От тази есен в Тракийския университет започва обучението на пилоти. Това съобщи на пресконференция ректорът на висшето учебно заведение в Стара Загора проф. д-р. Добри Ярков. Oт думите му стана ясно, че първоначално обучението ще бъде под формата на курсове в колаборация с Училище за обучение на пилоти за гражданската авиация „Олимпия Ер“. А след това в новия факултет по „Дигитални и зелени технологии“ ще бъде сформирана авиокатедра, където ще има възможност за „обучение на бакалаври авиоинженери, наземни авиоспециалисти и стюардеси“. Ректорът подчерта, че вече е стартирала процедура за акредитация на новите специалности. И обясни, че след акредитирането им университетът ще настоява за възможност за обучение на студенти по държавна поръчка.
Ректорът обясни, че към момента обучението ще е само платено и ще започне през новата академична година. То ще се провежда изцяло на английски език. В първия курс се очаква да се включат около 10 души. Кандидатите ще трябва да преминат специални тестове, както и медицински прегледи.
Обучението ще е два вида. Първият е курс за любители пилоти, който ще се провежда в рамките на около три месеца. Той ще бъде на цена от 15 000 евро. „При него около два месеца е теоретичната подготовка, след това се държат изпити и започва летателната подготовка. Тя е в рамките на 47 летателни часа“, обясни Валери Илиев, ръководител на училище за обучение на пилоти за гражданската авиация „Олимпия Ер“. И допълни, че именно това е първият етап за подготовката на професионални пилоти. След този първи етап следва втори етап. Той е за професионални пилоти и е за срок от две години по програми утвърдени от Европейската агенция за безопасност на полетите и ще бъде на стойност 75 000 евро. „Това са най-ниските цени за обучение, предлагани в Европа“, каза експертът.
„Това, което правим не е с бизнес модел, а е защото има такава нужда. Това е защото Стара Загора се намира в центъра на България и престои да се случат много неща в областта на икономическото развитие на региона, а именно да се трансформира целият икономически модел“, допълни още ректорът. Той изрази желание Тракийски университет да „оперира пистата на летище Стара Загора“ като обясни, че вече са водени разговори на различни нива. „Искаме да използваме пистата за обучение, а впоследствие и за кацане на малки самолети, както и за карго летище за превоз на животни, каквото наблизо няма“, каза ректорът на Тракийски университет.
Проф. Ярков подчерта, че знае за намеренията за изграждане на индустриална зона на терена на летището, но обясни, че запазването на пистата „ще бъде голямо предимство“. „Пистата не пречи, а напротив ще подпомогне индустриалната зона. Защото ако имате 2 километра магистрала ще стигнете до съседния град, ако имате 2 километра железопътна линия ще стигнете до съседната гара, но ако имате 2 километра летищна писта може да стигнете до целия свят“, каза ректорът и коментира, че „загубата на пистата на летището обрича Стара Загора да бъде малък провинциален град“. Той обясни, че „съвсем близо до терена на летището в база на Тракийски университет ще бъде изградена централата, която ще произвежда водород като част от Водородната долина“.
Голямата нуждата от пилоти в България и в света заяви и професионалният пилот и управител на летище Лесново Лилчо Лилов. „Нуждата от пилоти е около 100 000 души в международен мащаб“. И обясни, че в национален мащаб към момента има недостиг на между 50 и 100 пилоти. От думите на Лилов стана ясно, че обучението на един пилот е в рамките на около три години. „Нашата цел е била безопасността на летене“, заяви той.
Очаква се съвсем скоро да стартират и курсове за обучение на стюардеси в Тракийски университет.
Със стартирането на обучението за пилоти в Стара Загора ще бъде четвъртото място в България, където има възможност за провеждане на такива курсове. В момента такива има в Лесново, Долна Баня и край Плевен.
БТА
Последвайте ни и в Телеграм