Кметът на община Казанлък Галина Стоянова отговори в писмен вид на поставените от общинските съветници на БСП въпроси в сферата на образованието в общината. Тъй като въпросите бяха публично оповестени от общинските съветници на БСП и разпространени в медиите, Община Казанлък счита за необходимо също публично да оповести отговорите на Община Казанлък чрез медиите.
Ето и пълния текст – отговор на Питанията, адресирани до ръководството на Община Казанлък.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН САМАРСКИ,
Във връзка с поставените от Вас въпроси в сферата на образованието за община Казанлък Ви предоставям следната информация:
1. Предстои ли преструктуриране в сферата на образованието в община Казанлък?
В Програмата за управление на община Казанлък за периода 2011 г. – 2015 г. е записано, че една от основните цели ще бъде оптимизиране и модернизация на училищната територия – ефективно управление на общинските ресурси в образованието. Създаване на условия за равен достъп на децата и младежите в община Казанлък до качествен образователен и възпитателен процес в училищните и извънучилищните дейности чрез създаване на нова организация за менажиране на детските заведения и прилагането на системата на делегиран бюджет. В началото на бюджетната 2012 г. по направените разчети стана ясно, че само четири детски градини от гр. Казанлък имат възможност да приложат тази система. Считано от 01.04.2012 г. по мое предложение с Решение № 83/20.02.2012 г. Общински съвет – Казанлък предостави това право и на ЦДГ № 2 „Снежанка”, ЦДГ № 7 „Буратино”, ЦДГ № 8 „Юрий Гагарин” и ЦДГ № 9 „Слънчице.
През бюджетната 2012 г. Община Казанлък е дофинансирала останалите 15 детски градини, които не прилагат системата на делегиран бюджет, в частта „Държавна дейност” със сумата от 107 830 лева (Приложение 1). В същото време детските градини, които прилагат тази система, имат преходен остатък „Държавна дейност” от 2012 година към 2013 година в общ размер 217 143,41 лева.
В началото на 2013 г. беше направен анализ за едногодишен период на дейността на директорите на детски градини в населените места на общината по отношение на разходите за канцеларски материали, електроенергия, горива (твърдо и течно), перилни и почистващи препарати. Общият размер на несъбраните постоянни и неприсъствени такси беше 7 102,16 лв. Той показа, че през последните години е занижен контролът над ръководството на детските заведения, които не прилагат системата на делегиран бюджет, което проличава и от сумата, с която се дофинансират. По инициатива и на директорите на детски градини през м. февруари 2013 г. по време на работно съвещание се сформира работна група, която да направи предложения по следните направления: оптимизация на мрежата от ЦДГ и ОДЗ на територията на община Казанлък; намаляване на разходите от „Местни дейности”; общи правила за прием в детските градини на територията на община Казанлък; изработване на Правила за работна заплата на директорите на детски градини за 2013 г., съгласно Заповед № РД 09-270/08.03.2013 г. на министъра на образованието, младежта и науката. С моя Заповед № 353/22.02.2013 г. е утвърден съставът й. Нейните членове бяха предложени от самите директори и като се има предвид спецификата на всяко детско заведение, бяха включени представители на всички типове детски градини – големи и малки от гр. Казанлък, големи и малки от населените места на общината. Крайният срок за представяне на протоколи с изработените предложения е 30.04.2013 г., след което ще има възможност да се обсъдят предложените варианти и да се предприеме най-удачният за всички детски заведения.
Въпреки че в началото на моето управление беше заложена идеята да се даде правото на всички детски градини да прилагат системата на делегиран бюджет, считам, че пред алтернативата след това делегиране детските заведения от населените места да се самозакрият, най-доброто е да запазим предоставянето на тази социална услуга, като ги преобразуваме във филиали на детските градини от гр. Казанлък. Така ще съхраним системата за всяко населено място. По този начин ще има възможност да се обхванат всички деца, живеещи на територията на общината, като за тях ще функционират добре работещи и организирани детски заведения, предоставящи услуги, които отговарят на всички изисквания. Ако работната група и всички останали директори приемат оптимизацията, то в този случай бих искала да заявя, че нито един от директорите на детски градини по населените места няма да остане без работа, тъй като към момента 10 от общо 15-те директори са и учители(т.е. те ще запазят работното си място), а в същото време недостига на кадри от това професионално направление ще даде възможност и на останалите пет да намерят подходящи места в детски градини в гр. Казанлък.
Успоредно с тези дейности, изпълняваме програмата за цялостни ремонти в детските заведения. Всяка година от началото на мандата се отделя значителен ресурс за подобряване на сградния фонд в сферата на образованието, като със средства от общинския бюджет през 2012 г. бяха приложени мерки за енергийна ефективност с цялостни ремонти на ЦДГ №9 „Слънчице”, гр. Казанлък на стойност 267 383,05 лв. и на Дневна детска ясла № 4 „Пролет”, гр. Казанлък на стойност 198 996 лв., а за втората година ще бъдат извършени цялостни ремонти на други две детски заведения – ЦДГ № 8 „Юрий Гагарин”, гр. Казанлък (360 636 лв.) и ДДЯ „Детелина”, гр. Казанлък (285 000 лв.), съгласно Инвестиционна програма на Община Казанлък за 2013 г., Приложение 13, прието с Решение 494/08.02.2013 г. на Общински съвет – Казанлък. Общинското ръководство прави всичко възможно да се включи образователната инфраструктура в приоритетите за следващия програмен период (2014 г. – 2020 г.), както и да има проектна готовност, готови инвестиционни проекти и енергийно обследване, за да може още с началото на новия програмен период да усвоява европейски средства и от други външни източници за финансиране, с които качествено и дългосрочно да подобри условията за предоставяне на образователни услуги, както и да намали разхода за отопление, ел. енергия и др.
2. Изплащат ли се пътни разходи на учителите от началото на 2013 г.?
Средствата за покриване на пътните разходи се изплащат от държавния бюджет, като Община Казанлък се явява само пощенска кутия.
Във връзка с чл. 67 от ПМС № 1/09.01.2013 г. за изпълнението на Закона за държавния бюджет на Република България за 2013 г. е изпратено писмо с изх. № 04-13-8/18.02.2013 г. до министъра на финансите с приложени към него:
– Списък на длъжностите и лицата, които имат право на транспортни разходи през 2013 г. в делегираните от държавата дейности по образование, утвърдени с Решение № 494/08.02.2013 г. на Общински съвет – Казанлък – общо 207 преподаватели;
– Справка за необходимите средства за заплащане на част от превозните разноски на педагогическия персонал в делегираните от държавата дейности по образование за 2013 г. – общо 11 680,53 лв.
От началото на м. януари 2013 г. до този момент не са изплащани средства за пътни разходи на педагогическия персонал, тъй като по сметката на Община Казанлък не е постъпила съответната целева субсидия. Както и през изминалата 2012 г., веднага след превеждането на заявената сума към ПРБК от страна на Министерство на финансите, тя ще бъде разпределена между подалите искания детски и учебни заведения до изчерпването й.
3. Какво налага по време на учебната 2012/2013 г. да се извършват съкращения в сферата на образованието?
При разпределяне средствата от бюджета на всяко детско заведение в началото на 2013 г. стана ясно, че към 01.01.2013 г. детските градини, неприлагащи системата на делегиран бюджет, имат общ недостиг за заплати и осигуровки в размер на 18 732 лева. Във връзка с това бяха направени писмени предложения от страна на директорите за съкращаване на част от непедагогическия персонал, съгласно разпоредбите на чл. 12, ал. 1 и ал. 5 от Наредба № 3 от 18 февруари 2008 г. за нормите за преподавателска работа и реда за определяне на числеността на персонала в системата на народната просвета. Освен това с преминаването към кетърингово хранене целият персонал в кухните беше запазен и пренасочен към групите в детските заведения. Но за някои от тях самите директори не могат да осигурят заетост. След наложилото се увеличение на работните заплати, считано от 01.01.2013 г., съгласно Наредба за изменение на Наредба № 1 от 2010 г. за работните заплати на персонала в звената от системата на народната просвета (обн. ДВ, бр. 14 за 2013 г.) този недостиг достигна сумата от 51 264 лева (Приложение 2). Тъй като по населените места групите в детските заведения са със смесени възрастови групи, то средствата по единния разходен стандарт за дете са крайно недостатъчни, за да покрият разходите по изплащане на заплати и осигуровки от работодателя (делегирана държавна дейност). Съгласно моя Заповед № 720/09.04.2013 г. директорите следва да изработят нови щатни разписания, считано от 01.05.2013 г., като намалят броя на непедагогическия персонал съобразно собствените си предложения – общо 8 щатни бройки помощен персонал за цялата община.
Като Приложение 3 Ви представям първоначален план на бюджета по параграфи със съответната методика за формирането му (Заповед № 305/27.02.2012 г. на Кмета на община Казанлък за утвърждаване формули за разпределение на средствата по ЕРС за 2012 г.) и съответния отчет по параграфи за 2012 г. на всички детски градини, а като Приложение 4 – първоначален план на бюджета за 2013 г. и методиката за формирането му (Заповед № 352/22.02.2013 г. на Кмета на община Казанлък за утвърждаване формули за разпределение на средствата по ЕРС за 2013 г. ).
4. Какви са резултатите и ефектът от въвеждането на кетъринговото хранене в учебните и детските заведения?
Политиката през последните 15-20 години да се правят частични ремонти и кърпежи е довела до разхищение на общински средства и наличие на сграден фонд и остаряла материална база на детските заведения. До приключване през м. септември 2012 г. на финансово неизгодния за Общината договор за доставка на храни на цени, многократно надвишаващи пазарните, се извърши процесът на преструктуриране на кухненските блокове на детските заведения (общо 29 детски градини и 4 детски ясли) в разливни и разработване на нови технологични схеми. На този етап не беше възможно да се регистрират като кухни, тъй като трябваше да се преоборудват с техника, отговаряща на изискванията и в размер приблизително 825 000 лева (по 25 000 лв. на детско заведение, независимо с колко групи е). Ремонтните дейности на стойност 12 781,58 лв. бяха извършени от звеното за строителни дейности към Община Казанлък, след което кухните бяпа приети от РЗИ – Стара Загора като разливни. През м. септември 2012 г. всички детски заведения на територията на общината преминаха на доставка на готова храна с цел икономическа ефективност и постигане на максимален резултат с минимално вложени финансови средства. Изготвянето на менютата е съгласно Закона за храните, действащите към момента законови и подзаконови актове и нормативни изисквания (Наредба № 9/16.09.2011 г. за специфичните изисквания към безопасността и качеството на храните, предлагани в детските заведения и училищата; Наредба № 6/10.08.2011 г. за здравословно хранене на децата от 3 до 7 години в детските заведения; Наредба № 23 от 2005 г. за физиологичните норми на хранене на населението; сборници с рецепти и други). Ежедневният контрол по качеството на храната се упражнява от РЗИ – Стара Загора. В същото време са направени икономии на потребено електричество и вода. За сравнение са взети данните от последното тримесечие на 2011 г. и 2012 г. – за м. октомври 2012 г. средно 57,82 % по-малко е потреблението на електрическа енергия в сравнение със средното за м. октомври 2011 г.; за м. ноември 2012 г. средно 28,64 % по-малко е потреблението на електрическа енергия в сравнение със средното за м. ноември 2011 г.; за м. декември 2012 г. средно 29,78 % по-малко е потреблението на електрическа енергия в сравнение със средното за м. декември 2011 г. (данните са взети от Енергиен доклад за Община Казанлък, представен от „ЕВН България Електроснабдяване” ЕАД)
Тъй като една от целите в управленската програма за община Казанлък в периода 2011 г. – 2015 г. е да се въведе използването на „кухня – майка” за доставяне на храна по детските заведения, през 2012 г. с част от средствата, предоставени по Договор за разбирателство № Д02-33/13.09.2012 г. с „Ветроком” ЕООД, гр. София, беше извършена доставка на стопански инвентар за Детска млечна кухня, гр. Казанлък на стойност 28 455,60 лева. Това е недостатъчно, за да може да функционира като институция, чрез която детските заведения да получават качествена и здравословна храна, затова кандидатствахме в Национален доверителен екофонд още през м. август 2012 с проект „Внедряване на мерки за енергийна ефективност на Детска млечна кухня, гр.Казанлък”. Общата му стойност е 262 849,64 лв, като 10 % е съфинансиране (на стойност 26 284,96 лв.). Проектът е одобрен на първи етап и предстои окончателната му оценка. Заложени са следните дейности: строително-ремонтни работи, включващи топлоизолация на покрив и стени и подмяна на дограма; авторски надзор, строителен надзор, инвеститорски контрол.
Уважаеми господин Самарски,
Искрено се надявам да се съгласите, че за една година време не е възможно условията във всички детски заведения на територията на общината да се подобрят значително. Но сигурно ще се съгласите, че нямаме взети решения на парче и половинчати мерки. Предприетите действия дават добър резултат и се отчитат от колективите на детските заведения като правилни. Всички последващи промени в организацията и функционирането им ще произлязат от тях и ще се съгласуват с Общински съвет – Казанлък. Считам, че цялото ръководство на Община Казанлък е доказало, че работи не само за опазване живота и здравето на децата в детските заведения, а и за качествен образователен и възпитателен процес в учебните заведения.
С уважение,
ГАЛИНА СТОЯНОВА
Кмет на община Казанлък
Последвайте PRESSTV вече и в Telegram