Тунелът под връх Шипка трябва да се намира на 1 километър западно от прохода със същото име и на 1 километър източно от връх Малуша. Северната част на тунела излиза в област Габрово, а южната в област Стара Загора. По предварителни сметки той трябва да намали времето за пътуване между двете области наполовина – ако сега пътят между Казанлък и Габрово се взима за около час, през тунела трябва да е най-много 30 мин.
Това, освен че дава директен достъп до магистрала „Тракия“ на тази част от Севера, отваря и връзката надолу към Турция, като завършва коридора Русе – Свиленград.
Тунелът под Шипка ще е с дължина 3.2 км. Целият заход обаче включва още 4 по-малки тунела – съответно 171 м, 240 м, 90 м и 290 м, 6 моста и 1 подлез.
До една от последните пресконференции на строителния министър Гроздан Караджов за този проект имаше избран изпълнител – в средата на миналата година АПИ даде поръчката на консорциум между „Пътни строежи – Велико Търново“, „Пътинженерингстрой-Т“ и „Хидрострой“ на Велико Желев. Ден след това Караджов каза, че не намира за редно тунелът да бъде само с две ленти за движение и затова иска той да бъде преработен.
Според отговорите на МРРБ до „Капитал“ към момента има само предварителен технически проект за откритата част на пътя, разработен през 2008 г., и разширен идеен проект за тунела, завършен през 2018 г. Подробен технически проект за самия пробив няма – той е трябвало да бъде направен като част от настоящата поръчка, следователно тепърва трябва да се изготвя.
„Освен това е необходима проверка на наличните инженерни мрежи, попадащи в обхвата на пътя, тъй като е възможно в изминалия период да са настъпили промени в изградените инженерни мрежи и съоръжения. Нужно е изготвянето и на проектни решения за реализиране на мероприятията, свързани с опазване на околната среда, формулирани в Решението по ОВОС на МОСВ“, отговарят от министерството.
Всичко това звучи точно така, както и ще бъде – отнемащо време. Според досегашните срокове за технически проект се дават 240 календарни дни, а за строителство – 1280 календарни дни. Това значи, че, освен ако новото ръководство на АПИ и МРРБ не променят кардинално нещо в процеса, най-ранният срок за завършването на тунела е 4 години и половина. Тези срокове са за двулентов път, добавянето на ленти най-вероятно ще увеличи и времето.
Хубавата новина е, че парите за този проект са почти гарантирани – той най-вероятно ще попадне в новата програма „Транспорт“, която предстои да бъде одобрена.
Източник: capital.bg
Последвайте ни и в Телеграм
Ако искате един строеж да не стане никога,но все пак да се правиш ,че правиш нещо, направи малка промяна на проекта , или обяви нова обществена поръчка. Всичко почва от начало. Тунел под Шипка ще стане само, ако се върне Борисов на власт.Тогава и Струма може да се довърши и Хемус, ще се сбъдне. Докато джипката е в гаража и от нея не се размахва пръст на строителите и на тези дето трябва да ги контролират и натискат, само ще трошим пари и ще си говорим празни приказки, но няма да имаме нищо построено.От тук нататък на Евро средства няма да можем да разчитаме, защото новоуправляващите, колкото и здрави връзки да имат в българските медии, икономика, банки и политика ,в ЕС са крадливо,нищо и половина.На такива хора Европа пари не дава. Борисов беше име и го уважаваха, новите не искат, дори да ги срещат по коридорите в Брюксел.
Пълни глупости.Велоалея няма ли да има?
Тунел там има още от 80-90-те!
ама нали трябва да се налапат едни пари.. по лесно е да се чаже, че ще се срои от нулата.. малко маламашката и боя и ще си изглежда като току що построен!