Това посочи вчера в Стара Загора министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова по време на своята презентация на тема „Инфраструктурата като фактор за растеж на икономиката“, с която бе открита третата национална дискусия от кампанията „Да! На българската икономика“. Темата включва пътната инфраструктура, ж.п. инфраструктурата, градската инфраструктура, енергийната ефективност, водоснабдяване и канализация, регионалният туризъм.
Правителството има амбициозната програма за развитието на пътната инфраструктура и трябва максимално да се възползваме от уникалната възможност, че през нашата територия преминават 5 от 10 трансевропейски коридори, каза министър Павлова. Сега е моментът, когато трябва да се положат усилия да се довърши магистралният пръстен на България. В момента работим заедно със Световната банка по проучване на най-подходящия за България модел за въвеждане на по-справедлива система за заплащане при ползването на пътищата у нас, а именно въвеждането на тол-системата. Идеята е винетката за леките автомобили да се запази, но тя да стане електронна, а за превозните средства над 3,5 т да се въведе тол-таксата. Така тези, които рушат повече, ще плащат повече и ще се увеличат приходите. Целта е от 2018 г. да бъде въведена тол-система.
Равносметката на МРРБ за пътната инфраструктура до момента показва, че са пуснати 195 км магистрали, до края да 2015 г. се очаква да бъдат изградени още 140 км, ремонтират се 80 км магистрални участъци и се рехабилитират 1600 км пътища – 1, 2 и 3 клас.
Инвестиция от 1,6 млрд. лв. предстои да бъде направена за подобряване на пътната инфраструктура. Водят се преговори за осигуряване на финансиране за изграждане на няколко приоритени обекта, сред които е тунелът под връх Шипка, както и автомагистрали, посочи в презентацията си Лиляна Павлова. Още 280 млн. лв. чрез ОП „Региони в растеж“ ще бъдат инвестирани в по-малките пътища.
България разглежда нови възможности за инвестиции в пътната инфраструктура и те са свързани с възможностите за публично-частно партньорство (ПЧП). Първата възможност е инструментът за свързаност в Европа. Втората възможност за финансиране е чрез плана „Юнкер“ – Европейски фонд за стратегически инвестиции. По него страната ни е представила проекти за над 3,5 млрд. лв., каза министър Павлова. Третата възможност е създаването на Национален фонд за пътна инфраструктура. На принципа на финансовия инженеринг и с част от средствата по новата ОП „Транспорт“ и чрез привлечен ресурс ще имаме възможност да инвестираме в ПЧП, посочи регионалният министър.
Лиляна Павлова припомни, че близо 1,5 млрд. лв. от Оперативна програма „Региони в растеж“ вече са предоставени на 39-те големи общини в България, сред които е и община Казанлък, като те сами ще могат да определят своите приоритети.
Министърът коментира, че ОПРР подкрепя две основни реформи – тези в образованието и в здравеопазването. 160 млн. лв. от програмата са предвидени за подкрепа на спешната помощ. С тези средства изцяло ще бъдат преоборудвани и ще бъде доставена апаратура за над 170 центъра за спешна помощ. 220 млн. лв. ще бъде директната подкрепа за професионалното образование – за професионалните гимназии във всички сектори.
Регионалният министър посочи, че голяма част от ресурса на ОПРР 2014-2020 ще бъде предназначен за публично-частното партньорство (ПЧП). С 380 млн. лв. ще бъдат създадени фондове за ПЧП.
Продължава работата и по реформирането на ВиК сектора, коментира Павлова. Вече са изготвени 51 регионални плана за ВиК и предстои разработването на 16 прединвестиционни проучвания.
ресцентър Община Казанлък
Последвайте PRESSTV вече и в Telegram