Председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Стефан Чайков подписа договора за изработване на разширен идеен проект за обект: Път ІІІ-5004 Обход на гр. Габрово от км 0+000 до км 31+000, тунел под връх Шипка с дължина 3220 м от км 24+400 до км 27+620“. Проектът се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез ОП „Транспорт“ 2007-2013 г.
Изготвянето на разширения идеен проект, след проведена обществена поръчка, е възложено на консорциум „Мости”, в който участват: „Мости България” ООД и „Мости Катовице” Сп.зо.о. От името на изпълнителя договорът подписа инж. Ева Панамска, упълномощен представител на консорциума. Стойността му е 104 232,40 лв. без ДДС, а срокът за изпълнение – 120 календарни дни.
Изработването на идейния проект е една от стъпките за стартиране изграждането на тунел под връх Шипка. В момента Агенция „Пътна инфраструктура“ изпълнява проекта за „Път III-5004 „Обход на гр. Габрово“ от км 0+000 до км 31+000, участък от км 0+000 до км 20+124.5 и етапна връзка от км 0+000 до км 3+130“. Той включва строителството на участък от 23,254 км, етапна връзка на обхода със съществуващия път І-5 (3,1 км) и изработването на разширен идеен проект за тунел под връх Шипка. Проектът е разделен на 5 етапа. Изпълнението на първия етап – рехабилитацията на участък от 7,6 км, завърши в края на миналата година. В момента се работи по втория етап. Той е с дължина 3,2 км и включва рехабилитацията и реконструкцията на съществуващия път. Трасето минава западно от кв. „Войново“ и завършва при с. Чехлевци. Третият, четвъртият и петият етап са изцяло ново строителство. Третият етап /5 км/ е от пътното кръстовище с път III-4404, с. Чехлевци до п. в. „Дядо Дянко“ в Габрово. Четвъртият етап /4,1 км/ е от п. в. „Дядо Дянко“ до кв. „Радецки“ и предвижда построяването и на етапна връзка на обходния път на Габрово с Шипченския проход /3,1 км/. В петия етап е построяването на участък от 10,5 км, включващ и тунела под Шипка с дължина около 3,2 км. Тунелът е предвиден за изграждане до 2020 г.
Проектът е част от Трансевропейски транспортен коридор ІХ Букурещ – Русе – Димитровград – Александруполис и е възлова точка при движението в посока Север – Юг. Чрез него се осъществява преминаването през Стара планина в централната част на България. Основните транспортни направления, които ще обслужва са: Русе – Велико Търново – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа) и Оряхово – Севлиево – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа).
Пътища срещу екология
Въпреки решението на ВАС представители на екологичните организации определиха договора за проектиране на тунела под Шипка като прибързана стъпка.
Андрей Ковачев от Коалиция „За да остане природа в България“ припомни, че обходът на Габрово и тунелът като негово продължение са предвидени за финансиране с пари от ЕС (макар и още да няма апликационна форма) и след жалбата в Европейската комисия има голяма вероятност да започне наказателна процедура срещу държавата.
Според него в сегашния си вид проектът няма как да получи европейско финансиране, което означава да не бъдат възстановени средствата и по строителството на обхода на Габрово.
„Предупредили сме правителството за жалбата в Европейската комисия, но то явно не зачита европейското законодателство“, заяви той.
Възраженията на еколозите са, че в сегашния си вариант подходът към тунела под Шипка минава през една от най-дивите части на парк „Българка“ – долината на Козята река, където се намират местообитания на мечка, вълк и рис.
За да се съхрани природата в района, от Коалиция „За да остане природа в България“ подкрепят вариант за два пъти по-дълъг тунел (7.4 км), с който ще се избегне навлизането на пътя към него в природния парк. Според информация на интернет-страницата на екологичната организация такава алтернатива е разработена още през 2008 г., но впоследствие изчезва от заданията на проекта.
Според Томислав Дончев жалбата на екоорганизациите не спира автоматично проекта, но бъдещето му ще зависи от преценката на Европейската комисия.
Той обаче смята, че вариантът за 7-километров тунел означава да няма тунел под Шипка, тъй като строителството е поне два пъти по-скъпо и при прогнозния трафик няма как да бъде финансирано.
Според министъра на транспорта Данаил Папазов тунелът под Шипка е сред приоритетните проекти по ОП „Транспорт“ за следващия програмен период.
Последвайте ни и в Телеграм