Манол Генов, БСП: Тол системата наистина се оказа печатница за пари за нечий джоб

Ds olil

Тол системата да стане предмет на работа на правораздаването. Време е за търсене на отговорност

Декларация от името на парламентарната група на „БСП за България“

Тол системата на страната ни е сред най-спорните теми в сектора на пътищата и регионалната политика – и за превозвачи, и за властта, и за експертите, и за обществеността. Дойде време тази тема да е интересна и за Сметната палата, за Агенцията за държавен финансов контрол, за МВР и прокуратурата. Трябва да сме оптимисти и да вярваме, че е близо денят, в който тол системата в България ще стане предмет на работа и на българското правораздаване.

Сега ще цитирам две реплики по темата, придобили известност през тези години.

„Толът е печатница за пари, изкарвайте си пари, защо го инвестираме това? Не може само да бъркаме у готовите парти на приходните агенции.“

Познахте ли на кого е това прозрение? Да, познахте – на бившия премиер Бойко Борисов са думите, произнесени от джипа на 27 юни 2019 г., докато се вози по строящата се магистрала „Европа“. В това време бившият регионален министър му приглася от задната седалка.

„Най-евтината тол система в Европа имаме“ е друго прозрение на бившия премиер, изпуснато по време на изслушването му в парламента през февруари 2020 г. Същата песен припяваше и една министърка на регионалното развитие дълго след това, без значение дали си вярваше, или така ѝ бяха казали да казва.

След това, по инициатива на парламентарната група на „БСП за България“, 44-ият парламент през декември 2020 г. сезира Сметната палата на Република България с настояване да провери обществените поръчки за изграждането на т.нар. тол система. Докладът на Сметната палата по това искане вече е факт и е на вниманието на Народното събрание.

От момента на възлагане на тази проверка до днес са извървели 4 правителства и 4 парламента. 19 месеца след нашето искане, след толкова време уж нормално функциониране на тол системата, дойде време за истини. Истини, за които в огромната си част народните представители от „БСП за България“, експерти, анализатори, браншови, транспортни организации отдавна алармираха. Затова за хиляди българи новината от Сметната палата, че Агенция „Пътна инфраструктура“ е изхарчила незаконно 118 млн. за тол системата не е новина. Това се знаеше отдавна. Сред описаните нарушения е и фактът, че пътната агенция е предпочела, едва ли случайно, процедурата договаряне без предварително обявление, вместо изричното законово регламентираната в  този случай открита процедура.

Сметната палата е установила, че тол системата е проектирана и създадена като софтуер с отворен код и на АПИ са предадени изходния програмен код и техническата документация. Именно по тази причина е абсурдно да се приеме, че фирмата „Капш Трафик Солюшънс“ е без конкуренция като изпълнител на дейности за мониторинг и поддръжка на тол системата. Затова и одитът приема, че изборът на процедурата за възлагане на обществената поръчка за тол системата е незаконосъобразен. Последствията от това са незаконно изхарчени държавни милиони.

Въпросните 118 милиона са били за дейности по проактивен мониторинг, експлоатационна поддръжка и надграждане на тол системата. Изборът на точно тази съмнителна пряка процедура за възлагане, заобикаляйки охотно изричната в случая изрична процедура, не е случаен. Но АПИ се оправдава с аргумента, че въпросната фирма „Капш Трафик Солюшънс“ няма конкуренция за изпълнение на поръчката поради, забележете, технически причини. Аргументът, който е представен и пред Сметната палата от страна на АПИ е, че въпросната фирма е изградила тол системата по предходен договор с пътната агенция и така би било най-лесно да си продължи с поддръжката и надграждането. Оправданието, че това е практика и в други европейски страни увисва, защото това може да се случи единствено, когато въпросната фирма е минала през конкретна открита процедура на оферти и спечелила финала ѝ.

„Толът е печатница на пари“, нали знаете? Странни процедури и договори за правни услуги за милиони левове, още десетина договори, отново с директно възлагане на физически лица, свързани с дейностите по изграждането и експлоатацията на тол системата са в списъка на потвърдени нарушения при одита на Сметната палата.

Наглостта за прибиране на апетитни пари е стигнала дотам, че през пряко договаряне и директно възложени договори с физически лица дори не са описани какви дейности ще се извършват. Има и други абсурди. Отчитат се дейности за разплащане, които въобще не са били договорено възложени.

„Толът е печатница на пари“, нали знаете? Няма изненада, дами и господа. За тази съмнителна свобода и щедрост при обезпечаването на старта на тол системата парламентарната група на „БСП за България“ сме алармирали още в 44-то Народно събрание нееднократно. И за още и още съмнителни регламенти по тол системата. Помните ли 7-те процента комисионерство през националните доставчици и раздутия с неясно какво зает щат на тол управлението? Настоятелните въпроси защо държавата през АПИ директно не събира пътните такси, като това е дадено като апетитен ангажимент на частните оператори. Помните ли проваления старт на тол системата? Помните ли обещания над милиард годишен приход и реалността от една трета от тях, събрани за една година? Още търсим златната кокошка, която ще снася яйца да я впишем в Закона за биологичното разнообразие, но не можем да я намерим. Помните ли как страната ни плати 20 млн. лв. за Световната банка за изготвяне на задание по тол системата?

 На бившите управляващи може да им е удобно да са забравили какво каза една тяхна любима министърка Лиляна Павлова през 2017 г. по отношение на тол системата. Тя казва: „Ние сме заложили системата да е българска, правата и сорс кодът да е български, на министерството и агенцията. Да не се дава в чужди ръце, да не се плащат лицензи. Искаме да е наша – българска, с наши права, за да си управляваме. Това са елементи на националната сигурност, така че тук също има един такъв интерес.“ И е била права. Елемент е на националната сигурност, сега още повече. И още повече трябва да е, но ГЕРБ добре си знаят в името на какво тази сигурност бе храбро изоставена и в името на едни доста десетки милиони. А те се оказаха в ръцете на чужда фирма, при това давани нееднократно. Намери се оправданието как ние сами не можем да си управляваме тол системата, как нямаме кадри, ключ, код и каквото там си харесате за аргументи.

Още един корупционен сюжет, за който от няколко години се алармира, но керванът на управлението нямаше никакво намерение да го прекратява. Заради всичко това, една цяла поредица министри на регионалното развитие и шефове на пътната агенция от управлението 2021 г. следва скоро да бъдат поименно на вниманието на разследването и да дадат обяснение за злополучно попилените десетки и стотици милиони левове публичен ресурс в сектора на пътните такси.

Защото ние от „БСП за България“ вярваме, че е дошло време за истини и носене на истинска отговорност за незаконно раздадени и усвоени държавни средства в тол системата. Време е виновните да се разпознаят от когото трябва. Защото отдавна разбрахме, че тол системата, изградена и въведена в експлоатация от това управление, не е нито най-евтината, нито е българска, нито е част от националната сигурност. Но да, оказва се, че е успешно замислена и още по-успешно реализирана като печатница за пари. За десетки милиони в нечии сметки. Колеги, време е за търсене на отговорност.

Последвайте ни и в Телеграм