Колко ли струва изложбата на гражданите на Казанлък?…
Разбрахме, че кметицата ще научи французите на култура, разбрахме, че Бойко Борисов дори и снимка не си направи с кметицата на Казанлък, разбрахме, че се е прожектирал филм за Казанлък с привкус на сватбен клип…но колко струва този воаяж до Париж…не разбрахме. По Закона за достъп до обществена информация сме пуснали до Галина Стоянова – кмет на гр.Казанлък писмо с питане, но дали ще ни отговори…? ще ви информираме.
Трудно е да се отговаря на тези питания…така е, но казанлъчани искат да знаят, Колко е струвала разходката на кметицата и делегацията с нея на казанлъчани?
Но пък журналистите от сайта Биволъ са си направили тяхно разследване за това Колко струва изложбата „Епопея на тракийските царе – археологически открития в България“ за българите?… и как правителството се е погрижило за това…ето и тяхната статия:
Българският данъкоплатец финансира Лувъра
В договора не са предвидени никакви отчисления от приходите за българските музеи. Няма застраховка, а държавна гаранция за безценните експонати.
Биволъ се сдоби с поверителния договор между Министерството на културата и Лувъра за изложбата „Епопея на тракийските царе – археологически открития в България“. От него става ясно, че българската държава е поела най-съществената част от разходите за организацията на събитието. Отчисления за българските музеи и автори от приходите на Лувъра не се предвиждат.
Според Мрежата на европейските музейни организации (NEMO) към Съвета на Европа, наемането на музейни изложби, освен културни и цивилизационни измерения, има и един практичен аспект, а именно финансовия. Това дава възможност големите европейски музейни институции с голям туристопоток и съответно оборот от продажба на билети, рекламни материали, сувенири и т. н., да споделят своите „скромни“ приходи с развиващи се музеи с малък туристически оборот. За 2014 г. музеят „Лувър“ в Париж има 9 милиона посетители. На практика за година през залите на световноизвестния музей, преминават повече посетители, отколкото са жителите на Република България.
Като отнесем това към скандално известната изложба на тракийските съкровища в музея „Лувър“, става ясно, че не просто няма такова споделяне, а на всичко отгоре българската страна е ощетена финансово.
Обичайната практика при подобни международни изложби е приемащият голям европейски музей да заплати за следните разходи:
– Застрахователна полица. Вместо застраховка от френската страна, българската страна издава държавна гаранция в размер на 1 млн. лв. С тези 1 милион лева българската държава ще овъзмезди сама себе си, ако бъдат унищожени тракийските съкровища. Или по-право българската държава, която е собственик на експонатите ще се овъзмезди за сметка на българския данъкоплатец.
– Всички разходи по консервация-реставрация на предоставените за изложбата предмети; опаковката, транспорта, застраховката на експонатите, както по времето на транспортирането, така и по време на експонирането им пред публика.
– Авторските права за изработването на каталога на изложбата, брошури и съпътстващи материали. В случая с нашата изложба в Лувъра това е покрито финансово от българския данъкоплатец.
Обикновено големите европейски музеи наемат изложби от малките развиващи се музеи, като правят отчисления от цената на билета за гостуващите експозиции.
Сключеният от Министерството на културата Договор не предвижда такава опция. Това значи, че музеят „Лувър“ задържа всички приходи от билетите за изложбата. Едновременно с това седемнадесетте български музеи, които са предоставили експонати за изложбата във Франция, са получили заплащане за своите експонати от българската държава. Ние не знаем сумите, които са изплатени на българските музеи, но сме сигурни, че те са за сметка на българския данъкоплатец.
Абсурдна е и ситуацията с каталога от изложбата. Според договора, министърът на културата изкупува авторските права на българските автори на каталога на изложбата и ги предоставя безвъзмездно на френската страна. Остава неясен тиражът на каталога, но от договора става ясно, че каталогът ще се продава от френска страна. Продажната цена на каталога е 50 евро.
Консервационно-реставрационните дейности на предметите, участващи в изложбата, са организирани направо цинично. Създаден е фонд за дарения в полза на изложбата в музея „Лувър“, от който фонд ще бъдат покрити неговите финансови задължения. Фондът набира пари от територията на България, от български физически и юридически лица. Сред тях се открояват имената на видни родни бизнесмени като Цветелина Бориславова. Така България, най-бедната страна в ЕС, набира дарения не за собственото си културно наследство, което е в критично състояние, а за да подпомага един от най-богатите музеи в света.
На фона на тези абсурди, разкритата цена от 60 евро дневни командировъчни за министерските представители в Париж, „съответстващи на френските стандарти“, е дребен детайл. Но след като обществото дълго време беше занимавано с пословичните 35 евро командировъчни за българските певци, редно е да го споменем.
Последвайте PRESSTV вече и в Telegram