Защо фирмите в пътния сектор да не продължат да работят незаконно, както досега? Защо да спрат да получават пари, непредвидени в договорите им? След са го правили досега, какво налага промяна на порочната практика? Въпросите са абсурдни, но усилено се обсъждат в последните седмици. Фирми, получили стотици милиони левове без правно основание, се изкарват жертви, а в същност са разследвани от прокуратурата като нарушители. И на преден план са изкарани работници, които нямат никаква вина за ситуацията, но са удобна пионка в сложната игра за милиарди.
Работници демонстрират по време на посещение на Виолета Комитова на АМ “Хемус.” Тук за участъци в бъдеще време са платени огромни аванси, които няма как да се върнат.
Ситуацията е патова – има реално договорени дейности за 1,4 млрд. лв. при наличен бюджет на АПИ в размер на 382 млн. лв. При вече извършени дейности няма начин държавата да не плати – по тези доставки се дължат ДДС и други данъци, има реално приета от АПИ и на теория проверена работа, има уморени по строителните площадки работници. Лошото е, че действията на служебното правителство – уж обещало смело да ревизира наследеното, в случая са доста плахи и противоречиви. По всичко личи, че институциите не искат много-много да проверяват и са склонни да платят без уговорки. Това създава усещане за безпринципна предпазливост към богат сектор в предизборни времена.
„Сега“ вече описа начина, по който служебното правителство се опита да прокара плащането на 1,4 млрд. лв. наддоговорени дейности по сключените договори за пътно поддържане на територията на цялата страна. Контракти на стойност 500 млн. лв. без ДДС, които следва да се изпълняват до 2024 г., се оказаха наддоговорени в пъти и фирмите претендират да получат до края на годината 222 млн. лв. за вече фактурирани дейности, други 647 млн. за проверени дейности, но без фактури, и още 549 млн. за ремонти, които предстоят да завършат до края на декември. Разплащането на тези пари бе внесено през задната врата на второ четене на актуализацията на бюджета за т.г. и не мина в зала след шумен скандал, защото проектът предвиждаше абсурдно решение – Народното събрание да разреши на АПИ да наруши закона за обществените поръчки.
Сега проблемът се нищи от работна група към правителството, след като пътните фирми се видяха и с президента Румен Радев, и с премиера Стефан Янев. Цялата операция се извършва в строга секретност.
И това не е случайно. Има фирми и пътни управления, при които няма наддоговаряне на дейностите за пътно поддържане, и такива, при които сумите са направо потресаващи. Но всички са сложени в общ кюп.
Прегледът на приложението към актуализацията на бюджета, изготвено от МФ и МРРБ, показва, че в пет пътни управления няма никакво или има съвсем леко наддоговаряне. Така например договорът за пътно поддържане на АМ „Хемус“ в района на Варна и Шумен (изпълняван от ДЗЗД „Хемус Варна“) е за 22 млн. лв. до 2025 г., като договореното по него е в размер на 11,1 млн. лв. Незначително са наддоговорени контрактите за пътно поддържане на територията на Стара Загора (25,5 млн. възложени дейности при договор от 25 млн. лв.), на територията на Кърджали (възложени 20,7 млн. при договор за 18,6 млн. лв.), за Кюстендил (25,6 млн. лв. възложено при 22,6 млн. лв. договорено), за Монтана. Това е в рамките на позволеното в закона за обществените поръчки изключение стойността на договора да се завиши до 50% от договореното. Т.е. тези договори са изрядни по линия на ЗОП и могат да бъдат разплатени без проблем.
От приложението на МРРБ трябва да се изключат и вече приключили договори, по които са останали висящи съвсем дребни плащания. Такъв например е договорът за пътно поддържане на АМ “Тракия” в района на София, Пазарджик, Пловдив, Стара Загора, изпълняван от държавната фирма „Автомагистрали“ в периода 2015-2019 г. Той е за 124 млн. лв. и е надхвърлен с 1,2 млн. лв., които остават да бъдат платени, но пък е отдавна приключил и не е редно да се поява в приложение с действащи договори, защото само раздува числата. В списъка има и други приключили договори без сериозни суми за доплащане. Ясно е, че МРРБ и МФ са опитали да покажат всички сумите, които чакат да бъдат платени, но тези общи таблици само омъгляват картината.
Така се размива „приносът“ на отделни фирми, при които са допуснати космически числа
Абсолютни рекордьори по наддоговаряне по линия на пътното поддържане са две фирми – „Европейски пътища“ и прословутата държавна „Автомагистрали“ (в случая става въпрос за договорите за пътно поддържане, а не за ново строителство на магистрали, където има други проблеми).
”Европейски пътища“ АД изпълнява самостоятелно два договора за пътно поддържане – на републиканските пътища на територията на Пазарджик и Пловдив, които са набъбнали главозамайващо. По договора за Пазарджик на обща стойност 18,7 млн. лв. до 2024 г. са възложени дейности за 320 млн. лв., а по този за Пловдив (за 28,8 млн. лв., до 2024 г.) са договорени 268 млн. лв. Само тези два договора допринасят с 588 млн. лв. в графа наддоговорени дейности, част от които платени, а по тях фирмата чака да получи за вече извършени или започнати дейности други 158 млн. лв.
За държавната „Автомагистрали“ (прочула се с други незаконни практики – по инхаус възлагането на строителство на магистрали) АПИ е допуснала възлагане на дейности в размер на 858 млн. лв. при позволено по договор 254 млн. лв. Така „Автомагистрали“ чакат от държавата до края на годината 287 млн. лв. Или само от две фирми приносът към натрупания дълг в момента от 1,4 млрд. лв. е 445 млн. лв.
При „Автомагистрали“ има и друга интересна подробност – държавата установи, че дружеството е доникъде по линия на договорите за изграждане на АМ „Хемус“ и останалите инхаус поръчки и си прибра 500 млн. лв. от фирмата с аргумента, че няма никаква готовност голяма част от отсечките да се строят в момента. Тоест с едната ръка държавата прибра половин милиард лева от фирмата, записвайки си дивиденти от това действие, а сега твърди, че няма откъде да намери и да й плати 287 млн. лв.
Впечатление в списъка на МРРБ с възложени и непокрити финансово дейности правят и други фирми – като ДЗЗД „ПП София“ (договор за 57,5 млн., възложени дейности за 250,7 млн. лв.), ДЗЗД „Пътно поддържане – Благоевград“ (договор за 23,8 млн. лв., възложени дейности за 168,5 млн. лв.), ДЗЗД „Пътно поддържане – Н“ (договор 15,7 млн. лв., възложени дейности 110, 8 млн. лв.) и др.
НАП и МРРБ млъкнаха за проверките
Всички тези договори попадат в списъка на крупните обществени поръчки, а някои от фирмите са сред топ получателите на публичен ресурс, които Националната агенция по приходите обяви, че започва да проверява. Информация за резултата няма. НАП обикновено се оправдава с данъчната тайна, но в отделни случаи се прави изключение – като например този със ”златния” гьол на границата. МРРБ пък изобщо не говори за допълнителни проверки на извършените наддоговорени дейности по пътното поддържане. Служебният министър Виолета Комитова се появи нееднократно на отделни отсечки от АМ „Хемус“ по линия на скандала с възложеното инхаус строителство на магистралата, но не е известно да се интересува от пътното поддържане. Тук възможностите за злоупотреби са много големи – ходи проверявай кога и какви дупки са пълнени, а обемите от възложени дейности са огромни и само поставят нови въпроси какво точно са правили фирмите. Можем само да гадаем извършени ли са наистина тези дейности, с какво качество и отблагодарил ли се е секторът за извънредното възлагане. Не е ясно и защо МРРБ държи да се плащат над 500 млн. за дейности, които тепърва ще се извършват до края на годината, ако в хазната няма пари.
Как ще приключи тази сага, предстои да видим, но случаят ще е показателен за чистоплътността на институциите. Няма никакъв спор чия е основната вина – на предходното ръководство на АПИ и МРРБ, позволили цялата вакханалия. Първият опит за решаване на проблема от страна на служебното правителство обаче – с прехвърляне на цялата отговорност върху НС, бе скандален. Тепърва ще се види може ли да се намери по-справедливо решение. Или отново ще платим безропотно.
Източник: „Сега“
Последвайте ни и в Телеграм