Празници днес у нас и по света

Ds olil
  • Св. преподобна Домника. Св. мъченици Юлиан и Василиса. Св. Григорий, епископ Български
  • В Русия е Ден на детското кино. Учреден е по инициатива на Московския детски фонд през 1998 г. във връзка с навършването на 100 г. от първата кинопрограма за деца в Москва
  • Ден на родилната помощ – Бабинден  В народната традиция празникът е Бабинден – български празник в чест на бабата акушерка, на жените,които помагали при раждане. Свързан е свързан със семейните обичаи. Откъде този празник води началото си? Някога египетският цар наредил да се убива всяко новородено еврейско момче. Макар че ги грозяло тежко наказание, бабите акушерки отказвали да изпълнят заповедта, тъй като имали милостиви сърца и се страхували от Бога. Народът съхранил обич и благодарност към тези жени, които спасили родовете им. Още преди изгрев слънце майките с деца от една до тригодишна възраст отиват на чешмата да налеят прясна вода. В котлето с водата пускат стрък босилек или здравец. Вземат калъп сапун и една нова кърпа и се отправят към дома на бабата да й „полеят“. Поливат на бабата да се измие и я даряват на дясното рамо с риза, престилка, кърпа, чорапи. Често при поливането бабата хвърля с шепите си вода нагоре и подскача три пъти, като изрича: „Да рипкат децата и да станат бели и червени! Колкото капки, толкоз берекет и здраве!“ Къпането на малките деца от бабата (народната акушерка)  се съпровожда се с благословии, намазване на децата с мед и мáсло, даряване на бабата с вълна и обредни кравайчета. Обичаите се правят за здраве. На обед е угощението на младите булки в дома на бабата. Участват всички млади булки, на които бабата е бабувала (чиито деца е израждала) през годината. Носят хляб, баница, печена кокошка и вино. Къпането на бабата  като обичай е разпространено само в отделни селища в България. Извършва се след угощението. Жените откарват бабата на колесарка на реката или кладенеца, където става обредното изкъпване. Всички са накичени с върви, с червени чушки и къдели вълна. Пеят обредни песни. На празника не се допускат мъже. На случайно срещнат мъж се подхвърлят закачки. Празнува се също и за омилостивяване на болестта бабици, която напада главно децата. От 1951 година 21 януари е обявен за ден на родилната помощ и на акушерките и гинеколозите. По нов стил Бабинден е на 8-ми януари.  
  • Освобождението на Казанлък.  Всяка година в Девическия манастир“Въведение Богородично“ прекланяме глава пред подвига на всички онези знайни и незнайни герои, пожертвали се за свободата ни! Два пъти Казанлък е освобождаван.   През лятото на 1877 година, на 17 юли, предният отряд на ген. Гурко овладява града. С неописуема радост жителите на града посрещат руските воини и българските опълченци, които идват с развято знаме и пеейки песента „Шуми Марица!“. Казанлъшкото население предоставя на своите освободители храна, фураж, дрехи и обувки. За ранените войници в Девическия манастир, със средства на града, е разкрита болница, ръководена от опълченеца д-р Мирков.   Но казанлъшката свобода трае само две седмици. Отрядът на ген. Гурко се отправя за неравен бой с армията на Сюлейман паша в Стара Загора, която много скоро ще напише в своята история с кървави букви факта за опожаряването си. Българското опълчение се завръща в Казанлък и се установява в Девическия манастир. В града прииждат бежанци, които разказват за ужасите, башибозуци на талази започват да заливат града. Розовата долина се превръща в долина на страдание и плач, а хората панически бягат. Хиляди оставят родните си домове, имоти, за да се спасят от турските ятагани и бягат към Шипка, Трявна, Габрово, Дряново, Търново. Това страшно време е останало в съзнанието на казанлъчани с името „Бегът“. Казанлък е подложен на варварско разрушение и ограбване. Изгорени са къщи и църкви, избити са малкото останали българи. Подпалена е Куленската църква и чаршията. В двора на храма „Св. Пророк Илия“ жестоко са съсечени над 200 невинни деца, жени и старци. В двора на Девическия манастир са изклани над 300 деца, жени,старци и ранени руски войници. Той е превърнат и в сборно място за стотиците девойки-робини и малки момчета- робчета.Манастирската черква е опожарена със слама, а очите на светците от иконите са избодени с щикове и ножове. Сюлеймановите орди избиват  в Казанлък общо над 1100 българи, като от 4260 български къщи оцеляват 680 според някои сведения. Казанлък има съдбата на Батак.   Настъпването на новата 1878 година носи нови надежди, руските войски бележат нови успехи, очаква се края на Освободителната война.След като е обкръжена от отрядите на генералите Скобелев и Святополк Мирски, атакувана и разбита, турската армия на Вейсел паша капитулира при Шейново.   На 8 януари войните от полковете Коломенски и Шуйски, под командването на ген. Шнитников, навлизат в пустия и заледен Казанлък. Казанлък дочакал своя български ден./Установява се българско управление. Съставен е първият български общински съвет. Избран е първият български кмет- Добри Ганчов Кехайов. /Градът започва да се връща към нормалния си ритъм на живот.почистват се и ремонтират домовете, заработват занаятчийските работилници, въздигат се дюкяните по чершията.   На 12 януари в Ханджиевата къща отсяда главнокомадващият руската армия на Балканите княз Николай Николаевич.Главната квартира на руската армия се установява в Казанлък до 24 януари.   На 19 януари в Папазовата къща се водят първите мирни преговори, от руска страна се излага първия вариант на мирен договор, който в последствие ще послужи за основа на Санстефанския мирен договор. Участие в тях вземат главнокомандващият руската армия, великият княз Николай Николаевич , министърът на външните работи и велик везир Сервер паша и пазителят на държавния печат на империята Намик паша, които се срещат в оцелялата и до днес Папазова къща.

ПРАВОСЛАВЕН КАЛЕНДАР

Св. Григорий. Сведенията за св. Григорий са много оскъдни. Предполага се, че това е „презвитер и монах Григорий, клирик на всички български църкви“, живял по времето на царете Симеон Велики и Петър, който бил един от изявените български книжовници. Допуска се, че бил епископ на Пелагония (Битоля) и Прилеп.

Последвайте ни и в Телеграм

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *