Паметно събитие отбелязваме през ноември

Задава се 20 ноември, датата на която преди 100 години е открита гарата в Казанлък от тогавашния български владетел Цар Борис III.

Всеки свързан с железопътното дело в Казанлък знае, че в продължение на много десетилетия, треновете са били основна движеща сила за местната икономика. Милиони пътници и товари са стигали до крайната си точка в България и света благодарение на железопътната станция в града на Розите. Стотици човешки съдби са свързани с железницата в Казанлък. Стотици човешки истории могат да бъдат разказани за казанлъшката гара. Стотици запознанства и приятелства са тръгнали от местната железница.

Преди век на 20 ноември тържествено е открита ЖП гара Казанлък от тогавашния Цар Борис III. Това бил първият участък от строящата се Подбалканска ЖП линия, която открива той.

Но как се е стигнало до построяването на линията Тулово – Казанлък?

През 1911г. започва проучването на клона Тулово – Казанлък, като от държавния бюджет по онова време са били отпуснати 300 000лв. Проучванията завършват в началото на 1912г., когато се внася за одобрение от Народното събрание специален закон за построяването на линията. Законът бил гласуван и приет през април същата година. Търгът за строителството на линията се провежда през юни, а през август е направена първа копка. Първият етап от строителството започнал и бил свързано с така нареченото „долно строене“ на жп линията, това включвало подравняване на трасето и изграждането на мостове. За този вид дейност са били използвани конски едноосни гальоти.

Работата е преустановена само месец след началото на проекта, а причината била мобилизацията на българската армия за предстоящата Балканска война (08.10.1912 г. – 30.05.1913г.)

След края на войната работата по долното строене на линията продължило и било завършено в края на септември 1914г. Били доставени траверси и баластра и се чакало единствено да пристигнат релсите и железните конструкции за мостовете от Германия. Поради обявената през същата година Първа световна война поръчката от Германия не била доставена. След влизането на България във войната, построяването на участъка Тулово – Казанлък бил отложен за по-благоприятни времена. Така след завършването на войната можело да се помисли за изграждането на линията.

Стигнало се до 1920г., когато на редовната си юлска сесия Общинският съвет в Казанлък взема решение да направи постъпки към правителството за довършването на линията. Така въпреки многото затруднения и преживялото две войни строителство най-накрая на 20 ноември 1921г. с големи тържества Цар Борис III обявява линията за открита.

Празничният влак, който пристигнал от Тулово бил целия отрупан с цветя и бил теглен от тендерен парен локомотив. Локомотивът бил специално доставен от фирмата „Шварцкопф“ – Берлин

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram