Предпазният колан при шофиране – на 115 години

Ds olil

Преди 115 години, на 20 май 1902-ра, за първи път е въведен предпазният колан при шофиране. Уолтър Бейкър първи в света използва предпазен колан, докато участва с автомобил „Торпедо“ в автомобилно състезание в Ню Йорк, САЩ.

Как са се появили първите колани за безопасност?

Първият патент за това изобретение е издаден в Америка още през 1885 г., преди практическото приложение на автомобила с бензинов двигател. Авторът на патента е Джордж Кейли, който искал да предотврати друсането и местенето на пътуващия. Затова е трябвало да бъде здраво прикрепен. Коланът всъщност представлявал обикновен кожен колан с две куки отстрани за връзване. Друсането намалявало, но той практически от нищо не предпазвал, само задържал пътника за седалката.

През 1946 г. доктор Хънтър Шелдън, невролог от ПасадинаКалифорния, забелязал, че голяма част от черепно-мозъчните контузии на пациенти, пострадали в катастрофи, се дължат именно на колана, а не са въпреки него. Той измислил закопчаващите се колани, както и подсилените покриви, заключалките за врати, първите еърбеци. Неговите открития са публикувани през 1955 година и всъщност правят революция в безопасността на пътниците.

Първата компания, която въвежда колана като стандарт, е Сааб – през 1958 г., макар че като опция са я предлагали и други марки. Година по-късно и американците въвеждат някои задължителни стандарти за безопасност, а първият закон по отношение на автомобилните колани е от Австралия – през 1970 г.

През 1956 г. компанията Форд се заинтересувала от изобретения от американския конструктор Кенет Лигън и брат му Боб бързо свалящ се двуточков колан, обезпечаващ фиксацията на тялото около кръста. И в заводите Форд започнали да монтират този колан в автомобилите.

Първият триточков предпазен колан  е продукт на шведско-американско взаимодействие. Първо американците Грисуълд и Де Хейвън през 1955 г. предлагат колан, който, освен в две точки в таза, държи човек за седалката и през едното рамо. През 1959 г. шведският инженер Нилс Болин, работещ за Волво, доразвива тази идея и в общи линии това е съвременният триточков предпазен колан. Именно през 1959 г. се е появил първият сериен автомобил, оборудван с колани за безопасност за пътниците, седящи отпред. Когато през 2002 г. изобретателят починал, директорът на компанията Волво казал на погребението му: „Частица от Нилс Болин има във всеки автомобил.“

Швеция е първата страна в света, узаконила използването на коланите за безопасност – през 1957 г. Тя била последвана от щата Уискинсън в САЩ, Франция, Бряг на слоновата кост, от австралийския щат Виктория. В Русия този процес започва от 1970 г., а използването на коланите е узаконено през 1979 г. Постепенно конструкцията на коланите започнала да се усъвършенства – някои станали саморегулиращи се, започнали да ги поставят не само на предните, но и на задните седалки.

Последвайте ни и в Телеграм