Петролът значително поевтиня през последния месец и половина, но цените на горивата се понижиха минимално. Цената на уралския петрол, който се използва в рафинерията в Бургас, вече мина под нивото от 25 ноември миналата година, когато бензинът струваше 2,45 лв. за литър, а дизелът беше 2,51 лв. Сега обаче цените на горивата по бензиностанциите са с около 1 лева за литър по-високи.
Цената на уралския петрол в четвъртък, 4 август, се понижи под 75 долара за барел. Като поевтиняването на петрола не е инцидентно, а тенденция от последния месец и половина. На 14 юни петролът надмина 101 долара за барел и оттогава с леки колебания има тенденция за понижение на цената.
През последната една година уралският петрол е струвал малко под 75 долара за барел на 23 септември миналата година, на 26 ноември, на 6 април тази година и на 27 април. За да бъде коректен анализът трябва да се разгледат периодите, когато петролът е бил по-скъп и е поевтинял под 75 долара за барел, както се случва в момента.
Същата е била ситуацията и през ноември миналата година. След като месец и половина уралският петрол струва над 80 долара за барел, на 26 ноември 2021 г. цената му се понижава под 75 долара. Сега обаче бензинът струва средно 3,32 лв. за литър или с 87 ст. повече спрямо цената от 25 ноември миналата година. Дизелът пък сега струва средно 3,46 лв., което е с 95 ст. повече от миналия ноември. Повишението на цената на бензина спрямо ноември е с 35,5%, а на дизела – с 37,8%.
На 6 април тази година уралският петрол също поевтинява под 75 долара за барел след дълъг период на по-високи цени. На 8 март петролът беше надминал 110 долара за барел, на 23 март беше над 101 долара, но след това последваха две седмици на понижение на котировките и стойността на черното злато се понижи под 75 долара. На 6 април обаче бензинът струваше средно 2,95 лв. за литър, а дизелът беше средно 3,06 лв. Сега бензинът е с 37 ст. по-скъп, а цената на дизела е с 40 ст. по-висока.
През последната една година няма промяна на акцизите и ДДС за бензина и дизела, които имат съществена роля за цените по бензиностанциите. Основният фактор за определяне на цените на горивата е петролът, от който се произвеждат.
През последната една година значително поскъпна токът, може да се предположи, че в бранша има и известно увеличение на заплатите. Но това не би трябвало да доведе до поскъпване на бензина и дизела с около 90 ст. за литър, или с над 35%, коментираха финансисти, до които “Труд” се допита. Токът и заплатите на хората в бранша нямат такъв съществен дял от крайната цена на горивата. Освен това дори през миналата година токът да беше значително по-евтин, през април това не беше така.
От месец април насам няма съществена промяна при цената на тока за бизнеса, защото фирмите получават компенсации от държавната хазна. При заплатите на хората също едва ли има съществена промяна от април насам. През април обаче, при същата цена на петрола, горивата по бензиностанциите струваха около 3 лв. за литър.
За разлика от цената на уралския петрол, която през последната една година се движи и нагоре и надолу, цените на бензина и дизела у нас почти постоянно се покачваха. Лек спад на цените на бензиностанциите има само през последните две седмици.
За последния месец и половина уралският петрол е поевтинял с около 20 на сто. Винаги цените на бензиностанциите, се променят малко по-бавно от котировките на петрола на международните пазари, защото производители, търговци и бензиностанции имат количества горива, купени на стари цени. Те трябва да ги продадат, преди да заредят по-евтини горива.
Но докато петролът е поевтинял с 20%, цената на бензина е паднала само с 2,3% или с 8 ст. от рекордното ниво от 3,40 лв. за литър.
Дизелът пък е поевтинял само с 2,5%, или с 9 ст. спрямо рекорда от 3,55 лв. за литър.
1 час бг
Последвайте PRESSTV вече и в Telegram