На 29 април 2022 г. е сключен Анекс по Договор № РД-НС-01-4-13 за изменение и допълнение на Национален рамков договор (НРД) за медицинските дейности между Национална здравноосигурителна каса (НЗОК) и Български лекарски съюз (БЛС) за 2020-2022 г., обнародван в ДВ на 17 май 2022 г. В този Анекс като начална дата за въвеждане на изцяло електронно издаване на медицински направления фигурира 1 юни 2022 г. – без право на гратисен период за изпълнение на медицинска помощ. На база на него в болниците в България трябва да се въведе система за електронни направления, която уж е в сила от 1 август, но реално започна да функционира от 1 юни заради датата на работещите в извънболнична помощ. За изготвянето на тази система няма медицински стандарт. Здравната каса не осигурява единен програмен продукт. Личните лекари, лабораториите и болничните заведения работят с няколко вида софтуер от различни производители, закупувани със собствени средства и между които е много трудно да се осъществи стиковка и синхрон. Това е може би основната причина за неудачите при въвеждането на системата. Няма и осигурена защита на всички данни, кой какво въвежда и кой може да го ползва – не е много ясно.
Въвежданите промени в здравеопазването са по заявеното намерение на „Продължаваме промяната“ в тяхната предизборна кампания. Всеизвестен факт е, че от години основният проблем на здравеопазването е, че се „налива вода в пробита каца“. Системата е изградена така, че позволява да има злоупотреби. Парите за здравеопазване реално не достигат, защото те не се разпределят правилно. Най-потърпевши от това са медицинските специалисти и пациентите. Който започва да променя и реформира една такава система, от която пари „изтичат отвсякъде“, показва, че няма намерение да я промени. Първото, което е необходимо да се вземе като мярка, е да се запуши дупката в пробитата каца.
Разделянето на заплащането на медицинския труд от заплащането на стойността на лечението е от първостепенна важност, за да започнем да говорим за ефективна реформа в здравеопазването. Нещо, за което никой от управляващите в последните години не говори.
На медицинските заведения не е даден гратисен период, за да тестват системата, която очевидно няма да работи добре, защото в нея към момента не е заложено лекар да има достъп до резултатите от изследванията на пациент, когото преглежда, ако те (резултатите) са от външна за него лаборатория. Тоест, ако пациентът се преглежда при лекар от медицинско заведение „Х“, а си прави изследвания в медицинско заведение „У“, лекуващият го лекар от „Х“ няма достъп до резултатите от „У“.
Това обезсмисля изначално въведената електронна система, която на практика не улеснява, а затруднява доставката на медицинска услуга. Липсата на предвиден тестов период, разбира се, допълнително затруднява дейността, тъй като се откриват всевъзможни грешки. Изпращането на данни и резултати се оказва дълга и сложна процедура, което забавя значително работата на медицинския специалист с пациентите му. Факт е и това, че медицинският персонал не винаги е достатъчно технически подготвен, за да си служи с програмата. Не се получава бързо и лесно, както ни обяснява правителството в оставка. Аналогична беше ситуацията с въвеждането на електронните рецепти, което, както е известно, се провали на два пъти. Проблемите се увеличават с факта, че в някои болници не е постъпило своевременно уведомление от Министерството на здравеопазването (МЗ) за регистриране на работещите с данните на пациентите в Национална здравно-информационна система (НЗИС). Изискването за електронен подпис на лицето води до допълнителен разход за медицинското заведение, което си е за негова сметка. В и без това трудната ситуация за лечебните заведения, в която лимитите им не помръдват, а разходите се увеличават, рискуваме още повече да се влоши ситуацията със здравеопазването в страната.
Проблем е и това, че много от пациентите нямат необходимата техническа подготовка или не притежават „умни“ телефони и компютри, например пенсионерите, за да проверят електронните си резултати или издадени направления. А ако някой друг им помогне и извади резултатите – това е достъп до лични данни от трето лице, което често не е оторизирано за такова действие.
Вдигането на заплатите в болниците при настоящата система води до това, че за да осигурят зададените от правителството по-високи заплати от една страна болниците трябва да правят повече и по-скъпи клинични пътеки, което не винаги е оправдано и нужно, а от друга страна клиничните пътеки се ограничават от поставяните от Здравната каса лимити, при което повишените разходи за заплати могат да се компенсират единствено от по-ниски разходи за лечение. Получава се порочен кръг и задънена улица.
Всяка иновация, която създава повече проблеми отколкото да дава решения, е по-скоро вредна. Вредно е и правителството в оставка, в което здравната система беше поверена да се управлява от медицински дилетанти с търговски интереси.
Последвайте ни и в Телеграм