Първо по PRESS TV:
Няколко хилядната публика на планинско „Шипка“ видя как рекордът на Николай Златков от 2011 година „падна“ и то НА ТРИ ПЪТИ! Миналогодишният победител и най-бърз в съботните тренировки, Илия Царски направи най-бърза обиколка/най-бърз 1 манш/ и „счупи“ рекорда на Златков, но драмата бе голяма и след втория манш. Ето и инфото от резултатите в реално време и най-бързия манш до сега в историята на планинския старт:
Илия Царски | Emax | „Автоцар рали“ | „Митцубиши Лансер“ | 03:25.58 минути |
Последното от инфотаблото, предаде репортерът Георги Манев от старта.На трасе „Бузлуджа“ в планинско „Шипка“, стартираха 41 състезатели от 24 тима,а трима няма да продължат във втория манш.
32-рото Планинско aвтомобилно състезание „ШИПКА 2013” /трасе „Бузлуджа“/ е 9-ти последен кръг от Републиканския планински шампионат и се провежда с подкрепата и под патронажа на кмета на Община Казанлък госпожа Галина Стоянова.
В далечната 1978 година, група автомобилни ентусиасти от град Казанлък организират и провеждат първото състезание „ШИПКА” в едноименния проход и вече 32 години радва феновете на автомобилния спорт в цяла България. С три прекъсвания през годините – 1980, 2002 и 2003 продължава да съществува.
След промяна в регламентите на FIA, трасето от 11 км. става 8,2 км., а рекордът му остава притежание на Стефан Георгиев с „Ford Escort RS“ – 4 мин. 21 секунди. През 1999 година състезанието получава виза и кандидатства за кръг от Европейския Планински Шампионат , на което присъстват делегати и наблюдатели на FIA, но по късно не получава домакинство поради дългия европейски календар. Това състезание е печелено от редица автомобилни aсове и са решавани много шампионски титли!
След тогавашната невъзможност да се провежда състезанието на прохода „Шипка“, заради ремонта на „Хаинбоаз“, АСК „Ефко Рейсинг“ Казанлък от 2004 година провежда планинско „ШИПКА” на ново трасе „Бузлуджа”- с дължина 6,8 км и наклон при изкачване 5 %. Рекордът на трасето бе на Николай Златков с „AUDI S1“ – 3:26.920, но вече е в историята. Състезанието сменя своя облик, но запазва своето име, както и качеството и стила на организиране на кръг от планински шампионат. Предимството на новото трасе е, че има 11 атрактивни места за гледане. За публиката също има 9 места за паркиране на своите автомобили. С цел намаляване на скоростта на две от правите има изкуствени препятствия /шикани/, а предпочитано място от феновете е отбивката „Тонзос”, през която пилотите преминават с цел намаляне на скоростта, но и с майсторство пред погледа на многобройната публика. Настилката е добра, а обезопасяването на трасето е най- важният елемент при организирането на състезанието, но и с помощта и разбирането на феновете. Пилоти от други страни участвали: Сърбия и Македония участваха на старото трасе, а на новото имахме участие на Иван Петков /пилот участващ в Палма Де Майорка/ с „LEGEND CAR“, Едгар Райх /Германия/ с NSU и Спирус Хаванетидис /Гърция/ с „CITROEN SAXO“, които останаха доста впечатлени от добрата организация .
Планинско „ШИПКА” е едно от най старите автомобилни състезания, които се провеждат в България.
След 03:24.67 на Илия Царски от втория манш/повторно подобряване на рекорда/, Любен Каменов /“Каменов Рали Тим“/ с идентичен на Царски автомобил и клас за ТРЕТИ път подобри рекорда на трасето-03:24.24 минути! Нещо невиждано до сега под планинския връх!
Георги Манев
Краси Ганев
Последвайте PRESSTV вече и в Telegram