Кога Иван Милев е бил във Виена? Отговора търси изкуствоведът д-р Петров

Ds olil

Кога Иван Милев е пребивавал във Виена? Това бе един от въпросите, които бяха осветени в известна степен и един от въпросите, които бяха средоточие на последната лекция от платформата „Събота в галерията“ на Художествена галерия – Казанлък, водена от директора й изкуствоведът д-р Пламен Петров. А именно, че все още категоричен отговор няма.

Срещата с публиката миналата събота в Къща музей „Ненко Балкански“ бе посветена на проекта „125 години от рождението на Иван Милев“ и реализираната във Виена първа самостоятелна изложба на художника, изложба открита на 23 ноември, която може да бъде разгледана там до 5 януари 2023 г. в емблематичния Дом Витгенщайн.

Интересни технически подробности около трансфера на творбите, за концепцията на експозицията, за нейния монтаж и разбира се за контекста, в който тя се явява в австрийската столица сподели д-р Петров. Всичките 20 произведения от експозицията са притежание на Художествена галерия – Казанлък, реставрирани са и са покрити с т.нар. музейно стъкло и са гарантирано защитени. На „Ахинора“ е отредено отделно и самостоятелно пространство в култовата сграда не само като архитектура, но и като дух и история.

Към момента не е ясно кога точно художникът е бил във Виена, поясни д-р Петров. Той уточни, че единствената податка за това, че Иван Милев е пребивавал в австрийската столица имаме от изследователката Евдокия Петева-Филова, според която той се е лекувал там в продължение на два месеца през 1925 г. Проучванията на д-р Пламен Петров в Държавния архив до момента показват, че творецът на е напускал родината от началото на януари до края на месец май през същата година. Твърде е възможно да бъде открита информация за пътуването му в някой от следващите месеци, допуска д-р Петров, чиито изследвания продължават, а времето на воаяжа на Иван Милев все още е енигма. Изкуствоведът е открил и други несъответствия в хронологията на жизнения път на художника, известни основно от монографията на Филова и други косвени източници, но работата му по изясняването им е в ход.

Лекцията бе своеобразно пътуване назад във времето към епохата на автора и неговите вълнения от срещата с Другите и тяхната култура, когато Густав Климт и Егон Шиле са покойници, а Оскар Кокошка е звезда. Пътуване до Червена Виена, за което художникът споделя: “Празни и глупави хора – пият, гуляят и пеят оперетни мелодии… То шопските песни са сто пъти по-хубави от техния Щраус и техния Калман.”

Последвайте ни и в Телеграм