Легитимни ли са блокадите и щабът?

 В предишни публикации споменахме по повод отделни актове на съответни държавни органи и длъжностни лица, в т. ч. заповеди на министъра на здравеопазването, за противоконституционността и незаконосъобразността на методите за налагане и упражняване на власт от страна на правителството, пише pogled.info. Конкретен повод за настоящото изложение е среднощната Заповед № РД-01-224 от 16 април 2020 г. на министъра на здравеопазването, съгласно п. І от която въпросният държавен чиновник въвежда ограничителни мерки, по същество блокада на територията на София, считано от 17.04.2020 г. до второ нареждане, т. е. безсрочно:

Във връзка с цитираната заповед преди всичко отново следва да отбележим, доколкото изрично е посочено и в самата нея, че същата е издадена по препоръка на т. нар. Национален оперативен щаб. Относно цитирания Щаб, създаден и според този акт на министъра на здравеопазването от министър-председателя със заповед № Р-37/26.02.2020 г. и преди писахме, че ако въобще би могло да се говори от юридическа гледна точка за неговия статут, то същият не почива на каквито да било разпоредби от действащото право на Република България. Тъй като според чл. 84, т. 6 от Конституцията Министерският съвет се избира от Народното събрание и съгласно чл. 108, ал. 1 от същата се състои от министър-председател, заместник министър-председатели и министри. Т. е. Министерският съвет не е едноличен, а както произтича не само от самата съставка „съвет” в наименованието му, но и от УСТРОЙСТВЕН ПРАВИЛНИК на Министерския съвет и неговата администрация, приет на основание чл. 41 от Закона за администрацията – колективен орган. В съответствие с чл. 114 от Конституцията: „Въз основа и в изпълнение на законите Министерският съвет приема постановления, разпореждания и решения. С постановления Министерският съвет приема и правилници и наредби.”. А според чл. 6 от Закона за нормативните актове (ЗНА): „Министерският съвет издава постановления:

1) когато приема правилници, наредби или инструкции;

2) когато урежда съобразно законите неуредени от тях обществени отношения в областта на неговата изпълнителна и разпоредителна дейност.”

Дейността на правителството е уредена и със споменатия УСТРОЙСТВЕН ПРАВИЛНИК на Министерския съвет и неговата администрация. Съгласно чл. 10 от цитирания Правилник:

„(1) Министър-председателят ръководи общата политика на правителството и координира дейността на членовете на Министерския съвет по нейното осъществяване.

(2) Министър-председателят ръководи текущата дейност на Министерския съвет, като утвърждава дневния ред, свиква и председателства заседанията на правителството.

(3) Министър-председателят като централен едноличен орган на изпълнителната власт:

назначава и освобождава заместник-министрите и заместник областните управители, както и ръководните органи на държавни институции, когато това му е възложено със закон;

осъществява други възложени му с Конституцията и законите на страната правомощия.

 (4) При осъществяване на правомощията си по ал. 3 министър-председателят издава заповеди или подписва други официални документи, които се подпечатват с официалния печат на Министерския съвет. В останалите случаи заповедите на министър-председателя и неговата служебна кореспонденция се подпечатват със служебния печат на Министерския съвет.”

19 минути

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram