Маркет Линкс: Увеличава се готовността за гласуване, въпреки неудовлетвореността

Политическото напрежение и липсата на перспектива за формиране на ясно и устойчиво политическо управление остава основен фактор за високата степен на неудовлетвореност от развитието на страната. В сравнение с предходните месеци индикаторът остава в много ниска точка, въпреки известното повишаване на неговата стойност през септември.

Това сочи последното социологическо проучване на „Маркет Линкс“ със съвместно с бТВ финансиране. Изследването е проведено сред 1076 души над 18 г. в периода 14-20 септември 2021 г. по метода на пряко лично интервю и онлайн анкета.

Агенцията дава преднина на от 22,5% на коалицията ГЕРБ-СДС на вота на 14 ноември. БСП е втора с 14,5 процента, следвана от „Има такъв народ“ с 13,5 на сто, „Демократична България“ с 11,9% и формацията на Кирил Петков и Асен Василев „Продължаваме промяната“ с около 11 процента. Но всяка от тези формации има потенциал да стане втора политическа сила, отбелязват социолозите. 

Форматът 2 в 1 на предстоящите президентски и предсрочни парламентарни избори е определящ за увеличаващата се готовност за гласуване на фона на общото неудовлетворение от политическата криза, отбелязват социолозите. Според тях висока избирателна активност е по-благоприятна за партиите с по-ниска мобилизация на електората и такива, които успяват да привлекат широк протестен вот.

Докато интригата в предсрочните парламентарни избори е налице, не така изглежда ситуацията по отношение на президентските. Основни политически сили все още не са издигнали своите кандидатури по-малко от два месеца преди вота. От друга страна, силните позиции на Румен Радев дават основание изходът от президентската битка да изглежда малко или много предизвестен, а това би могло да има известен демобилизационен ефект върху част от избирателите, обясняват от „Маркет Линкс“.

Още от края на 46-ия парламент партиите са в предизборна кампания. На нейния старт ясно се очертават тези, чиито симпатизанти са силно мотивирани да гласуват. Видно е, че публичната активност на ГЕРБ като опозиция на президента и служебния кабинет дава своите резултати и 82% от подкрепящите политическата сила декларират, че ще гласуват на
предстоящите избори.

„Демократична България“ е от партиите с традиционно висока мобилизация на електората си, което се потвърждава и в сегашната ситуация. Като известна изненада могат да бъдат определени сравнително ниските резултати на БСП и ДПС по този показател, което не е изключено да поднесе изненади в деня на изборите. „Продължаваме промяната“ е с обичайно ниска мобилизация, характерна за стартиращите политически формирования. Като цяло, това носи риск от снижаване на реалния изборен резултат, но тук трябва да имаме предвид и скорошния пример с широката електорална консолидация, която успя да постигне ИТН на изборите на 11 юли при сходна изходна позиция.

Това е един от ясните индикатори за наличие на скрит потенциал на протестния вот, заключават от „Маркет Линкс“.

Новата политическа сила се ползва не само със симпатиите на значителна част от обществото, но и е припозната като част от партиите, които се очаква да участват в следващото управление заедно с ДБ, ИТН и БСП. Нейното позициониране в политическия център я прави приемлива за избиратели с разнообразен спектър на ценностна ориентация.

Отчетлива е поляризацията по отношение на потенциално участие на ГЕРБ и ДПС в следващо управление, което е още едно от потвържденията за широко споделяни очаквания за смяна на доскорошния управленски модел, посочват още социолозите от „Маркет Линкс“.

Проучването на „Маркет Линкс“ е финансирано и реализирано съвместно с бТВ. То е проведено сред 1076 лица над 18 г. в страната в периода 14-20 септември 2021 г. по методите на пряко-лично интервю и онлайн анкета.

Оффнюз

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram