палата държавната компания „Автомагистрали“ има договор за доставка на материали за лот 5 с „Водно строителство Благоевград“ АД, по който са преведени 84.1 млн. лв. аванс.
Областната дирекция на МВР в Ловеч проверява в детайли договорите, включително собствеността на терените, отчужденията, разрешението за строеж, наличието на наеми за техника и доставка на материали, каза главен комисар Станев.
Той допълни, че „инспекцията ще продължи с ускорени темпове“ и по другите участъци на магистрала „Хемус“. Именно по тази причина е ангажиран сериозен ресурс от служители на Главна дирекция „Национална полиция“ и областните дирекции на МВР, каза главен комисар Станимир Станев.
19 минути
Последвайте ни и в Телеграм