Депутат от Казанлък с инициатива за промени в Закона за предучилищното и училищното образование

Ds olil

Образованието е приоритет в програмата на политическа партия „Възраждане“ и по тази причина формацията предложи за разглеждане проектозакон за промени в Закона за предучилищното и училищното образование. Това каза на пресконференция в пресклуба на БТА в Казанлък Димитър Пашев, народен представител и председател на партията в Казанлък. На пресконференцията присъства и д-р Калин Калинов, член на местната структура на „Възраждане“. 

Сред предложените промени е въвеждане на мандатност на директорите на училища. „В момента един директор може да заема длъжността до пенсиониране. Има такива директори, които феодализират училищата си и ги политизират, назначавайки хора, близки до тях“, коментира Пашев. Според него конкурсите за длъжността са непрозрачни и това дава възможност на управляващите партии да оказват влияние върху Регионалните управления на образованието (РУО). „В Казанлък директорите са назначени именно по този начин“, каза още той. „Възраждане“ предлага и промяна в начина на провеждане на конкурсите, както и в състава на комисиите. 

Друго изменение, което партията предлага, е отпадането на атестацията на педагогическите специалисти. „Тук няма обективен критерии и всичко е формализъм. Атестацията не показва реалната дейност на един учител“, посочи Димитър Пашев. Той изрази мнение, че обученията, през които преминават педагогическите специалисти, не са качествени и по тази причина квалификационните кредити не могат да бъдат показателни. „Учителската дейност е учебно-възпитателна и трудно може да се оцени по съществуващите в момента критерии“, смята още той. 

Димитър Пашев коментира, че според партията трябва да се въведе изискване за минимум десет години педагогически стаж за началник на РУО, както и минимум пет години стаж за експерт. „Не е редно експерт с една година стаж да има право да дава методическа помощ на учители“, посочи той. 

В законопроекта на „Възраждане“ влиза и въвеждане на принцип на изграждане на национално самочувствие, родолюбие и национална принадлежност, каза още Димитър Пашев. „Тук пропускът на законодателя е, че това е набелязано като цел в съществуващия закон, но без да се уточнява принципа, по който да се осъществи и в училищната програма това остава на заден план“, коментира народният представител. „Нещата в страната вървят в много погрешна посока поради причината, че институциите в образованието и здравеопазването са търговски дружества“, посочи още той.  

По думите на Пашев четирите учителски синдиката изказват положително становище относно законопроекта на „Възраждане“. „Ние познаваме проблемите и ще се борим за необходимите промени в образованието“, категоричен беше Пашев. 

bta.bg

Последвайте ни и в Телеграм