Френско-ливанският тромпетист Ибрахим Маалуф постави началото на нова полемика за многообразието в симфоничните формации със забележка за Новогодишния концерт във Виена.
Тромпетистът Ибрахим Маалуф и цигуларката Чжан Чжан
Covid или не, публичен или не, прочутият Новогодишен концерт във Виена се проведе, както всяка година от 1939-а насам. Не би могло да бъде другояче за Виенската филхармония: традицията задължава.
Изпълнен пред празните места на позлатената зала „Музикферайн“ във Виена, концертът, дирижиран от Рикардо Мути, наблюдаван дистанционно от няколко хиляди зрители, оставил обаче горчиво-сладък вкус на френско-ливанския тромпетист Ибрахим Маалуф. В часа на новогодишните поздравления, музикантът и композитор, отличен със „Сезар“ през 2017 г. за музиката си за филма на Сафи Небу „В горите на Сибир“ (Dans les forêts de Sibérie), пожела в Туитър да види през 2021 г. престижната филхармония най-накрая отворена за повече многообразие. „Превъзходният оркестър на Виена, който всяка година блести музикално, печално се отличава със своята липса на етническо многообразие. През 2021 г. искаме повече многообразие!„, написа той в Туитър на 1 януари.
Хвален по четирите краища на света за своето съвършенство, Виенският филхармоничен оркестър не блести с голямо многообразие на 140-те музиканти (от които 19 жени).
Забележката на Ибрахим Маалуф не се хареса на цигуларката Чжан Чжан от Филхармонията на Монте Карло: „Може би г-н Маалуф не знае за това: конкурсът за набиране за професионалните симфонични оркестри се провежда зад параван. Журито не вижда кандидатите, само слуша качеството на представянето. Изпълнителите се избират според тяхната музика, а НЕ според цвета на кожата/пол/етничност„, реагира тя в Туитър, призовавайки Ибрахим Маалуф да не смесва оркестрите с политиката. „Има ли същата критика към Пекинската опера? Към известната малийска група Tinawiren ? Към монголската рок групата The Hu? Оставете Виенската филхармония на мира! Искате да свирите с тях? Репетирайте!“.
След последвалите бурни реакции Ибрахим Маалуф обясни, че само е изразил съжаление за липсата на многообразие в оркестрите, сред които филхармоничният е най-ярката илюстрация.
Виенската филхармония Снимка: АФП
Създадена през 1842 г., Виенската филхармония е световно призната със своето музикално съвършенство и историческа следа в света на класическата музика. Тя обаче е известна и с това, че в продължение на век и половина е изцяло мъжки оркестър, затворен за жени музикантки. Едва през 1997 г., след като е отменена забраната, в оркестъра е приета първата жена – арфистката Анна Лелкеш.
Ако през последните години се отвори малко място за жени във Филхармонията – въпреки разликата, която остава значителна спрямо другите големи международни оркестри -, не може да се каже същото за многообразието на нейните музиканти, въпреки международната ѝ известност, която привлича изпълнители от много различни страни. Забележки за многообразието на оркестрите, диригентите, както и репертоара се появяват редовно, особено в Съединените щати.
Фигаро
Превод: „Гласове“
Последвайте ни и в Телеграм