Експерти се усъмниха, че СРС-тата на Божков са манипулирани

Ds olil

Музикантът Симеон Христов се усъмни в автентичността на записите, разпространени от прокуратурата по-рано, с които държавното обвинение опитва да покаже, че укриващият се в Дубай бизнесмен Васил Божков дирижира протестите срещу статуквото. Освен дешифрираните разговори прокуратурата разпространи и аудиофайлове.

Христов обяснява във Фейсбук, че някой, който е подготвял СРС-тата, в бързината е пропуснал да обедини левия и десния канал в един общ файл. „Божков говори в ляво и в дясно някакъв друг човек отговаря. Това с много голяма вероятност е признак за манипулация, защото устройството, което би трябвало да записва сигналите от телефонен разговор, няма как да ги стереоизира и раздели в дясно и ляво. Самите телефони не носят стерео сигнал и информация“, обясни музикантът.

Той разказва, че е прекарал аудио сигнала на левия и десния канал през векторскоп, който анализира стерео разпръскването на аудиото в симулирана 180-градусова среда и показва информация за дълбочина и стерео. „Обикновено различни аудио файлове, различни източници (микрофони) имат съвсем различна стерео картина и панорама“, допълва Христов.

„Виждаме как левият канал (в който предполагаемо говори Божков) е записан със стерео микрофон и макар че сигналът му е изцяло в ляво, той все пак се разпръсква и в страни. Десният сигнал (вторият говорещ човек), обаче, прави много специфична права резка. Всеки, който се занимава с аудио, моментално ще я разпознае – това означава, че сигналът в дясно е абсолютно моно“, пише той. И прави извод, че това са 2 аудио файла, които нямат нищо общо един с друг. „Не мога да си представя чисто физически как са записани от едно и също помещение или от един и същи рекордер“, допълва той.

И задава въпроси:

– Защо прокуратурата публикува СРС от дело, което е в ход?

– Защо хора, занимаващи се със специализирани разузнавателни средства, нямат ни най-малка представа от аудио и работа с него? Става въпрос за елементарни познания, с които е наясно дори студент първа година по тонрежисура или каквото и да е свързано със звук. Дори тинейджър, правещ бийтове вкъщи, може да ги понаучи на нещо по темата.

– Генерално как може да имаме каквото и да е доверие в твърденията им за автентичност, при условие, че те самите не разбират елементарни неща от нещо, в което би трябвало да са специалисти?

СЕГА

Последвайте ни и в Телеграм