Няма начин да бъде наложена пълна забрана за движение на каруци на територията на община Казанлък, защото Законът за движение по пътищата /ЗДвП/ го разрешава. Няма начин и да бъде ограничение ползването им и в тъмната част на денонощието, защото отново в ЗДвП няма такава забрана.
Така общинските съветници от Казанлък се оказаха с вързани от закона ръце и не успяха вкарат тези така искани от гражданството промени в местната Наредба №30, регламентираща и движението на каруци.
Шумната дискусия по темата във Фейсбук, проведената кръгла маса с вицето Валери Симеонов, заседанията на старейшините, политическите заявления в публичното пространство, становищата на институциите предварително бяха обречени на импотентност, за което Пресс ТВ още през ноември предупреди, тъй като усилията да бъде коригирана Наредбата ще срещне съпротивата на няколко закона. А те са „по-високият“ нормативен акт, който не може да бъде преодолян, освен ако депутатите не се намесят и не ги ревизират. Така и стана.
Но още в самото начало на обществената истерия, на 27 октомври м.г., предизвикана от трагедията на пътя с двама млади, загинали заради каруца, стоеше фундаменталният въпрос: Как се контролира движението на ППС с животинска тяга?
И, разбира се, подвъпросите, не по-малко сериозни: Кой извършва контрола? Кога го упражнява? Какви са санкциите? Колко са наказанията? Защо са наложени? Какъв е ефектът?
В началото на ноември 2018г. стана ясно, че горните въпроси нямат отговор, а ефектът от действащата към момента Наредба №30 е нулев.
Единствената статистика се изчерпваше с чиновническия факт, че на територията на общината има регистрирани 281 каруци. Т.е. боядисани са в жълто и имат синя табелка с номер. Това в следствие на Решение №1024 от 2014г. на общинския съвет в Казанлък, с което се въвежда режим за регистрация на каруците.
Никой не извади статистика на броя санкции и видовете нарушения. Само беше припомнено, че в града важат определени очертания, извън които могат да се движат въпросните ППС-та, макар на доста места да липсват пътни знаци за това.
На 1 ноември само за няколко часа полицаите спряха от движение 44 каруци в града. Екип на Пресс ТВ видя как нерегистрирани ППС-та с животинска тяга бяха ескортирани до репатриращия паркинг в Казанлък, където престояваха, докато собствениците им намерят с какво да ги откарат обратно към дома им. Други каруци бяха откарвани в база в село Овощник, но оттам пускани, за да се приберат по черни пътища на собствен ход към квартала до казанлъшкия блок „Кармен“.
На 28 февруари местният парламент обсъждаше промени в Наредба №30, така че те да намалят обществената нетърпимост към каруците, но както се казва „Напънала се планината и родила мишка“.
Защото първо стана известно, че общинската администрация въобще не е наясно колко коне се отглеждат в района и не е изисквала ветеринарен паспорт на конете за впряг. Тепърва ще ги регистрират собствениците им по Закона за ветеринарно-медицинската дейност, който закон въобще не е от вчера. Това записаха старейшините като поправка в Наредбата.
Новата, закъсняла норма, вече налага всеки кон да притежава паспорт и едва след това да получава и паспорт от община Казанлък, че е годен като животинска сила за ППС.
Собствениците на ППС с животинска тяга, вече ще са длъжни в 14-дневен срок след придобиването на каруцата да я регистрират в кметството по местоживеене. Също двуседмичен е срокът за бракуване на каруца или смяната на собственика й, обстоятелства, които трябва да се декларират в кметството. Всичко това е, естествено, е доброволно.
Кочияшът трябва да носи в себе си регистрационния талон на каруцата и паспортите на коня, а ППС-то трябва да има два бели или жълти светлоотразителя отпред, два червени светлоотразителя отзад, а при движение през нощта и при намалена видимост – отзад вляво светещо тяло, излъчващо бяла или жълта, добре различима светлина. Светлоотразителите трябва да са разположени симетрично от двете страни на превозното средство. Това налага ЗДвП, но досега го нямаше в Наредба №30.
Абсолютно безсилни бяха местните парламентаристи да ревизират факта, че ЗДвП позволява дете на и над 12 години да може да управлява каруца, а под 12 години може да е с придружител над 16 години.
Друга корекция, внесена от съветниците бяха глобите, вдигнати до 100лв. при нарушение.
Законът за административните наказания не позволява конфискация на имущество, по-скъпо като цена от размера на глобата. На практика това означава, че е невъзможна конфискацията нито на каруца, нито на кон. Затова представителите на казанлъчани в малкия парламент гласуваха комичния текст, че актосъставителят на нарушител може да задържа и иззема веществени доказателства, свързани с установяване на нарушението. Не става ясно какви са тези веществени доказателства. Възможно ли е в това число да влизат, например, брадвата, която си кара в каруцата нарушителят или камшика, с който „управлява“ животното? Или превозвания товар, който пък може да е чужда собственост.
Напънът да бъде вкаран ред в движението на каруците в общината, който толкова искат съгражданите ни, е почти безплоден. Липсата на контрол е крещяща, самодоволството от това на притежателите на каруци, все по-фрапантно.
В хода на обществения дебат по острия, наболял и неглижиран проблем се появи категоричното мнение, че драстично трябва да се промени Законът за движението по пътищата. От 190 члена в него едва четири реда се отнасят за каруците.
Тогава следва на ход да са народните представители. Ако Казанлък се прочу у нас и даде повод на всички медии отново да отключат темата с цялата й актуалност, то Града на розите даде и цели двама депутата в парламентарната комисия по транспорт – в лицето на председателя й Халил Летифов /ДПС/ и на члена й Борис Кърчев /ГЕРБ/.
Последвайте PRESSTV вече и в Telegram