„Дяволът е в детайлите“ и факт ли е мнението? Какво мислят старозагорци

Ds olil

Кои са основните характеристики на един факт и как да се разграничават те от личните позиции и мнения. Това научиха жители на Стара Загора по време на поредния семинар на Mediapool „Върни си контрола върху социалните мрежи! Научи се как да разпознаваш истинската информация“, провел се на 6 ноември в сградата на общината.

С присъстващите около 60 души, сред които ученици и студенти, служители на общината и местни журналисти бе обсъдено как фактът винаги може да бъде проверен и потвърден, защото той представлява конкретна статистика, решение, становище или закон.

Журналистите на Mediapool разказаха на старозагорци каква е разликата между дезинформацията, малинформацията и мисинформацията и как могат да ги разпознават.

Участниците в събитието разбраха повече за видовете вредно съдържание онлайн като пародията, подвеждащата информация и изцяло фабрикуваното съдържание и разгледаха примери как те могат да ги подведат и в ежедневието.

Екипът на Mediapool дадe ценни насоки на хората как да проверят дали един сайт е достоверен, или не. Ако на него няма данни за собствеността му, имена на редакционния екип, контакти за обратна връзка и политика за обработка на лични данни, той е напълно анонимен и не може да му се вярва.

По-младите хора в аудиторията признаха, че използват само социалните мрежи, за да се информират за случващото се. От екипа на Mediapool им обясниха пред какви рискове са изложени – да приемат нечие мнение за факт, да тиражират без да искат лъжа или пропаганда, а харесана и споделена от тях пародия да бъде приета по коренно различен начин и да им доведе главоболия с онлайн тролове.

Участниците в дискусията разгледаха различни примери с подвеждащо съдържание като изображения, използвани с манипулативна цел и в грешен контекст, снимки, генерирани с изкуствен интелект, дийпфейк видеа, които сериозно могат да навредят на здравето и личните им финанси.

Жителите на Стара Загора се запознаха и с ценен набор от дигитални инструменти, с които да разпознават по-лесно фалшивото съдържание – като приставки за обратно търсене на изображение и сайтове за проверка на факти.

Чрез няколко практически задачи участниците разбраха как предразсъдъците ни могат да променят мирогледа ни и начина, по който приемаме и интерпретираме една информация и именно затова е важно да търсим потвърждение на една информация от поне 3 независими източника.

На семинара присъстваха и част от домакините от община Стара Загора, като секретарят на общината Николай Диков отправи приветствени слова и благодари на журналистите на Mediapool.

„Кое е това, което управлява истинския живот? Дали сме ние, или социалните мрежи, които за жалост ни заливат с фалшиво съдържание, с фалшиви новини, с фалшиви профили, с неистински хора“, коментира Диков. Според него това е много голям проблем, защото както променя личностните представи, така води и до сериозни деформации в обществото.

„Истината не е дума срещу дума, истината – това са фактите“, отбеляза Диков. Той допълни, че подобни форуми са важни, тъй като са насочени към „открито и честно говорене за този проблем, който води до много тежки последствия“.

„Заедно като общество, като хора и като част от истинския, а не от виртуалния живот, трябва да полагаме усилия да бъдем грамотни и да имаме ресурсите, с които да разпознаваме истината от фалша”, отбеляза Николай Диков.

Семинарът на Mediapool в Стара Загора е част от проекта за медийна грамотност „Be MediaWise Bulgaria“ на световно известния американски институт за журналистика „Poynter“ и неговата международна инициатива за дигитална медийна грамотност „MediaWise“.

В рамките на инициативата „Poynter“ е реализирал проекти в Бразилия, Гватемала, Франция, Испания, Турция, а вече и в България.Основан през 1975 г. от вестник „Tampa Bay Times“, „Poynter“ обучава журналисти от цял свят да следват стандартите в професията, а през 2015 г. даде началото на Международната мрежа на организациите за проверка на фактите (International Fact-checking Network).

Проектът е насочен към различни групи от населението – ученици, студенти, пълнолетни граждани, пенсионери, както и уязвими социални групи. Другите партньори на „Poynter“ в българския проект са Фондация „Заедно в час“ и Американският университет в България.

*Тъй като бихме искали да получим обратна връзка за полезността на нашите статии за медийна грамотност, една от които е тази, която току-що прочетохте, моля, участвайте в нашата анкета. /.mediapool.bg

Последвайте ни и в Телеграм