Луксозен албум с репродукции на известния български художник Иван Милев беше представен в Художествена галерия – Казанлък. Изданието представиха директорът на галерията д-р Пламен Петров, изкуствоведът и директор на Софийска градска художествена галерия Аделина Филева, художник-реставраторът Илинка Чергарова и Методи Петриков от издателство „Методиеви книги“.
Албумът е плод на съвместната работа на д-р Петров, екипът на Софийска градска художествена галерия и издателство „Методиеви книги“. В допълнение към изданието се предлагат и лимитирана серия от сто уникални Giclée отпечатъка на двете му най-популярни творби – Ахинора и Крали Марко, по които е работила Илинка Чергарова.
Д-р Пламен Петров разказа за своята работа в екипа на Софийска градска галерия, част от който е бил допреди десет месеца. „През 2017 г., по предложение на изкуствоведа Филип Зидаров, реализирахме първата мащабна изложба на Иван Милев, която пренесе знанието за него в 21 век. Едни от най-знаковите му творби са в частни колекции и благодарение на много усилия на екипа на градска галерия в София успяхме да издирим доста голяма част от тях. Тогава се роди идеята, че тези произведения трябва да бъдат документирани и побрани в издание с качествени репродукции“, обясни той. По думите му по време на неговата работа в Художествена галерия – Казанлък, той е преоткрил творчеството на известния казанлъшки художник, благодарение на архива за него. Петров разказа, че работата по албума е срещнала много административни трудности, но Иван Милев е сред художниците, които са заслужили творбите им да бъдат представени в подобно издание.
Аделина Филева заяви, че архивът е място, в което се пазят не само снимки и документи, а се съхранява разказа за различни творци и според нея е важно те да се публикуват. Издавани са различни материали за Иван Милев с желание да съберат неговото творчество, коментира тя, но никое издание не е представило неговото майсторство като художник и не е дало възможност да се усети отношението му и търсенето му на българското. „Този албум дава едно преживяване за Иван Милев“, сподели Филева. Тя обясни, че албумът върви хронологично, но дава възможност през отделния детайл да се достигне до цялостното внушение на определени произведения. По думите ѝ този тип издания са книги, които човек трябва да разглежда сам, за да усеща таланта на артиста. Тя изрази надежда занапред да бъдат показани и други автори, които заслужават това внимание. Филева посочи, че част от работата по албума е била издирване на частните колекционери и изграждане на доверие у тях, за да предоставят правата върху творбите.
Методи Петриков изказа мнение, че за българските творци се говори твърде малко и това е провокирало идеята му да се занимава с подобни издания. Той разказа за технологията на отпечатване, която е използвана в албума. Тя изисква цветоотделяне на златото и борнза като отделен пети цвят, обясни Петриков. След това се възпроизвежда с така наречения двукомпонентен бронз, който се разбърква преди отпечатване. Технологията е сложна и този тип издание не е популярен, посочи той. „Когато започнахме да правим това издание, осъзнахме, че в половината от творбите в албума авторът е работил с бронз“, обясни Петриков. Според него тази технология позволява много по-пълно и точно представяне на оригиналните творби на Иван Милев. По думите му е работено месеци наред, за да се постигне максимално автентичен ефект на изображенията.
Петриков разказа и за Giclee технологията, използвана при отпечатването на лимитираната серия от репродукции на „Ахинора“ и „Крали Марко“. Технологията е много различна от това, което човек може да си представи, че е принт, обясни той. Методи Петриков допълни, че през последните години в световен мащаб има тенденция големите художници да правят творбите си дигитално и да ги отпечатват по този начин. Техниката използва 12 цвята мастила, което създава изключително богатство от комбинации. Те са с архивно музейно качество и не променят цветовете и нюансите си в продължение на много дълго време, посочи той.
Още за отпечатъците разказа Илинка Чергарова, която е изработила златните елементи в максимално близка комбинация до оригиналите и ги е положила върху репродукциите.“ Решихме да направим тези отпечатъци, защото картините са музеен експонат и хората няма как да ги притежават“, коментира тя. Всичко е възпроизведено по оригиналния метод, но размерът е малко по-малък от оригиналния, така че са спазени всички изисквания от правна гледна точка, обясни Чергарова. Тя допълни, че всеки принт е с уникален холограмен стикер и сертификат.
БТА
Последвайте ни и в Телеграм