С новите насоки: И един болен с СОVID – 19 може да затвори цяло училище

Система от правила, вдъхващи страх и неизвестност, заради възможно затваряне на паралелки и на цели училища, при наличие дори на един положителен тест на ученик, учител или пък близък в семейството, публикуваха от МОН. Това са насоките и препоръките, които ще важат за новата учебната година. За нея се знае, че ще премине под знака на пандемията, а местните РЗИ имат важно участие в целия процес.

Предлага се като водещ модел да се приложи стратегията на дистанция (невзаимодействие) между учениците от различните паралелки. Тази стратегия ще осигури възможност при наличието на болно дете за среда на взаимодействие да се приема само паралелката, в която то се обучава, респ. на карантина подлежат само учениците от тази паралелка. Експертите обаче приемат „тя да се прилага, където и доколкото е възможно. За осъществяването й се налагат някои допълнителни ограничения, напр. отказ от кабинетна система, ако и където е възможно, носене на предпазен шлем или маска и спазване на дистанция между учителите, които преподават на повече от една паралелка, от една страна, и между учител и учениците от паралелките, на които преподава, от друга. Когато е невъзможно стратегията на невзаимодействие да се приложи цялостно – между всички паралелки, училищата могат да изберат частичен вариант– невзаимодействие между групи паралелки (напр. паралелките от един клас, от един етап чрез обособяване на отделни етажи, сектори). Така например, при малко основно училищес една група за ЦУОД в начален етап и като цяло малко на брой ученици, може да се приложи разделяне само между етапи (паралелките в начален етап не взаимодействат с тези от прогимназиален етап).

Задължителните мерки за ограничаване на рисковете от разпространение на вируса включват спазване на общите здравни мерки и носене на лични предпазни средства (маски или шлемове), дори и в клас, ако родителите пожелаят това.

Носенето на маска или шлем е задължително:

-в общите закрити части на учебната сграда – преддверие, фоайета, стълбища, коридори, санитарни възли, медицински кабинет, учителска стая, библиотека, бюфет и столова (освен при хранене) – за всички ученици, учители, в т.ч. от външните за институцията лица;

-в класните стаи и другите учебни помещения (бази за учебно-практическо обучение, кабинети, физкултурен салон) – от учителите, които преподават на ученици от повече от една паралелка/клас/етап, в зависимост от прилагания в училището модел на дистанциране (между паралелки/класове/етапи). При учители, които преподават само в една паралелка носенето на защитна маска/шлем е по тяхно желание.

-в училищните автобуси.

Носенето на маска или шлем в класната стая от учениците е по желание. Маските за учениците се осигуряват от децата, респ. техните родители. Училищата осигуряват маски в случаите, когато учениците нямат такива или не са подходящи за ползване, а за учителите – маски или шлемове.

Истински шок ще настане обаче, когато има наличие на един или повече симптоми при ученик (повишена телесна температура, кашлица, хрема, задух, болки в гърлото, умора, мускулни болки, гадене, повръщане, диария и др.) . В такива случаи детето се изолира незабавно в предназначено за такъв случай помещение, докато не се прибере у дома. Допуска се отново в присъствено обучение в училище само срещу медицинска бележка от семейния лекар, че е клинично здрав.

В случай на положителен резултат за COVID-19 по метода PCR на ученик, родителите ще информират директора на училището, който трябва незабавно да се свърже със съответната РЗИ и да ѝ предостави списък с учениците и учителите, които са били в контакт с ученика в съответствие с указанията на РЗИ. В зависимост от характеристиките на сградата и броя на контактните лица, мерките може да включват затваряне на една или няколко паралелки/клас или на цялото училище.

Лицата, които се поставят под задължителна карантина, се определят от съответната регионална здравна инспекция в зависимост от конкретната ситуация, но като правило под 14-дневна карантина се поставят следните лица след извършена оценка на риска и определени като близки контактни:

-ученици от същата паралелка – като родители/настойници се инструктират за провеждане на наблюдение за поява на клинични симптоми и признаци за COVID-19 и навременно уведомяване на личния лекар на детето и на РЗИ.

-Класният ръководител в начален етап на основно образование.

-Учители и друг персонал, осъществили незащитен контакт със заразеното лице: на разстояние по-малко от 2 м и за повече от 15 минути или без носене на защитна маска за лице.

-Други ученици, осъществили незащитен контакт със заразеното лице: на разстояние по-малко от 2 м и за повече от 15 минути или без носене на защитна маска за лице.

В случай на положителен резултат за COVID-19 по метода PCR на възрастен човек, лицето информира директора на училището, който незабавно се свързва със съответната РЗИ, която извършва епидемиологично проучване с цел оценка на риска от разпространение на инфекцията в училището и в семейството и в зависимост от това се предприемат най-адекватните мерки за изолацията в конкретния случай.

Директорът на училището предоставя на съответната РЗИ списък с учителите и учениците, които са били в контакт с лицето в съответствие с указанията на РЗИ. Идентифицирането на контактните лица, както и мерките, които следва да се предприемат в училището, се разпореждат от РЗИ и се предписват на директора на съответното училище. В зависимост от характеристиките на сградата и броя на контактните лица, мерките може да включват затваряне на една или няколко паралелки или на цялото училище.

НАСОКИТЕ ЗА РАБОТА НА СИСТЕМАТА НА УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ ПРЕЗ УЧЕБНАТА 2020 – 2021 ГОДИНА В УСЛОВИЯТА НА COVID-19 вижте тук:

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram