Образователни експерти от 14 области се обучават в Стара Загора как да подкрепят начинаещи учители

Експерти от 14 регионални управления по образованието (РУО) се събират в Стара Загора на 6 и 7 април, за да продължат обучението си за ефективни наставници на начинаещи учители.  

Обучението е част от голям европейски проект с партньори от България – Министерство на образованието и науката, Синдикат „Образование“ и фондация „Заедно в час“ – координатор на международния консорциум. 

Международният европейски проект NEST (Novice Educator Support and Training – NEST) дава възможност на експертите да преминат през цялостна обучителна програма за подкрепа на нови за образователната система учители (с до 5 години опит) в рамките на две учебни години. Проектът се реализира в 6 държави (България, Австрия, Белгия, Румъния, Испания, Великобритания) от консорциум от 16 партньора. 

Настоящото обучение в Старозагорски минерални бани е второ за втората година на проекта. В рамките на два дни участниците ще се фокусират върху това как да подкрепят начинаещите учители да развиват социално-емоционални умения в класните си стаи и как да измерват и анализират напредъка на учениците с различните видове оценявания. Наставниците ще задълбочат още разбирането си за това как учителите и техните ученици да осмислят своя напредък, да рефлектират върху преживяването си и да си поставят следващи стъпки за развитие. 

В обучението ще вземат участие и експерти от местното РУО Стара Загора. Останалите регионални управления в проекта са от областите Благоевград, Бургас, Варна, Велико Търново, Габрово, Кърджали, Кюстендил, Ловеч, Монтана, Пловдив, София-град, Търговище и Плевен.

Гости на обучението ще бъдат още г-жа Полина Фетфова, началник на отдел “Квалификация и кариерно развитие” в Министерство на образованието и науката, г-жа Ремдие Ибрям, главен експерт в дирекция „Политики за стратегическо развитие, квалификация и кариерно развитие“ в МОН и Траян Траянов, изпълнителен директор на фондация “Заедно в час”.

Обучителната програма на експертите стъпва на стратегии за подкрепа при работа с учители, които преподават в предизвикателна среда. В рамките на двете учебни години от проекта (2021-2022 и 2022-2023) експертите от РУО преминават през три обучения и вземат участие в три срещи за подкрепа. Всеки един от експертите в проекта подкрепя по трима начинаещи учители, с които работи пряко и може да приложи наученото от обучителната програма.

Резултатите до момента:

Наскоро изследователите публикуваха междинните резултати от проекта, които отразяват работата след една година от наставническата програма. 

Част от данните са притеснителни – оказва се, че да имаш ментор или наставник все още е рядкост за българската образователна система. Само 14.6% от учителите в контролната група в България са посочили, че имат ментор – за сравнение този дял в Румъния и Мадрид е 21%, в Каталуния – 40,7%, в Белгия (Валония) – 60,8%, а в Белгия (Фландрия) – 83,3%. 

Това е проблем, тъй като качественото наставничество е един от инструментите, които до голяма степен помагат на начинаещите учители да подобряват преподаването си спрямо нуждите на техните ученици, а в дългосрочен план води до задържане в професията на повече преподаватели. Анализ на Световната банка от ноември 2021 г. показа, че огромен дял нови учители в България напускат системата след втората си година в училище.

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram