Училището в Ръжена ограмотява възрастни от две общини по проект

Обединено училище „Св. Св. Кирил и Методий“ с. Ръжена, Община Казанлък, изпълнява проект за ограмотяване на възрастни хора, като основната цел е подкрепа на уязвими групи от обществото за осигуряване на достъп до образование и обучение за по-добра реализация на пазара на труда. Лицата, които са включени в целевите групи по проекта, са на възраст над 16 години, неграмотни или със завършен начален етап на основно образование. Те са от общините Казанлък и Мъглиж. В обучението са ангажирани 12 учители. За провеждането на дейностите по проекта разказва директорът Албена Кръстева:

Албена Кръстева

Колко и какви лица са обхванати по проекта „Ограмотяване на възрастни – 2“ – „Грамотността – път към пазара на труда“, който ще бъде реализиран от Обединено училище „Св. Св. Кирил и Методий“ с. Ръжена, как беше извършен подборът им, какви дейности и с какъв срок на действие ще бъдат осъществени?

Основната цел на проекта е  ограмотяването на възрастни, отпаднали от образователната система, надграждане и повишаване на компетентностите им в прогимназиален етап като основен фактор за подобряване на производителността на населението в трудоспособна възраст.

Лицата, които са включени в целевите групи по проекта са на възраст над 16 години, неграмотни или със завършен начален етап на основно образование, които са мотивирани да се включат в курсове за ограмотяване / I-IV клас/ и придобиване на компетентности в прогимназиален етап /V –VII клас/.

Идентифицирането  и мотивирането на целевите групи се осъществи от образователните медиатори чрез проучвания на терен, осъществяване на контакти с кметствата по населени места, лични срещи, посещения по домовете и  разговори със семействата на учениците, които се обучават в училището.

При проведените срещи и консултации се акцентира върху ползата от грамотността и овладяване  на знания, умения и компетентности, за да се избегнат последиците от безработицата, бедността, ниския социален статус и изключване от социалния и обществения живот на определени групи.

Срокът на дейностите по проекта е 20 месеца.  

Дейности:

  1. Организиране и провеждане на курсове за ограмотяване – I-IV клас:

Ще бъдат сформирани 6 групи / I клас – 2 групи, II клас – 1 група, III клас – 2 групи, IV клас – 1  група. Общият брой на лицата ще е 130.

  • Организиране и провеждане на курсове за придобиване на компетентности от прогимназиален етап – V –VII клас:

Ще бъдат сформирани 5 групи /V  клас – 1 група, VI клас – 2 групи, VII клас – 2 групи/ . Общият брой на лицата е 100.

За да завършат съответния клас от курсовете за ограмотяване и придобиване на компетентности в прогимназиален етап, участниците от целевите групи ще се явяват на изпити. След  успешно представяне, ще получават удостоверения за завършен клас и удостоверения за валидиране на компетентности.

Какво възнамерявате да постигнете като конкретни резултати и как виждате бъдещето на хората, включени в курса на обучение по проекта?

Конкретните резултати, които възнамеряваме да постигнем са усвояване на основни ключови компетентности: в областта на българския език – базова и  функционална грамотност, математическа компетентност, основни знания в областта на природните науки и технологиите, умения за учене, обществени и граждански компетентности.

Силно се надявам, че в бъдеще учащите ще постигнат по-добра личностна и професионална реализация.

Има ли шанс образователната институция да повлияе и промени възможностите за реализация на определени групи в обществото, прекъснали връзката с училището на даден етап?

Според мен, училището може, ако не да промени напълно, то да повлияе върху начина на мислене и нагласите на определени групи от обществото, които са прекъснали образованието си на даден етап. Вярвам, че ще се повиши родителската им заинтересованост и капацитет, както и уважението към образователните институции и педагозите.

Напълно възможно е да се реализират професионално. Дори и за нискоквалифициран труд  работодателите ще предпочетат грамотни хора.

Как да живеем и съжителстваме толерантно с всички общности, независимо от етническа принадлежност, ниво на образование, религиозни и социални различия, когато сме толкова предубедени в хората?

Сещам се за цитат от ромската приказка „Градината на народите“  на Йосиф Нунев – „Та нали и народът е като цветята в градината – в пъстротата е неговата хубост“.

Това, че държавата обръща специално внимание на определени малцинства, че прави опити да ги интегрира, да ги приобщи към обществото, се посреща отрицателно от голяма част от хората. Аз обаче съм на различно мнение. В продължение на 25г. съм работила като учител и директор в училища с концентрация на  ученици от уязвими групи. Резултат има, но е нужна упорита  работа, постоянство и търпение.

Какъв финал на съвместните усилия си пожелавате?

Оптимист съм.

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram