Мултинационалната отбранителна корпорация General Dynamics European Land Systems (GDELS) претърпя неуспех при доставка на бойни машини на пехотата за европейски клиент. В края на миналата година Министерството на отбраната на Испания официално обяви, че се отказва от намерението си да възложи на GDELS доставката на 348 бронирани машини на обща стойност 2.1 милиарда евро.
Офертата на консорциума е „неприемлива“ по редица технически и икономически показатели.
След Дания и Румъния, това е поредният проблемен европейски проект за швейцарско-испанската корпорация. Той е особено символичен предвид факта, че централата на компанията е именно в Испания. Според източници близки до българското правителство, въпреки всички неуспехи GDELS си остава фаворитът на министерството на отбраната в актуалния конкурс за доставка на осемколесни бойни машини на пехотата.
Модернизацията на сухопътните войски на Испания е планирана отпреди повече от 10 години, но беше отложена поради финансовата криза от 2008 г. Проектът беше възобновен през 2015 г. и испанското правителство не криеше предпочитанията си към GDELS и дъщерната им испанска компания Santa Bárbara Sistemas. Очаквано, консорциумът получи поръчка за 90 милиона евро за разработване на прототип на бойна машина 8х8, който трябваше да бъде завършен през 2017 г. След приемане на прототипа от испанската армия, беше планирано подписването на основния договор за производство и доставка на 348 бронетранспортьора. Изненадващо, испанският министър на отбраната Маргарита Роблес обяви на 28 декември 2019 г., че предложението на GDELS не отговаря на техническите и икономически критерии и че Испания ще премине към открит търг.
Испанската одисея е поредният проблемен проект за GDELS в Европа. През октомври 2017 г. датската отбранителна компания Falck-Schmidt Defence Systems обяви фалит, след като инвестира сериозни средства в капацитет за сглобяване на бойната машина Piranha V на швейцарската GDELS – Mowag GmbH. Falck-Schmidt беше местният партньор на GDELS – Mowag със сериозен принос за спечелването на проекта за доставка на 309 бойни машини на пехотата. Но въпреки ексклузивния договор за сътрудничество между двете компании, датската фирма не получи очакваните поръчки.
Сериозни проблеми за GDELS – Mowag възникват и при възложената им доставка на 227 бойни машини на пехотата на стойност 895 милиона евро за румънската армия. На 4 октомври 2019 г. румънският министър на отбраната Габриел Леш обяви, че ще поиска 8.5 милиона евро неустойки от GDELS, тъй като доставката на първите 36 машини е закъсняла с 8 месеца и минималните технически изисквания не са постигнати.
Независимо от неубедителното представяне на GDELS през последните години в Европа, според източници близки до Министерски съвет, нейният швейцарски клон продължава да е неофициалният фаворит на българското Министерство на отбраната в текущия конкурс за доставка на 150 бронирани машини на стойност 1.4 милиарда лева за нуждите на Сухопътни войски. Очаква се официалното решение на българското правителство за победителя в конкурса за бронирана техника да бъде обявено през тази година.
Припомняме, че изборът на България ще е между 4 компании от Германия, Финландия, Франция и Швейцария, предаде БНТ. Едно от изискванията е оръдието на БТР-а да е 30-милиметрово.
Според изискванията на конкурса, България трябва да получи 150 бронетранспортьора, на стойност 1.464 милиарда лева в продължение на 12 години. За първи път механизираните пехотни подразделения преминават към по-мощно въоръжение по стандартите на НАТО.
Калин Джумайски
Фрог
Последвайте ни и в Телеграм