За 4 години са договорени 0 лева за магистрали с европари

България не е договорила с Европейската комисия нито един пътен проект по програма „Транспорта свързаност“ 2021 – 2027 г., въпреки че половината от програмния период е изтекъл. Това показва проверка на Mediapool в публичния модул на системата за еврофондовете ИСУН 2020.

Бюджетът на програмата е 3.7 млрд. лв., като реално изплатените суми до този момент са едва над 147 млн. лв., което е под 4 на сто.

До момента са подписани 13 договора за над 2.2 милиарда лева, сочи справката в ИСУН.

Одобрени са 12 проекта на стойност 1.16 милиарда лева по програма „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г., съобщи заместник-министърът на транспорта Димитър Недялков по време на откриването на Логистична Бизнес Конференция 2024, организирана от списание „Логистика“ в София, предаде пресцентърът на транспортното ведомство.

Нулево е договорянето на средствата за пътна инфраструктура с бюджет от 1.37 млрд. лева, както и за интермодалност в градски условия за 92 млн. лв.

Железопътни проекти

Най-добро е изпълнението на железопътните проекти, където са договорени близо 73 на сто от средствата. Причината за доброто изпълнение е, че масово се довършват обектите от изминалия програмен период 2014 – 2020 г., след като за 10 години България не успя да завърши нито един от тях.

Така в момента се довършват жп участъка Елин Пелин – Костенец (1.3 млрд. лв.) и Пловдив – Бургас (731 млн. лв.). Те трябва да бъдат завършени до 2027 г., но дотук свършва добрата новина. Лошата е, че заради забавеното строителство България ще трябва да извади повече пари от собствения си бюджет (1.028 млрд. лв.), докато средствата от безвъзмездната европейска помощ възлизат на 1.013 млрд. лв.

Целият бюджет за жп инфраструктура през настоящия програмен период е близо 1.4 милиарда лева, като близо 1.2 млрд. лева от тях са безвъзмездна помощ. От тях към момента са разплатени близо 104 млн. лв. (7.5%), показва справката в ИСУН 2020.

Магистрали

И ако при железопътното строителство по-голямата част от парите поне са договорени, то тези за пътища са на нула при бюджет от 1.37 милиарда лева.

Това става въпреки че бяха направени първи копки на тунела под Шипка и на магистралата Русе – Велико Търново. Строителството на митичния тунел под връх Шипка беше спряно тази година заради грешки и пропуски в документацията и сбъркани кадастрални карти и няма яснота кога ще продължи.

Строителството на магистралата Русе – Велико Търново също е в застой и не се работи, въпреки че първата копка беше направена още през декември 2023 г.

Към момента от пътната агенция официално не са коментирали защо се бавят с внасянето в Европейската комисия финансирането на тези два проекта.

Третият, който е планиран за финансиране по програма „Транспортна свързаност“ е скоростният път през Кресненското дефиле – последният участък на магистрала „Струма“. За него държава и природозащитници не могат да се разберат от 20 години откъде да мине пътят. И така все още няма яснота окончателно кой вариант ще се реализира.

Итермодалност

Третата приоритетна ос на програмата е подобряване на интермодалността, иновации, модернизирани системи за управление на трафика, подобряване на сигурността и безопасността на транспорта с бюджет от 788.8 млн. лв.

От тях са договорени 158 млн. лв. по 5 проекта. Това са модернизацията на жп гарите в Стара Загора и Нова Загора (22 млн. лв.), проучвания за внедряване на ERTMS в жп транспорта (6.2 млн. лв.), разширяване на ГИС на НКЖИ (21.4 млн. лв.) драгирането на пристанище Бургас (70.3 млн. лв.) и рехабилитация на вълнолома на пристанище Бургас (38 млн. лв.).

До края на годината предстои да бъдат отворени процедури за изграждане на зарядни станции за алтернативни горива по пътищата и в пристанищата, както и за подпомагане на интермодални оператори, съобщи заместник-министърът на транспорта Димитър Недялков.

Бюджетът за изграждане на зарядни станции за алтернативни горива е 92 млн. лева. От тях 42.4 млн. лева са за изграждане на зарядна инфраструктура за електрически превозни средства по европейската транспортна мрежата (TEN-T), а 49.6 млн. лева са за изграждане на инфраструктура за алтернативни горива в пристанищата, уточни Димитър Недялков.

По проекта за подпомагане на интермодални оператори са осигурени 34.5 млн. лева. Допустими кандидати са всички оператори на жп терминали, пристанищни оператори, както и оператори на логистични и спедиторски терминали във вътрешността на страната, посочи заместник-министърът на транспорта.

Той отбеляза още, че безопасността и сигурността на превозите е тема, с която е лично ангажиран. „В последните месеци проведох много разговори с всички отговорни институции за стартиране на действия, гарантиращи безопасния превоз на стоки в страната. В диалог сме и с всички пристанищни оператори за предприемане на съвместни мерки за ограничаване достъпа до пристанищата на претоварени тежкотоварни автомобили“, каза Димитър Недялков.

По думите му това ще има сериозен превантивен ефект, който ще дисциплинира товародателите и превозвачите, така че да не допускат по пътищата претоварени превозни средства, които освен, че разрушават пътната инфраструктура, са опасни за останалите участници в движението.

Автор: Лили Границка

Източник: mediapool.bg, Гласове

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram