Единствената у нас икона на покровителя на Ирландия св. Патрик е изографисана от Петьо Ганин – най-старият казанлъшки художник. Тя се намира в знаковия девически манастир „Св. Николай“ край Мъглиж. Художникът е роден на днешната дата през 1869 г.
Стенописът е уникален не само за България, а и за целия Балкански полуостров. Рисуван е през 1909 година. В съседство художникът рисува светите братя Кирил и Методий. Поръчката била дадена от ирландския благодетел Пиърс О’Махони, който по онова време съгражда в София приют за 32 българчета – сираци от останалата поробена Македония.
До главата на светеца, увенчана с митра, Петьо Ганин написал „Св. Священомученика Патрикиа епископа Прускаго”, до краката му – „Съ иждивението на ирландеца О`Махони”.
Дарителският надпис и митрата дават основание в печата да се появяват версии за тази фреска, които се свеждат до следното: че Петьо Ганин не е рисувал св. Патрикий Пруски, а патрона на Ирландската католическа църква св. Патрик; че в Мъглижкия манастир е създаден синкретичен култ към св. св. Кирил и Методий и св. Патрик Ирландски като модел за обединяването на Източната и Западната църква, което илюстрира фреската и че създатели на култа са архимандрит Йосиф Бакърджиев, управляващ тогава Старозагорската епархия, ирландският мисионер Пиърс О`Махони и казанлъшкият зограф Петьо Ганин. А някои тълкуват изображението, че светите солунски братя са колкото православни, толкова и католически светци, даже големият кръст, който св. Кирил Философ издига в центъра на фреската, е католически.
Но какво свързва светите братя със св. Патрикий Пруски? Градът Пруса се намира в полите на планината Олимп в Мала Азия, където е бил манастирът „Полихрон”, в който св. св. Кирил и Методий създават славянската азбука и богослужебни книги. Преди тях по тези места Христовото слово е разпространявал св. Патрикий Пруски. Това е схванато много добре от тогавашния старозагорски митрополит Панкратий, който поръчал да се изрисува друга фреска над главите на св. св. Кирил и Методий и св. Патрикий Пруски, която изобразява светите братя в манастирската килия в „Полихрон” в момент на работа върху създаването на славянската азбука и книги. Двете фрески образуват диптих, като фигурата на св. Патрикий Пруски с надписа си определя мястото на действието в горната фреска.
Последвайте PRESSTV вече и в Telegram