Изображение на дявол, изчезнало в продължение на десетилетия от прочута и противоречива картина от 18-и век, е открито отново при наскоро направена реставрация.
Сър Джошуа Рейнолдс (1723-1792) изобразява демона, скрит в сенки, в творбата си „Смъртта на кардинал Бофорт“ по сцена, описана от Шекспир.
Дяволът обаче изчезва под пластовете бои и лак.
Творбата от 1789 г. отново е изложена в „Пъртуърт хаус“ в Западен Съсекс, като демонът се вижда.
Озъбеното създание е в сенки, в леглото на умиращия кардинал Бофорт, а до него са крал Хенри VI и двама лордове.
Картината е по мотиви от произведението „Хенри VI, Втора част“ на Шекспир и изобразява последните минути от живота на жадния за власт и заговори кардинал.
В пиесата кралят оплаква смъртта на Бофорт, който е и негов прачичо, припомнят Би Би Си.
Включването на изображението на дявол в картината предизвиква дебати по време на създаването й. Тогава се появяват мнения, че сър Джошуа Рейнолдс – смятан за един от най-големите художници на своята епоха – не трябва изрично да показва въображаемо същество. Според един от критиците това е „твърде нелепо и лекомислено, за да избегне порицание“, а според друг – „не прави чест за преценката на художника“.
„Когато е показана за първи път в Шекспировата галерия през 1789 г., картината предизвиква повече спорове от всяка друга изложена творба“, разказва Джон Чу, старши куратор в британския Национален тръст за картини и скулптури.
Критиците на художника Рейнолдс са на мнение, че „макар в литературата да се е смята за приемливо да се представи идеята за демона като нещо в съзнанието на човека, то визуалното му изобразяване в картина придава твърде физическа форма“, допълва той.
Няколко приятели се опитват да разубедят художника да не включва този образ, или поне при завършването на картината да го заличи.
С течение на годините спорната фигура остава в сянка, тъй като реставратори освежават боите и нанасят много слоеве лак.
Първите специалисти, работили за съхранението на творбата, изглежда са „разбрали погрешно“ изображението, добавя пред Би Би Си кураторът Чу. Според него времето е оказало въздействие върху боите и „тази част изглежда… е станала не много ясна“. Кураторът добавя, че „деградацията на слоевете лак през годините я прави още по-невидима“.
Бека Хелън от британския Национален тръст за картини и скулптури обяснява, че частта около дявола е „особено сложна“ за възстановяване.
Източник: Глас нюз
Последвайте PRESSTV вече и в Telegram